• 0

Bedrijfsoverdracht

Goedenavond,

 

Ik heb een bedrijf op het oog dat ik wil overnemen. Ik ben alleen zeer benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over een wardebepaling. Ik heb alle financiele gegevens van het bedrijf maar hoe kan ik zelf een ± prijs maken zodat ik weet waar ik aan toe ben. Ik hoop op een informatieve reactie.

 

Vriendelijke groet,

 

Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn een aantal mogelijkheden om de waarde van een bedrijf te bepalen.

 

Je kan bijvoorbeeld kijken naar de intrinsieke waarde. Je pakt het eigen vermogen van de balans en hebt daarmee in principe de intrinsieke waarde van het bedrijf te pakken.

 

Je kan ook kijken naar jaarwinsten en daar een bepaalde berekening op loslaten.

 

Zo zijn er nog meer methodes om een waarde te bepalen.

 

Uiteindelijk is echter het bepalen van een overnameprijs hetzelfde als met alle overnameprijzen: 'natte vinger werk' en 'wat de gek ervoor geeft'

Link naar reactie
  • 0

Er is een verschil tussen waarde en prijs. Het begrip waarde is subjectief. Afhankelijk van perceptie van risico is de waarde hoger of lager. Er kan ook nog onderscheidt gemaakt worden tussen de soorten kopers. In de regel zal een strategische partij meer betalen dan een individu. De waarde van een onderneming vertegenwoordigt de marktwaarde van de aandelen plus de marktwaarde van de rentedragende schulden. Met marktwaarde van de rentedragende schulden wordt bedoeld de contante waarde van de schuld tegen het nu geldende rentepercentage. De gedachte hierachter is dat een koper waarschijnlijk de schulden zal herfinancieren tegen een eventueel lagere rente. Als de rente momenteel hoger is, zal de reeds afgesproken rente worden gehandhaafd.

Let dus goed op of er gesproken wordt over waarde van de aandelen (hier moet vaak nog de schuldpositie worden overgenomen) of waarde van de onderneming.

Voor de bepaling van de marktwaarde van een onderneming kan je inderdaad kijken naar de winstgevendheid. Als de investeringen aanzienlijk hoger zijn dan de jaarlijkse afschrijvingen moet je kijken naar de winst gecorrigeerd voor afschrijvingen en investeringen (free cash flow). De toekomstige free cash flow maak je vervolgens contant tegen een bepaalde disconteringsvoet afhankelijk van risico en vermogensstructuur).

 

Zoals al eerder gezegd: waarde en prijs zijn verschillend. Ik kan mij voorstellen dat de prijs die je ervoor over hebt afhankelijk is van de financierbaarheid en eigen middelen. Als de onderneming redelijk stabiel is en financieel gezond is, kan je ongeveer 3-4 maal het bedrijfsresultaat voor belastingen, interest en amortisatie van goodwill financieren. Tel hier jouw eigen inbreng (of van een investeerder) bij op en je hebt de prijs die je maximaal kan betalen. E.e.a. hangt wel af van de situatie van de onderneming.

 

Mijn advies: laat iemand er even naar kijken.

 

 

 

 

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Beste Remco.

Er zijn diverse manieren om de waarde van een onderneming te bepalen. Het meest gebruikelijk is de DCF methode (discount Cash Flow) en de Rentabilteits methode.

Hierbij worden berekend (aanname gevoelig) wat de toekomstige kasstromen zijn. Deze methodes worden meestal door intermediairs en accountants gebruikt. De meningen over de betrouwbaarheid van deze methodes is verdeeld.(en terecht).

Wij zelf gebruiken de rentabiliteismethode die we plussen en minnen door de gebruikerswaarde van de activa hierin op te nemen.

Probleem hierbij is dat voor het bepalen van de gebruikerswaarde er een ervaringsdeskundige moet zijn die deze waarde kan bepalen. Het grote voordeel is dat het portie "gebakken lucht" (wat in de reguliere methodes wordt meegenomen) eruit wordt gefilterd.

M.a.w. waardebepaling is maatwerk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien goed om te weten over wat voor een transactie wij praten. Worden aandelen overgenomen of alleen de bezittingen minus de schulden (activa-passiva transactie)?

 

In het geval van activa-passiva neem je de activa over tegen de marktwaarde. Tevens zal de verkoper verlangen dat er goodwill wordt betaald. Deze goodwill kan worden berekend middels verschillende methodes waaronder rentabiliteit), de marktwaarde van de activa moet hierop in mindering worden gebracht. Theoretisch zou je hetzelfde moeten betalen voor een aandelentrasactie. Uitzondering: goodwill is fiscaal belast bij de verkoper en aftrekbaar bij de koper. In veel gevallen wordt de verkoper gecompenseerd voor dit nadeel.

 

Let wel: de methode die je gebruikt om de waarde te berekenen kan niet bepalend zijn voor de inkomst. Welke methode je ook gebruikt de uitkomst moet gelijk zijn. De input bepaald de uitkomsten.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.