• 0

IB 2012 en ZEZ-uitkering

Beste mensen,

 

Op dit moment ben ik bezig met de belastingaangifte omtrent de inkomstenbelasting 2012 voor de eenmanszaak van mijn vrouw. Echter ik zit nog met een vraag met betrekking tot een ontvangen ZEZ-uitkering in 2012. Deze uitkering heeft mijn vrouw ontvangen, in verband met haar zwangerschap. Oftewel zwangerschapsverlof voor ZZP'ers. Op deze uitkering is loonbelasting en Zvw ingehouden en is de loonheffingskorting toegepast.

 

Mijn vraag is hoe ik deze uitkering dient te verwerken in de IB 2012?

 

Dient het bruto bedrag te worden verantwoord bij de winst van de onderneming of als inkomen verkregen vanuit werk en woning onder uitkeringen?

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit vraagstuk.

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Coen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dient het bruto bedrag te worden verantwoord bij de winst van de onderneming of als inkomen verkregen vanuit werk en woning onder uitkeringen?

 

Inderdaad, inkomen uit werk en woning onder uitkeringen. Je hebt immers van het UWV een jaaropgaaf gehad.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor de snelle reactie. Dan resteert mij nog één vraag. Wordt de ZEZ-uitkering gezien als een ziektewetuitkering? Op de jaaropgaaf staat betreft WAZ met WAZO.

 

Oftewel dien ik het bruto bedrag en loonheffing in te vullen bij het kopje "loon, ziektewetuitkering, fooien en dergelijke"?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Mvg,

 

Coen

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar hoort het thuis. De ZEZ-regeling vloeit voort uit de WAZO (Wet Arbeid en Zorg) en uitkeringen in het kader van de WAZO zijn fiscaal inkomsten uit tegenwoordige arbeid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.