Wegens ernstige gezondheidsproblemen heb ik na 2 jaar mijn eenmanszaak in Verkoopstyling reeds moeten beëindigen.
Bij de financiële afsluiting hiervan heb ik enkele vragen waarop ik het antwoord niet kan terugvinden in dit forum. Ik zou het dan ook bijzonder waarderen als iemand me kan helpen bij de beantwoording ervan.
1 januari 2011 start bedrijf - aanmelding KvK en Belastingdienst. BD ziet me niet als ondernemer voor de IB, wel voor de OB.
Heb opstartkosten gemaakt (pc, website, inkoop accessoires benodigd voor verkoopstyling). Deze kosten heb ik bij mijn particuliere aangifte IB 2011 opgevoerd als zijnde "Resultaat overige werkzaamheden". De BTW heb ik teruggekregen via aangifte OB.
Zowel in 2011 als in 2012 heb ik geen opdrachten gehad vanwege mijn ziekte, dus nooit geen inkomsten ontvangen. Voor de duidelijkheid, ik heb me slechts 2 maanden bezig kunnen houden met het bedrijf.
Nu mijn vragen:
1. Omdat ik 2 maanden na de start van het bedrijf al geconfronteerd werd met mijn ziekte heb ik bij de aangifte IB 2011 de
aangeschafte pc slechts voor 2/12 deel opgegeven als kosten bij "Resultaat overige werkzaamheden". De BTW had
ik echter in zijn geheel opgevoerd bij de aangifte IB. Kan ik deze nu corrigeren via een suppletie?
2. Wat doe ik met de aangeschafte spullen, benodigd voor de uitoefening van mijn bedrijf, na beëindiging?
Het betreft goederen met een totale waarde van zo'n € 400,- en een pc van € 806,-.
Moet ik de pc, die ik voor 2/12 deel op de zaak had gezet, verkopen aan privé? 2/12 op bedrijf is € 135,-
Misschien zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden..... tips zijn dan ook van harte welkom.
Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen mijn vragen te beantwoorden. Waarschijnlijk is het vrij makkelijk, voor mij ligt dit anders.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Luca68
Luca68
Beste mensen,
Wegens ernstige gezondheidsproblemen heb ik na 2 jaar mijn eenmanszaak in Verkoopstyling reeds moeten beëindigen.
Bij de financiële afsluiting hiervan heb ik enkele vragen waarop ik het antwoord niet kan terugvinden in dit forum. Ik zou het dan ook bijzonder waarderen als iemand me kan helpen bij de beantwoording ervan.
1 januari 2011 start bedrijf - aanmelding KvK en Belastingdienst. BD ziet me niet als ondernemer voor de IB, wel voor de OB.
Heb opstartkosten gemaakt (pc, website, inkoop accessoires benodigd voor verkoopstyling). Deze kosten heb ik bij mijn particuliere aangifte IB 2011 opgevoerd als zijnde "Resultaat overige werkzaamheden". De BTW heb ik teruggekregen via aangifte OB.
Zowel in 2011 als in 2012 heb ik geen opdrachten gehad vanwege mijn ziekte, dus nooit geen inkomsten ontvangen. Voor de duidelijkheid, ik heb me slechts 2 maanden bezig kunnen houden met het bedrijf.
Nu mijn vragen:
1. Omdat ik 2 maanden na de start van het bedrijf al geconfronteerd werd met mijn ziekte heb ik bij de aangifte IB 2011 de
aangeschafte pc slechts voor 2/12 deel opgegeven als kosten bij "Resultaat overige werkzaamheden". De BTW had
ik echter in zijn geheel opgevoerd bij de aangifte IB. Kan ik deze nu corrigeren via een suppletie?
2. Wat doe ik met de aangeschafte spullen, benodigd voor de uitoefening van mijn bedrijf, na beëindiging?
Het betreft goederen met een totale waarde van zo'n € 400,- en een pc van € 806,-.
Moet ik de pc, die ik voor 2/12 deel op de zaak had gezet, verkopen aan privé? 2/12 op bedrijf is € 135,-
Misschien zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden..... tips zijn dan ook van harte welkom.
Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen mijn vragen te beantwoorden. Waarschijnlijk is het vrij makkelijk, voor mij ligt dit anders.
Alvast hartelijk dank!!
Groetjes,
Luca
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40832-bedrijfsbe%C3%ABindiging-door-ernstige-gezondheidsproblemen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag