• 0

partner weg, 'oprotregeling'

Hoi,

 

ik weet niet of ik dit in het goede forum plaats maar verplaats het anders maar waar nodig :).

 

Ik ben enige tijd geleden met mijn zakenpartner een b.v. gestart waarbij we een reeks aan eigen media (diverse websites voor jongeren) zouden opstarten en nog enkele andere zaken.

 

Mijn partner zou verantwoordelijk zijn voor de interne zaken (programmeerwerk, sms-diensten etc) terwijl ik voor de externe zaken zou zijn (sales/marketing etc). Ten tijde van het ontwikkelen van de websites bleek dat mijn partner zijn deadlines niet kon halen. Uiteindelijk hebben we de websites zo'n acht weken later dan gepland online moeten brengen, waarbij gezegd moet worden dat er nog steeds ontzettend veel fouten in de websites zitten.

 

Na deze situatie zijn de redactionele mensen achter de websites nogal boos op hem geworden en hij heeft daarin totaal niet zijn verantwoordelijkheid genomen. Nu heeft hij aangegeven uit de B.V. te willen en komt met een, mijn insziens, heel vreemd voorstel.

 

Hij wil zijn gemiste salaris (we zouden beiden minder salaris voor onszelf rekenen ivm de cashflow) terug en hij wil een percentage van de omzet van het bedrijf van de komende vier jaar. Daarnaast wil hij wel zijn borgstelling tijdelijk laten staan (zonder zijn borg gaat de B.V. op z'n 'bek'), maar dan, mocht het misgaan met de B.V., zou ik in privé aansprakelijk er voor zijn als hij dat bedrag kwijt zou zijn. Onderwijl heeft hij de hele server voor de websites afgesloten zodat er niemand meer bij kan om eventuele software te veranderen om de huidige fouten op te lossen.

 

Gezien de zeer minimale inzet die hij heeft getoond hier (het programmeerwerk is bij lange na niet af, ik heb onafhankelijke experts ingeschakeld die daarnaast van mening zijn dat het huidige systeem veel te instabiel is om echt lang mee door te gaan. al zijn werk zou dus vernieuwd moeten worden) denk ik dat hij blij mag zijn met het salaris dat hij heeft gemist en dat zijn borgstelling terugkomt (mits er een investeerder is, iets waar ik nu al mee bezig ben).

 

Graag jullie mening hier over. Voor mij is het sowieso het geval dat er een investeerder moet zijn, of anders stop ik ook en dan is het einde B.V., ik 'durf' het risico niet aan om voor de volle 100% hoofdelijk aansprakelijk te zijn voor de bank.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat al eerder is gezegd is hetgeen wat in de oprichtingsakte en eventueel opgesteld reglement is vermeld over een situatie waarin jij nu zit.

Welke afspraken zijn er gemaakt over salarissen. Zijn deze vastgelegd?

Wat is de actuele waarde van de onderneming (je accountant kan je hiermee helpen), wat is het aandeel van de partner hierin. Je hebt dan in ieder geval een "objectief"cijfer zodat je weet wat je bedrijf waard is.

Het uitkopen van een partner zal altijd gaan op basis van in het verleden behaalde resultaten en kan niet echt gaan over een toekomstige omzet. Dit zegt nl. niets over je resultaat.

Ik zou zeker met je bank overleggen wat de ruimte is om zonder zijn borgstelling verder te kunnen gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de "akte van oprichting" aan het doorlezen nu maar ik kan er niet direct iets over terug vinden.

 

Klinkt alsof je aardig genaait word...

Ik zou hem zowiezo eeeerst de dingen af laten maken, en goed, die af moesten.

Verder heb ik weinig ervaring met BV toestanden, maar iemand anders kan je vast meer vertellen. :)

 

In theorie leuk, maar dat doet hij dus niet. Hij is helemaal gestopt met werken en doet helemaal niks meer. Daarnaast heeft hij dus, zoals gezegd, de inloggegevens van de server aangepast waardoor niemand er meer bij kan. Ik sta in mijn recht op de provider te bellen om die gegevens door te geven maar op het moment dat ik dat doe zal hij zijn borgstelling uit de B.V. trekken.

Link naar reactie
  • 0

Damain,

 

Zonder op de details in te gaan - de ins en outs daarvan ken ik immers niet - kan je de conclusie komen dat de partner wanprestatie pleegt jegens de vennootschap. Hij heeft een verplichting op zich genomen om opdrachten af te ronden. Uit hoofde van de vennootschapsovereenkomst kun je hem zonder meer aanspreken tot nakoming van zijn verplichtingen.

 

De eisen de je partner heeft gaan nogal ver. Je doet er verstandig aan om op korte termijn bijstand te zoeken als de wederpartij jou niet langer serieus neemt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Damain,

 

Zonder op de details in te gaan - de ins en outs daarvan ken ik immers niet - kan je de conclusie komen dat de partner wanprestatie pleegt jegens de vennootschap. Hij heeft een verplichting op zich genomen om opdrachten af te ronden. Uit hoofde van de vennootschapsovereenkomst kun je hem zonder meer aanspreken tot nakoming van zijn verplichtingen.

 

De eisen de je partner heeft gaan nogal ver. Je doet er verstandig aan om op korte termijn bijstand te zoeken als de wederpartij jou niet langer serieus neemt.

 

Bedankt voor je advies, het is zeker iets wat ik mee zal nemen. Helaas is door al deze chaos de situatie zo negatief voor onze cashflow dat ik al niet eens meer zo zeker ben van mijn salaris, dus bijstand zoeken is geen optie helaas. Ik doe mijn best om het op deze manier maar uit te 'vechten'..

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je advies, het is zeker iets wat ik mee zal nemen. Helaas is door al deze chaos de situatie zo negatief voor onze cashflow dat ik al niet eens meer zo zeker ben van mijn salaris, dus bijstand zoeken is geen optie helaas. Ik doe mijn best om het op deze manier maar uit te 'vechten'..

Damian,

 

Ik denk niet dat dit de plaats is om op alle details in te gaan, maar geef een belletje en dan zal ik bekijken of we ergens een half uurtje voor je vrij kunnen maken. Een intake kost je nooit iets en wellicht dat we je alsdan al wat verder kunnen helpen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

@Edward, heb je een telefoonnummer voor me? Of kan ik je mailen in het mailadres dat in je profiel staat? Bedankt alvast.

Zie onze website bij contact. Tijdens kantooruren kun je ons langs die weg altijd bereiken. Het mailadres in het profiel kan je ook gebruiken, maar is alleen een webmailadres in verband met alle spam en spoofers. Deze check ik niet dagelijks dus is het beter om via de website even contact te zoeken.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.