loading
Ga naar inhoud
AS_projectmanager
Verberg

Doorfactureren onkosten, vliegtickets buitenland

vraag

Beste forumleden,

 

Ik zit met een vraag over het doorfactureren van Buitenlandse kosten. Ik heb eea gezocht en wil mezelf niet in de vingers snijden.

De case is het volgende:

 

Voor een klant ben ik project manager voor een photoshoot. ik ben gevraagd alles te regelen tickets te boeken voor mijzelf, klant en model. Hiervoor krijg ik een management fee van 1500 voor al het regelwerk de rest van de kosten moet ik 1 op 1 doorfactureren.

 

Op de factuur komt:

 

Management €1500 ex btw (mijn dienst aan het bedrijf)

Vliegtickets 3 stuks a € 1000,-

Omboeken ter plaatse 3 tickets € 300,-

Huurauto te plaatse € 400,-

 

 

Mijn vraag gaat vooral over de kosten die gemaakt zijn voor de klant. Kan ik deze zonder BTW doorvoeren? De kosten zijn zowieso in het buitenland gemaakt dus BTW kan ik zelf niet terugkrijgen. En op vliegtickets zit geen BTW.

 

Dan vraag 2 is het wel handig om dit aan te bieden want in mijn boekhouding boek ik vliegtickets onder reis en verblijf kosten maar ik las dat dit een drempel heeft qua aftrekmogelijkheid. Dus als ik dit zelf niet mag aftrekken of althans ik weet nog niet of ik wel of niet die drempel bereik hoe kan ik dit dan factureren zonder dat mij dit geld kost.

 

Bedankt voor jullie hulp ik kom er via de gewone wegen niet uit..

 

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hallo,

 

Om je vraag te kunnen beantwoorden hebben we meer informatie nodig. Je kunt ons daarom het beste even bellen op 0800-0543, dan nemen we je vragen met je door.

 

Bob

Webcareteam Belastingdienst


Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord

Het gaat in dit geval om de vraag of je, zoals dat formeel heet, “op naam en van rekening” van de opdrachtgever handelt wanneer je dit allemaal ‘regelt’ zoals je dat noemt.

 

Want wanneer dat het geval is, dan betreft het zogenaamde “doorlopende posten” en daar hoef je dan weer geen BTW over te berekenen.

 

Kennelijk (mijn interpretatie) heb je de opdracht gekregen om van rekening van de klant te handelen (“regel jij dat maar, wij betalen…” enz.).

En als je vervolgens ook dingen in naam van de klant ‘boekt’ dan handel je mijns inziens ook op naam van de klant. Dan dus geen BTW verschuldigd.

 

Maar als je jouw eigen onkosten samen met je honorarium factureert (dat is dus hetzelfde als wanneer je jouw prijs verhoogt en je onkosten helemaal niet factureert), dan moet je daar wel BTW over berekenen en afdragen.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 3 leden online en 70 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké