• 0

Controle eerste aangifte omzetbelasting

Hallo,

 

Ik ben sinds dit jaar ingeschreven bij KvK en moet dus ook omzetbelasting gaan rekenen.

Nu heb ik het eerste kwartaal van dit jaar de volgende cijfers:

 

Leveringen/Diensten: € 412,50 (btw hierover is € 86,63)

Inkoop: € 3,98 (btw hierover is €0,84)

Verder heb ik nog een aantal kilometers gemaakt met prive auto wat uitkomt op € 14,25. (maar is volgens mij niet van toepassing bij omzetbelasting toch?)

 

Ik heb in de bijlage het overzicht van hoe ik het heb ingevuld bijgevoegd.

 

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om het even na te lopen? :)

Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik het in de toekomst allemaal goed doe. Ik twijfel bv over het de KOR, ik heb daar 85 staan, omdat 86 - 1 = 85. Maar als pak je de niet afgeronde bedragen kom je dichter bij 86. Of mag ik die dan toch gewoon als 85 afronden.

 

Aangifte_omzetbelasting.thumb.jpg.46f89811b6faa04aab9e303756fe7f71.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ziet er prima uit.

Paar tips/kanttekeningen:

 

- die 412,50 is je netto-omzet, dus van je klanten heb je 412,50 + 86,63 = 499,13 ontvangen. Klopt dat?

- voorbelasting (de 0,84 in jouw aangifte) is alleen aftrekbaar als je facturen en bonnen hebt waar de btw expliciet op vermeld staat

- bij toepassing van de de KOR (kleine ondernemersregeling) kijk je naar een heel kalenderjaar. Als je over dat hele kalenderjaar minder dan 1345,- euro btw hoeft af te dragen, mag je alle verschuldigde btw houden. In de kwartaalaangiftes mag je hier al rekening mee houden. ALs je verwacht later in het jaar stevigere omzetten te gaan halen waardoor je niet maar onder de KOR valt, raad ik je af om 'm nu toe te passen, want de 85,- die je nu niet afdraag moet je later alsnog afdragen.

 

Succes, hopelijk mag je binnenkort ook btw betalen (want dat zou betekenen dat je meer omzet draait) 8)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ja dat klopt inderdaad, inclusief btw 499,13 ontvangen. Voorbelasting heb ik gewoon een factuur van (ging om domeinnaam) waar btw bedrag op staat vermeld.

Ik ga er vanuit in ieder geval het eerste jaar nog wel onder die 1345 euro te vallen, dus hou er nu maar vast rekening mee dan.

 

Over de afronding;

Is het goed dat ik de 'te betalen btw' eerst afrond en daarvan het afgeronde 'terug te krijgen btw' aftrek, of moet je officieel de exacte bedragen van elkaar af trekken en dan pas afronden. (want dan zou er volgens mij 1 euro verschil in kunnen zitten in sommige gevallen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.