• 0

hoe ga ik om met openstaande crediteuren in W&V

Ik doe - ja nog steeds - zelf de aangifte IB voor mijn eenmanszaak. Dit keer heb ik een vrij grote post crediteuren - leveranciers die nog niet betaald zijn. Ik heb het keurig op de balans geboekt, maar twijfel hoe ik er verder mee om moet. Het gezond verstand zegt me dat ik dat bedrag als kosten van de omzet mee moet nemen in de Winst en Verlies rekening, ook al is het nog niet daadwerkelijk betaald. Anders lijkt de winst prachtig, maar het bedrag gaat later natuurlijk nog wel gewoon van het ondernemingsvermogen af. Uit wat ik op dit forum in eerdere antwoorden las begreep ik dat je het verschil in crediteuren wel in je cash flow op moet nemen, maar dat crediteuren niet in je W&V-rekening komen, alleen op de balans.... Wat is juist?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Crediteuren staan op je balans, maar op het moment dat je een factuur ontvangt van een crediteur (of eigenlijk al ruim daarvoor) heb je kosten gemaakt, wellicht voor inkoop zoals je zelf schrijft, en die horen inderdaad in je winst-en-verlies-rekening thuis.

 

Als je btw terug mag vragen, en je hebt voor 1210,- aan nog-niet-betaalde crediteurenfacturen, staat er op je balans aan de creditkant 1210,- aan (nog te betalen) crediteuren, aan de debetkant een bedrag van 210,- aan (nog te vorderen) omzetbelasting (uiteraard wordt dit verrekend met je overige btw-aangiftes, even voor het idee) en in de verlies-en-winst-rekening komt 1.000,- aan kosten terug.

 

Uiteraard wel op voorwaarde dat de kosten ook te maken hebben met 2012. Als het bestellingen betreft van productien die je in 2013 wil gaan verkopen, functioneert het feitelijk als voorraad en hoort het op je balans (aan de debetkant) en niet in de W&V.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Crediteuren vormen een balanspost en horen zeker niet thuis op de V&W.

 

Wat je ingekocht hebt drukt al dan niet op je V&W, maar dat heb je als het goed is d.m.v. het inkoopboek geboekt. Dat heeft niets te maken met je crediteuren. Het beruchte issue van kosten maken zonder geld uit te geven ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.