• 0

btw terugvragen bij import uit EU-land

Hallo,

 

Voor onze onderneming importeren wij goederen uit de EU. Deze goederen zijn bestemd voor doorverkoop. Meestal vindt levering plaats als intra-communitaire verwerving, zonder BTW dus. Er is echter ook 1 leverancier die daar niet aan meewerkt.

Nu dacht ik, dat de betaalde BTW eenvoudig terug te vragen is in het land van verwerving. Ik heb daartoe ook een inlogcode gevraagd bij de Belastingdienst. De belastingdienst (belastingtelefoon) twijfelt echter, of ik de betaalde BTW wel terugkrijg: "Die terugvraagmogelijkheid is bedoeld voor benzine en overnachtingen e.d. in het buitenland, niet voor de aanschaf van goederen". Volgens de belastingdienst is een buitenlandse ondernemer verplicht mee te werken aan intra-communitaire levering, als ie er zeker van is, dat de betreffende goederen uit zijn land worden uitgevoerd.

 

Kan iemand mij vertellen hoe het nu echt zit? (Ja, ik twijfel aan de juistheid van de info van de belastingtelefoon....).

 

Alvast hartelijk dank!

Bert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor onze onderneming importeren wij goederen uit de EU. Deze goederen zijn bestemd voor doorverkoop. Meestal vindt levering plaats als intra-communitaire verwerving, zonder BTW dus. Er is echter ook 1 leverancier die daar niet aan meewerkt.

 

Artikel 138 lid 1 Richtlijn 2006/112:

De lidstaten verlenen vrijstelling voor de levering van goederen, door of voor rekening van de verkoper of de afnemer verzonden of vervoerd naar een plaats buiten hun respectieve grondgebied, maar binnen de Gemeenschap, welke wordt verricht voor een andere belastingplichtige of voor een nietbelastingplichtige rechtspersoon die als zodanig handelt in een andere lidstaat dan de lidstaat van vertrek van de verzending of het vervoer van de goederen.

 

Meewerken is dus niet zozeer een keuze alswel een verplichting.

 

Nu dacht ik, dat de betaalde BTW eenvoudig terug te vragen is in het land van verwerving. Ik heb daartoe ook een inlogcode gevraagd bij de Belastingdienst. De belastingdienst (belastingtelefoon) twijfelt echter, of ik de betaalde BTW wel terugkrijg: "Die terugvraagmogelijkheid is bedoeld voor benzine en overnachtingen e.d. in het buitenland, niet voor de aanschaf van goederen".

 

Ik heb nog niet meegemaakt dat de Belastindienst van het andere EU-land niet over is gegaan tot terugbetaling van de BTW. In wezen is het zo dat jouw leverancier de plicht heeft om de BTW naar jou te verleggen (dus geen BTW in het thuisland in rekening te brengen) als jij als klant aan de voorwaarden voldoet. Maar als het goed is krijg jij een factuur die niet afwijkt van een levering die jij ter plaatse van dat land in een winkel of bij een groothandel koopt en dus terug kunt vorderen.

Belangrijker in dezen vind ik dat het helemaal geen zaak is voor de Nederlandse Belastindienst. Zij leiden het verzoek van jou door naar de Belastingdienst van het betreffende EU-land. En deze beoordeelt ter plaatse of het verzoek voldoet aan de wet- en regelgeving en zo ja, dan wordt het uitbetaald. De Nederlandse Belastingdienst speelt hier geen rol in, behalve dat zij dus het verzoek door geleiden.

 

Volgens de belastingdienst is een buitenlandse ondernemer verplicht mee te werken aan intra-communitaire levering, als ie er zeker van is, dat de betreffende goederen uit zijn land worden uitgevoerd.

 

Yup, zie mijn eerste opmerking.

 

Kan iemand mij vertellen hoe het nu echt zit? (Ja, ik twijfel aan de juistheid van de info van de belastingtelefoon....).

 

Ik ben het dus deels met ze eens ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bert,

 

Zoals mr van Dijk al aangeeft, meewerken is een verplichting in deze situatie.

Het klopt inderdaad dat de beoordeling van het verzoek wordt bepaald in het land waar je btw terugvraagt. Hier heeft de Belastingdienst geen rol in. We kunnen alleen aangeven dat er een kans bestaat dat het betreffende land het verzoek afwijst. Dit kan bijvoorbeeld als de manier van handelen niet juist is geweest.

 

Maartje

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.