• 0

verkoop via consignatie

Goedenavond, ik heb ik een vraag over verkoop via de retail en consignatieverkoop. Aangezien ik een nieuwe ondernemer ben en erg groen op gebied van verkoop via de retail zou ik graag hier om advies willen vragen.

 

Situatie: Het verkopen van creatieve giftkado's. Het product betreft kruidenboxen die je zelf kan samenstellen op mijn website (ready-to-grow-kruidenkitjes) met een milievriendelijke en een mooie verpakking. Deze boxen zijn

ideaal voor de geen groene vingers hebbende persoon en/of de trendgevoelige mensen (voornamelijk vrouw).

De vraagprijs is ideaal om het als originele kado te doen aan een vriend of vriendin.

 

Er hebben nu een aantal retailers mij benaderd (creatieve winkels) met het voorstel mijn product in hun winkel te verkopen. Zij gaven al aan dat zij gezien ik net begin (en andere factoren) zij het product willen verkopen op basis van consignatie.

 

Nu heb ik vandaag mijn eerste gesprek gehad en heeft de winkelier een voorstel gedaan: 60/40% (in mijn voordeel) over de totale verkoopprijs (excl BTW). Nu zou de vraagprijs circa 15 euro worden per product (mijn webshop en retail hanteren dan dezelfde prijs).

 

De kostprijs van mijn product ligt op zo'n 4 euro aan materialen (excl btw). Daarnaast ben ik per product nog zo'n 15 minuten kwijt aan het maken/samenstellen van het product.

 

Wat zou nu wijsheid zijn in mijn geval?

 

Ik hoop dat jullie mij misschien wat tips kunnen geven over wat ik nu dien te doen? Misschien een tegenvoorstel of zal ik akkoord gaan met de 60/40 voorstel. Is er een calculatiemodel dat ik aan kan houden voor dergelijke producten? Alle tips zijn welkom

 

Hartelijke groet,

 

Sim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Goede avond Sim.

 

Allereerst wil ik je waarschuwen niet al te openhartig te zijn op dit medium.

Je geeft daarmee je afnemers wellicht te veel inzicht in je product en verslechterd daarmee je onderhandelingspositie.

 

Ondanks een uitgebreid inzicht in je uitgangspositie is je vraag niet eenvoudig te beantwoorden.

Er zijn nog te veel zaken die niet duidelijk zijn.

Hebben we te maken met producten die snel verouderen ?

Wat is het volume ? Hoe hoog zijn de transportkosten ? Voor wie is het breukrisico ? Wanneer wordt er afgerekend ?

Over welke volumes praten we ? etc. etc. etc.

 

Ik denk dat het hier weer eens op zijn plaats is om het belang van een ondernemersplan aan te stippen.

In een goed onderbouwd ondernemersplan komen nagenoeg al deze vragen aan bod en ontstaat er langzaam maar zeker een goed inzicht in het product en de risico's die aan de verschillende vormen van verkoop kleven.

 

Het kan ook verhelderend werken indien je eens met een ervaren collega de mogelijkheden van het product bespreekt en je vragen voor legt. .

 

Het spreekt voor zich dat ik je veel succes toe wens en mocht je iemand zoeken die als kritische lezer je stappen in een ondernemersplan volgt dan kun je altijd contact met me opnemen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.