• 0

onderhandeling curator faillissement

Dag leden,

 

Enige maanden terug ben ik failliet gegaan met een keukenzaak.

Dat was een BV . Helaas moet ik nog een bedrag betalen i.v.m. de volstorting van de aandelen in de BV.

De curator heeft mij opdracht gegeven om een afbetalings regeling te maken. Omdat ik financieel weer vanaf nul moet beginnen, en een minimaal inkomen heb, heb ik een zo laag mogelijke aflossing voorgesteld.( ik kan gewoon niet meer betalen op dit moment)

 

De reactie van de curator was dat hij absoluut niet accoord ging met mijn voorstel. Indien ik niet met een sterk verbeterd afbetalingsvoorstel kom, ziet hij zich genoodzaakt rechtsmaatregelen te treffen.

 

Nu heb ik enkele vragen :

 

Is er een minimaal bedrag wettelijk vastgesteld voor afbetalings regelingen????

 

Wat kan die curator doen als hij rechtsmaatregelen gaat treffen ???

 

Heeft iemand een goed advies voor mij, want ik kom er zo niet meer uit. ??? ??? ???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De zaak is vrij eenvoudig, alhoewel je dit misschien niet zo ervaart. De rechtspersoon (BV) verkeert in staat van faillissement, jij als natuurlijke persoon echter niet. Zolang jij je aandeel niet hebt volgestort heeft de vennootschap c.q. de curator een vordering op jou en kan hiervoor verhaal op jou worden gezocht.

 

Zolang jij vermogen hebt zal de curator erop gebrand zijn dat je z.s.m. je aandeel volstort, al is dit alleen maar vanwege het feit dat zijn salaris een boedelschuld is. De rechtsmaatregelen die de curator kan treffen bestaan onder meer uit het instellen van een vordering op jouw privé. Daaraan voorafgaand ligt een beslag in de lijn der verwachting. Met een titel kan de curator jouw persoonlijke vermogen uitwinnen.

 

Een minimumbedrag is er niet echt voor een afbetalingsregeling. Indien je privé meerdere schuldeisers hebt kun je wel overwegen om een saneringsregeling aan te vragen. Alsdan wordt aan de hand van jouw draagkracht bekeken wat je aflossingscapaciteit is. Schuldsanering is echter een lange en niet de meest comfortabele weg. Voor meer info hierover adviseer ik om via de zoekfunctie even op schuldsanering in andere topics te kijken.

 

Het beste advies wat ik je kan geven is om z.s.m. te zorgen voor een lening en daarmee je schuld aan de vennootschap te voldoen. Kijk of je bij een familielid een lening kunt krijgen. Lukt dat niet dan is het wellicht wijsheid om toch zelf te inventariseren welke vermogensbestanddelen je ten gelde kunt maken. Pleeg hiervoor – hoewel niet verplicht - wel overleg met de curator omdat deze anders zijn vraagtekens zal zetten bij jouw acties. Succes in ieder geval

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dit is wat er staat in de opgemaakte jaarstukken.

Vorderingen op participanten en maatschappijen waarin wordt deelgenomen: Rekening courant 14.960 euro is dan voor mijn rekening.

We hadden alleen géén rekening courant of andere rekeningen waar we persoonlijk borg voor stonden.

Ik was 60% aandeelhouder. Door omstandigheden heb ik met mijn stomme kop de jaarstukken getekend op basis van goed vertrouwen naar mijn compagnon toe. Omdat die basis achteraf totaal anders was dan de realiteit ben ik uiteindelijk failliet gegaan.

 

Waar en hoe ze ( accountants BDO ) aan dat bedrag zijn gekomen is mij eigenlijk nog steeds onduidelijk. Omdat advies ( behalve hier dan ) altijd geld kost en ik toen ook al aan de grond zat, moest ik me hierbij neerleggen.

 

Ik heb nog een vraag ::

 

Ik heb een huis met meer hypotheek als waarde. Ik heb geen spaargeld, alleen maar schuld.

Ik werk wel , maar verdien net genoeg voor de hypotheek.

Ik woon samen en heb 2 kinderen.

Mijn vriendin werkt ook ( partime).

Niemand wil een financiëring afsluiten voor ons, t.b.v. de curator.

 

Wat zijn dan nog de mogelijkheden ?????????

Wat gaat zo'n curator nou doen ????????

Kan hij bij eventueel loonbeslag ook aan het loon van mijn vriendin komen ???????

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.