• 0

Nieuwe Vennoot in VOF of betere constructie

Hallo,

 

Ik ben samen met mijn compagnon een 2 tal jaren geleden een bedrijf begonnen. Op dit moment hebben wij een leuk aantal klanten, samenwerkingen, freelancers, een callcenter en een klantenbestand. Tevens krijgen wij maandelijkse vergoedingen voor onze onderhoudscontracten binnen.

 

Nu is er iemand met een mooi netwerk uit de branche geïnteresseerd om in te stappen in de onderneming. Zijn idee was om gewoon bij de VOF in te stappen, echter is het natuurlijk zeer onhandig om een 0 lijn te trekken. Tevens hebben wij een aantal langlopende trajecten waar vanuit de bestaande partners nog een hoop tijd in gaat zitten.

 

Om de winstverdelingen een beetje recht te houden zullen we dus met een andere constructie moeten komen. We kunnen er nog een bedrijf naast starten maar daar lossen we de scheve werkverhouding niet mee op, er zal dus ruimte moeten zijn voor variabele beloningen. Nu kunnen we hem ook laten inschrijven als zelfstandige, maar is dat belastingtechnisch handig.

 

Na een telefoontje met de belastingdienst kwamen wij er uitsluitend achter dat we hiervoor maar iemand moesten inhuren. Nu is dit altijd nog een oplossing, echter zijn er misschien mensen op dit forum die dit probleem al handig en voordelig hebben getackeld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap het probleem niet zo. De VoF biedt ruime mogelijkheden om de winst naar eigen inzicht te verdelen. Een simpele google-actie levert de volgende informatie op. En daar kun je deze informatie ook onder rekenen. Je bent dus vrij om de mate van winst die toebedeeld wordt naar eigen inzicht zakelijk te verdelen, waarbij jouw argumenten wel degelijk zakelijk zijn.

 

Een andere, en in mijn ogen veel relevantere, vraag is in hoeverre het verstandig is om zomaar een derde met een mooi netwerk in je VoF toe te laten. Een VoF kun je zien als de zakelijke variant van een huwelijk. Je trouwt ook niet zomaar met iedereen die er een beetje leuk uit ziet...

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet zo. De VoF biedt ruime mogelijkheden om de winst naar eigen inzicht te verdelen. Een simpele google-actie levert de volgende informatie op. En daar kun je deze informatie ook onder rekenen. Je bent dus vrij om de mate van winst die toebedeeld wordt naar eigen inzicht zakelijk te verdelen, waarbij jouw argumenten wel degelijk zakelijk zijn.

 

Een andere, en in mijn ogen veel relevantere, vraag is in hoeverre het verstandig is om zomaar een derde met een mooi netwerk in je VoF toe te laten. Een VoF kun je zien als de zakelijke variant van een huwelijk. Je trouwt ook niet zomaar met iedereen die er een beetje leuk uit ziet...

 

 

Maar dan is de vraag, wat is een handige vorm om deze samenwerking wel vorm te geven zonder hem op te nemen in de VOF

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van het hebben van een v.o.f. is dat je veel vrijheid hebt mbt de inrichting van de winstverdelingsregels. Een nadeel kan de aansprakelijkheid zijn. Let daar op bij het aangaan van een v.o.f. met een relatief onbekende.

 

Ik kan drie mogelijkheden bedenken die relevant zijn voor jouw situatie, waarbij er per mogelijkheid nog diverse nuances mogelijk zijn.

 

1. de vierde treedt toe tot de huidige v.o.f. waarbij hij of vermogen inbrengt ter hoogte van ong. 1/3 van de waarde van de huidige v.o.f. en jullie stellen een nieuw/gewijzigd v.o.f contract op. Zijn netwerk kan daarbij natuurlijk ook een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Ieder zou dan gelijk gerechtigd blijven in de winst. Ook kan de vierde, indien hij niet voldoende vermogen heeft, of genoegen nemen met minder vermogen of een zgn. inkoopregeling overeenkomen (hij neemt dan tijdelijk genoegen met minder winst en groeit op die manier op tot gelijkwaardig vennoot (qua winst).

 

2. er wordt een tweede v.o.f. opgericht waarbij er 2 vennoten zijn: 1. jullie 'oude' v.o.f. en de nieuwe vennoot.. De oude vennoot stelt zijn onderneming ter beschikking aan de v.o.f. (persoonlijk zou ik er voor kiezen om niet de eigendom van de onderneming over te dragen) de ander zijn kennis, netwerk en evt. een geldsom. Verder zou er een winstverdeling gemaakt kunnen worden overeenkomstig ieders inbreng.

 

3. Breng de v.o.f. in in een B.V. (structuur) en laat de vierde daarin ook deelnemen. Tegenwoordig is er binnen de B.V. ook een hoop vrijheid om met winstrechten te 'spelen', bijvoorbeeld door meerdere soorten aandelen ook kun je nog andere afspraken maken (al dan niet in een aandeelhoudersovereenkomst of in de statuten). Daarnaast heeft dit als voordeel dat de aansprakelijk wordt beperkt.

 

Succes met beslissen!

 

Fijne dag.

 

Tjeerd van de Polder

Uw juridisch monteur,

mr. Tjeerd van de Polder

www.juridischegarage.nl

tjeerd@juridischegarage.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.