Jump to content

daeiron

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Sorry, maar het is nog niet helemaal helder voor me. Ik ben in de veronderstelling dat ik de activa/passiva aangifte kan overslaan (heb daar helemaal niks ingevuld). Nu wordt er wel over het eigen vermogen gepraat hier, maar daar staat bij mij niets. Aangezien ik alle winst wil ontrekken lijkt het me dat er ook geen EV meer overblijft. Die 42 euro van de harschijf is toch wel een storting (van prive naar bedrijf), ik snap niet goed waarom ik die ook bij de winst moet optellen en dus ook bij ontrekkingen op schrijf.. Zou iemand aan de hand van dit simpele voorbeeld kunnen uitleggen hoe hoog de storting en ontrekkingen zijn (er van uitgaande dat ik alles onttrek): Omzet: 150 euro Kosten: 50 euro (harde schijf bv) Winst: 100 euro In mijn optiek zijn stortingen dan: 50 euro en Ontrekkingen: 100 euro, maar dit zou dan volgens het programma 150 aan ontrekkingen moeten zijn..
  2. De formule winst + privé-stortingen = privé-onttrekkingen klopt in jouw geval. (Maar dat houdt dus in dat je de € 42 van de onttrekkingen afhaalt en niet erbij optelt. Door die kosten heb je een lagere winst en dan moet het bedrag aan de andere kant van het =-teken dus ook lager worden.) Dit begrijp ik niet. Als je de benzinekosten hebt opgevoerd, dan moet je die toch al als storting hebben verwerkt? Maar je kunt alleen benzinekosten aftrekken als je een auto op de zaak hebt (huur etc. daargelaten), en je hebt geen activa?! Wel zou je jezelf de zakelijke kilometers kunnen vergoeden. Dat is dan wel een storting. Je zegt: (Maar dat houdt dus in dat je de € 42 van de onttrekkingen afhaalt en niet erbij optelt. Door die kosten heb je een lagere winst en dan moet het bedrag aan de andere kant van het =-teken dus ook lager worden.) Voel me nu wel dom, maar dat snap ik niet. Mijn onttrekkingen verhogen toch juist door die storting, anders zou die formule niet kloppen. Zou je dit toe willen lichten (eventueel met simpel voorbeeld). En ik was in de veronderstelling dat ik de kosten (19 ct per km) van mijn prive auto ook kon opgeven (bij auto en transportkosten heb ik ze staan).
  3. Ik denk dat ik hem snap. Ik moet die 42 euro dus wel bij mijn priveontrekkingen optellen (winst + prive stortingen = prive ontrekkingen, klopt dat als ik alles uit mijn bedrijf haal?) Het programma klaagt in ieder geval niet. Nu het toch over die stortingen gaat, moet/mag ik die benzinekosten (die ik nu ook bij winst/verlies onder kosten heb) ook als storting opvoeren? In ieder geval alvast heel erg bedankt voor alle hulp.
  4. Hoi Joost, Nu snap ik hem niet helemaal meer, ik was in de veronderstelling dat ik helemaal niets in moest voeren bij activa/passiva. Als ik mijn EV invul zou ik dus ook bij passiva mijn winst bij liquide middelen moeten plaatsen? Edit: Of moet ik mijn prive ontrekkingen met 42 verminderen? (maar dan heb ik het gevoel dat ik het 2x doe, namelijk bij winst/verliesrekening onder 'Inkoopkosten' en bij de prive ontrekkingen.) Gr, Thomas
  5. Als ik die 42 euro van de hardeschijf bij zowel kosten bij winst/verlies rekening opgeef als bij prive storingen, krijg ik op het einde de melding dat het 'saldo fiscalewinstberekening' niet gelijk is aan het 'saldo winst-en-verliesrekening.' Als ik de prive storting weg haal, geeft hij geen foutmelding. Wat doe ik fout? Bedankt.
  6. Ok dat is duidelijk bedankt. Moet ik hem wel bij prive stortingen opgeven aangezien ik hem wel vanuit mijn prive vermogen heb gekocht?
  7. Bedankt voor de reacties. is al een stuk helderder zo. Nog een dingetje, je zegt: Die snap ik alleen niet, ik begrijp eruit dat mijn totale balans 0 is. Maar waar komt die harde schijf (42 euro) verder dan terug behalve op de winst/verlies rekening? Is dit geen materiele activa? Of kan ik die ook opvoeren bij prive stortingen? Bedankt!
  8. Hallo, Na mijn eerste jaar met eigen (klein) bedrijfje moet ik nu mijn inkomstenbelasting opgeven. Ik loop vast bij een paar dingetjes: 1. Ik maak gebruik van de KOR regeling, dus bij netto omzet tel ik mijn BTW erbij op. Dit is correct neem ik aan. De inkoopkosten zijn die wel excl btw? 2. Bij activa/passiva. Ik heb verder geen bezit of schulden. Ik verleen alleen een dienst (websites maken vanuit thuis). Enige 'investering' is een externe hardeschijf geweest (42 ex btw). Vul ik bij activa liquide middelen gewoon het saldo van de winst en verliesregeling (€4171) in en bij passiva EV van (€4171) , eventueel activa nog opslitsen in die hardeschijf en de rest bij liquide? 3. Moet ik bij Box 1 iets doen met Prive ontrekkingen of Prive stortingen? Al mijn inkomsten worden gewoon op mij prive rekening bijgeschreven en die zet ik naar mijn spaarrekening waar het blijft staan. 4. Hoe ik het nu heb ingevuld moet ik ~200 euro bijdrage zvw betalen en geen inkomstenbelasting. Die bijdrage zvw moet je dus altijd betalen, ongeacht het inkomen (heb verder geen ander werk)? Bijgevoegd nog mijn aangifte vanuit belasting programma. Bij voorbaad dank! temp.txt
  9. Bedankt voor je reactie. Die tool is inderdaad erg handig. Volgens die tool moet ik gewoon nederlandse BTW aangfite doen en dus gewoon 21% heffen. Ben ik dan nog wel verplicht dit aan te geven in een ICP opgave?
  10. Hallo, Ik moet binnenkort een factuur sturen naar iemand in België die daar een vrij beroep uit oefent. Diegene heeft dus ook geen BTW nummer. Moet ik deze dan gewoon als particulier behandelen en dus 21% BTW rekenen? En hoe zit dit dan verder met Opgaaf intracommunautaire prestaties en de gewone aangifte omzetbelasting? Alvast bedankt.
  11. Bedankt voor je reactie. Ja dat klopt inderdaad, inclusief btw 499,13 ontvangen. Voorbelasting heb ik gewoon een factuur van (ging om domeinnaam) waar btw bedrag op staat vermeld. Ik ga er vanuit in ieder geval het eerste jaar nog wel onder die 1345 euro te vallen, dus hou er nu maar vast rekening mee dan. Over de afronding; Is het goed dat ik de 'te betalen btw' eerst afrond en daarvan het afgeronde 'terug te krijgen btw' aftrek, of moet je officieel de exacte bedragen van elkaar af trekken en dan pas afronden. (want dan zou er volgens mij 1 euro verschil in kunnen zitten in sommige gevallen).
  12. Hallo, Ik ben sinds dit jaar ingeschreven bij KvK en moet dus ook omzetbelasting gaan rekenen. Nu heb ik het eerste kwartaal van dit jaar de volgende cijfers: Leveringen/Diensten: € 412,50 (btw hierover is € 86,63) Inkoop: € 3,98 (btw hierover is €0,84) Verder heb ik nog een aantal kilometers gemaakt met prive auto wat uitkomt op € 14,25. (maar is volgens mij niet van toepassing bij omzetbelasting toch?) Ik heb in de bijlage het overzicht van hoe ik het heb ingevuld bijgevoegd. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om het even na te lopen? :) Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik het in de toekomst allemaal goed doe. Ik twijfel bv over het de KOR, ik heb daar 85 staan, omdat 86 - 1 = 85. Maar als pak je de niet afgeronde bedragen kom je dichter bij 86. Of mag ik die dan toch gewoon als 85 afronden.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept