• 0

Kleinschaligheidsaftrek bij samenwerking

Goedenavond,

 

Ik ga een tandartspraktijk oprichten met een collega. We zijn 2 eenmanszaken met een kostenmaatschap.

( voor de kostenmaatschap gaan 2 mondhygiënistes werken, )

De totale kosten zijn ong 500.000 euro. Een deel voor de praktijk van mijn collega, een deel voor mijn EMZ .En zo.n 300.000 voor de maatschap. ( 250 voor verbouwing praktijk en 50 voor inrichting mondhygiëniste kamer )

Hoe kunnen we dit het beste betalen om in aanmerking te komen voor de KIA ?

 

Alles op de 2 eenmanszaken en later investeren in de maatschap ?

Of wordt de investering van de EMZ opgeteld bij alles wat de maatschap investeerd ( dus ook de hele investering van mijn partner ? )

Groet, Sally

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In zo'n geval geld artikel 3.41 lid 3 Wet Inkomstenbelasting 2001.

 

Dit houd in dat als de onderneming van de belastingplichtige deel uitmaakt van een samenwerkingsverband met een of meer belastingpichtigen die winst uit onderneming genieten of voor de VPB hun investeringen bij elkaar worden opgeteld voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Link naar reactie
  • 0

In geval van een kostenmaatschap valt te beargumenteren dat juist géén sprake is van een samenwerkingsverband in de zin van art. 3.41, lid 3. Dat valt ook te lezen in bijvoorbeeld de recente uitspraak van Rechtbank Haarlem (overwegingen 4.4 t/m 4.6, het leest wel wat ingewikkeld omdat het belanghebbende niet hielp, nu er sprake was van zowel een samenwerkingsverband als een kostenmaatschap).

 

In dat geval geldt ieder de eigen investering en dus niet samentellen. Daarbij kun je wel weer tegen art. 45, lid 2 aanlopen: je mag het pand niet aan een ander ter beschikking stellen. Ook daarvan zou echter geen sprake moeten zijn, gelet op bijvoorbeeld de parlementaire behandeling bij dat wetsartikel. Maar het is niet ondenkbaar dat de belastingdienst er anders over denkt, dus dat zou wel een discussiepunt kunnen opleveren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

Als ik Ronaldinho mag begrijpen geldt de samentelbepaling niet in geval van een kostenmaatschap. Ik haal dit niet direct uit de aangehaalde uitspraak, maar is dit wellicht omdat het tweede zinsdeel van artikel 3:41 lid 3 begint met ' daarbij'. De koppeling wordt daarmee gelegd tussen het samenwerkingsverband en de winst (uit onderneming). Bij een kostenmaatschap is die koppeling er juist niet en daarmee is een kostenmaatschap geen samenwerkingsverband in de zin van 3:41 lid 3.

Is deze gedachtengang juist of onzin?

 

Nog iets, stel dat een bedrijfsmiddel waarin wordt geïnvesteerd bedoeld is om ter beschikking te worden gesteld aan derden, dan wordt ingevolge artikel 3:45 dat bedrijfsmiddel uitgesloten van de investeringsaftrek. Als ik dus van de totale verbouwing en inrichtingskosten een gedeelte toereken aan een behandelruimte voor een potentiële derde, en die behandelruimte ook daadwerkelijk creëer, dan kan dat gedeelte wat ik daaraan toereken buiten beschouwing worden gelaten bij berekening van de KIA. In mijn geval zou dat juist gunstig zijn omdat ik dan minder snel aan het maximum van € 306.931 zit. Ook hier weer, is dit een juiste gedachtengang?

 

Ik ben benieuwd naar de ideeën hierover.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 40 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.