• 0

Doorlopende posten of toch BTW?

Beste forumleden,

 

Ik ben al de hele dag allerlei fora aan het afspeuren en heb ook al met de belastingdienst gebeld maar kom er toch nog niet helemaal uit. Mijn situatie is de volgende:

 

- Ik wil een product dat hier in NL niet leverbaar is beschikbaar maken voor consumenten

- de constructie die ik daarvoor bedacht heb is dat ik als service dit product in het buitenland (zowel binnen als buiten de EU) voor de klant aanschaf en naar een mail forwarder (zoals bv comgateway laat versturen die het dan weer direct naar de klant verstuurt. Met andere woorden: ik wil dus niet als importeur o.i.d. gezien worden, de reden hiervoor is dat ik niet zelf de garantie etc wil regelen. Ik geef dit uiteraard ook expliciet aan in de webshop (m.a.w. het is duidelijk voor de klant dat de garantie in land van aankoop ligt bij de leverancier). Dit is dus niet gelijk aan drop-shipping als ik e.e.a. goed interpreteer.

- bij aankoop buiten de EU betaalt de klant zelf de BTW aan de koerier (ook dit wordt zeer duidelijk gecommuniceerd)

- bij leveranciers buiten de EU betaal ik bij de aankoop geen BTW, bij leveranciers binnen de EU wel (kan niet verlegd worden)

- mijn idee is dat ik alleen BTW dien te betalen over de service (=mijn commissie) en dat ik de betaling van de klant aan mij (= het voorgeschoten bedrag) in zou kunnen boeken als een deel 0% BTW voor de aankoopsom + transport etc en daarnaast een deel 21% BTW over de commissie

- op de site van de belastingdienst kwam ik het volgende tegen: doorlopende posten. Dit lijkt precies op wat ik zou willen doen, met één (klein? groot?) verschil: aangezien ik de betaling doe aan de leverancier gebeurt dit op mijn naam en staat op de factuur die de klant krijgt dus ook op mijn naam. In het gelinkte stukje staat 'Doorlopende posten zijn kosten die u op naam en voor rekening van uw klant betaalt aan een 3e partij'. Expliciet 'op naam' dus.

 

Mijn vraag: zit ik op de juiste weg en kan ik gebruik maken van de doorlopende posten regeling en maakt de tenaamstelling van de factuur niet zoveel uit, of zal ik dit toch anders op moeten lossen?

 

In ieder geval alvast hartelijk dank voor het lezen van dit (voor mij althans) ingewikkelde verhaal!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je aan consumenten wilt gaan leveren dan gaat het hele verhaal sowieso niet op. Jij bent dan namelijk gewoon de importeur en jij dient gewoon alles te regelen zoals dat wettelijk vast staat, zoals bijvoorbeeld met de garantie.

(EDIT toevoeging; het is je expliciet verboden om de consument bij een garantieclaim door te verwijzen naar een eventuele leverancier; jij bent daar als (web)winkel verantwoordelijk voor omdat de klant bij jou koopt)

 

Als je aan bedrijven wilt gaan leveren dan ben je op zich niet of in elk geval in mindere mate verplicht om garantie te geven. Wel ben je nog steeds de importeur en dus verplicht om er voor te zorgen dat de producten voldoen aan de EU richtlijnen.

 

Voor zo ver ik weet gaat de regeling voor doorlopende posten zeker niet op voor de doorverkoop van producten aan jouw klanten. Andere leden van dit forum kunnen dat vast beter uitleggen of waar nodig corrigeren :)

 

Enige mogelijkheid die over zou blijven is als je zelf een expediteur (bedrijf dat producten bijvoorbeeld van de boot haalt en bezorgt bij klanten) zou gaan worden. Dat moet je niet verwarren met het importeren en/of verkopen van producten. Een klant importeert dan zelf producten en geeft jouw simpelweg de opdracht om de producten op te halen in de haven en bij hem af te leveren. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilt gaan doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.