• 0

Vraagtekens bij licenties (open source?)

Goedeavond

 

Ik heb eigenlijk een vraag omtrent dit onderwerp. Binnenkort een nieuw bedrijfje en ik zou daarbij graag voor linux kiezen, alleen weet niet zo goed hoe de licenties werken. Er werd mij verteld dat sommige distrb geld vragen als men het voor het bedrijf gaat gebruiken en voor gebruik van mysql tevens hetzelfde verhaal. Ook werd er blijkbaar verteld dat de belastingdienst van men eist dat ze een bepaald systeem moeten aanschaffen voor kassa- en administratiesysteem voor bepaalde motieven. Kan iemand mij hierover wat meer vertellen? Ik zou heel graag willen weten hoe dit kostenplaatje eruit gaan zien en voor wat ik moet betalen.

 

Bij voorbaat dank,

CM

Anything that humans can imagine is a possibility in reality

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel opensourcepakketten hebben een businessmodel waarbij zowel een gratis versie, als een betaalde versie met support, documentatie etcetera te verkrijgen is. MySql werkt met dit systeem, een aantal linux distributies ook.

 

Je kunt dus gebruik maken van de gratis versie, maar daarbij heb je geen recht op enige ondersteuning - al bestaat er in de praktijk vaak wel een bijbehorende website met forum waar je support kunt vragen aan medegebruikers en/of makers. Enige technische kennis en wat computerinzicht is in ieder geval wel aan te bevelen.

 

Hoe het met die eisen aan kassa-systemen zit weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst je dwingt een bepaald (niet-gratis) product af te nemen van een bepaalde fabrikant - dat zou een kwalijke zaak zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Dus theoretisch gezien kan ik wel met LAMP omgaan in een bedrijf, als ik maar de "gratis" versie gebruik zonder voor licentie te betalen? Dat is inderdaad wel interessant, dank u wel voor uw reactie.

 

*gaat ff googlen naar informatie*

 

Oh nog een vraag, hoe zit dat precies met legaal muziek downloaden? Ik heb bij Burma etc gelezen hoeveel het kost om uberhaupt muziek te mogen draaien, maar is het dna ook mogelijk om ergens legaal muziek te downloaden (tegen betaling) zodat men die op cd kan branden en in een bedrijf kan draaien?

Anything that humans can imagine is a possibility in reality

Link naar reactie
  • 0
Veel opensourcepakketten hebben een businessmodel waarbij zowel een gratis versie, als een betaalde versie met support, documentatie etcetera te verkrijgen is. MySql werkt met dit systeem, een aantal linux distributies ook.

 

Mysql is nogal een uitzondering in dit geval. Bij de meeste (L)GPL software is commercieel gebruik toegestaan. Als je betaalt betaal je dus niet voor de licentie maar de support en eventueel media. Mysql heeft twee licenties: een open source (niet zeker of het 100% GPL is) en een commerciele licentie . Zie hun license pagina. Op de toelichting bij de commerciele license staat "If you distribute MySQL Software within your organization, you should purchase a commercial license." Ik meende dat Mysql onlangs ook voor 100% GPL gegaan is (dus ook commercieel binnen je eigen organisatie) maar dat vind ik op de site niet terug. Wil je echt een vrij product dan kies je voor de BSD license, deze staat zelfs commercieel gebruik in welke vorm dan ook toe. Postgresql is hier een voorbeeld van.

Link naar reactie
  • 0

Op die site praten ze over distributie van dergelijke systemen (die je zelf hebt gebouwd).

 

Ik wil het slechts zelf maken (db) en dan in eigen bedrijf gebruiken. Maar goed, iig dus waarschijnlijk alleen voor mysql een open source licentie kopen. Denk niet dat dat een duur prijsje gaat worden, dus moet goed komen....

 

Dank jullie wel voor jullie reactie, ben weer wat wijzer geworden.

Anything that humans can imagine is a possibility in reality

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet mag je een mysql database gewoon gebruiken voor je bedrijf, dat valt onder de gratis licentie.

 

Het andere deel gaat/ging over het verkopen van mysql op zich of als onderdeel van een systeem. Je mag daarvoor de gratis licentie gebruiken, maar dan moet je de sourcecode van het geheel vrijgeven aan je klant (GPL). Die beperking geldt weer niet als je software maakt die louter gebruik maakt van een mysql database - in dat geval kun je je software zonder leveren en de gebruiker de gratis versie laten installeren.

 

Wat bijvoorbeeld niet mag is een mysql-afgeleid product maken, en dit zonder sourcecode verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Benm wat je beschrijft is inderdaad de strekking van de GPL. Ik heb nog even zitten lezen op de Mysql site en heb het stukje gevonden over de non GPL versie. Dit gaat om de oudere versie 3.x. Zie http://www.mysql.com/company/legal/licensing/mypl.html Hierna zijn ze overgestapt op de GPL. Maar als je de site leest moet je voor verspreiding binnen een organisatie een commerciele licentie hebben. Wat volgens de GPL dus niet het geval is. De site is trouwens doorspekt met kreten als 'a commercial license is never wrong', 'if in doubt get a commercial license'.

 

Daarnaast is 'louter gebruik maken van' een vaag begrip. De GPL FAQ zegt dat als de twee programmas scheidbaar zijn je de GPL programmatuur mag gebruiken in closed source systemen. Zie http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#GPLInProprietarySystem Maar wanneer ik mysql specifieke functies gebruik is deze scheiding al niet meer mogelijk en is het dus een afgeleid werk(?)

 

Dus volgens mysql zou ik voor een applicatie voor intern gebruik die net iets te specifiek op mysql geent is een commerciele licentie nodig hebben. En dat botst dus met (mijn gevoel over) de GPL.

 

Ik heb dus zo mijn vraagtekens bij de licentie van mysql. Heb al aardig wat discussie van (niet) juristen over dit topic gelezen en het is me nooit echt duidelijk geworden wanneer iets een afgeleid werk is. Als iemand me dat uit kan leggen graag.

 

Link naar reactie
  • 0

MySql is een geval apart eigenlijk. Het is een commerciele onderneming, maar stoelt nog steeds op het overweldigende succes van de gratis bruikbare database. De GPL is een vervelende licentie voor otnwikkelaars, maar niet onoverkomelijk.

 

Voor zover ik het kan aangeven ligt het ongeveer zo: Zo lang jouw applicatie geen mysql sourcecode bevat, ben je niet gevoelig voor de GPL. Je mag de applicatie dan dus als een closed-source product verkopen.

 

Helaas wordt het allemaal nog een tikje complexer omdat de interactie met mysql vaak via een ander product verloopt (bijvoorbeeld php of perl). In de praktijk zie je eigenlijk dat het ontwikkelen van applicaties die gebruik maken van bijv php en mysql nooit gehinderd worden door de licentiekwestie. Op zich wil dat niet zeggen dat mysql er niets aan zou kunnen doen, maar in ieder geval wel dat dat niet de agenda is.

 

MySql zou zichzelf enorm schaden door licentieclaims neer te leggen bij ontwikkelaars die er gebruik van maken. Het hele bedrijf draait eigenlijk op het verlenen van betaalde licenties met support, niet op de licenties an sich. Mocht men ooit besluiten ontwikkelaars te gaan lastigvallen met licentieclaims is het waarschijnlijk snel afgelopen met het bedrijf. Ontwikkelaars kunnen overstappen op alternatieven, vaak zonder moeilijke aanpassingen omdat SQL goeddeels de standaarden volgt, ongeacht de leverancier (denk aan bijv postgres).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.