• 0

wonen in twee landen, werken in een land - waar belasting betalen?

Best all,

 

Ik heb beetje hulp nodig.

Situatie:

Ik heb heel jaar 2012 in Duitsland als "freiberufler" gewerkt, (ik ben in Duitsland als freiberufler - ZZP'r geregistreerd) en Ik heb geen inkomen uit NL gehad. Ik heb naar en In UK geregistreerd opdrachtgever factuuren gestuurd. Ik was in Duistland geregistreerd bij gemeente en ook bij Finanzamt en heb een wooning gehuurd. (dus vier dagen in DE, 3 dagen in NL). Heb ik al een belasting angifte in DE gedaan een ok mijn wereld inkomen een inkomen van mijn vrouw vermeldt. Mijn vrouw heeft gewoon in NL in loondienst gewerkt.

Moet ik inkomsten uit deze werkzamheden ook in NL vermelden? Zo ja, in welke box?.

 

alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niemand, maar dan ook niemand kon op zijn vrije weekend binnen 20 uur reageren. t is een grof schandaal.

 

Je bent in Nederland belastingplichtig over je wereldinkomen als je hier woont. Of je hier woont, wordt bepaald naar de omstandigheden en is dus per geval anders. De algemene regel is dat je woont op de plek waar zich het centrum van je maatschappelijke leven zich bevindt. Nogal juridisch taalgeknutsel, maar het is dan ook een juridische vraag.

In jouw geval lijken de omstandigheden er op te wijzen dat je in Duitsland woont (ingeschreven in GBA, woning gehuurd, grotendeels in DE aanwezig). Omdat je spreekt over je vrouw, neem ik aan dat er sprake is van een huwelijk. Klopt dat? Dat, gecombineerd met het feit dat je gemiddeld drie dagen per week in NL was, kan er ook toe leiden dat je fiscaal gezien in Nederland woonde.

Om je woonplaats voor belastingzaken te bepalen, is meer informatie nodig. Wat voor huis hebben jullie in Nederland? Hebben jullie kinderen? Waar heb je lidmaatschappen en abonnementen lopen?

 

 

En begrijp ik nu goed dat je op je Duitse belastingaangifte ook het inkomen van je vrouw opgegeven hebt?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Best all,

 

Ik heb beetje hulp nodig.

Situatie:

Ik heb heel jaar 2012 in Duitsland als "freiberufler" gewerkt, (ik ben in Duitsland als freiberufler - ZZP'r geregistreerd) en Ik heb geen inkomen uit NL gehad. Ik heb naar en In UK geregistreerd opdrachtgever factuuren gestuurd. Ik was in Duistland geregistreerd bij gemeente en ook bij Finanzamt en heb een wooning gehuurd. (dus vier dagen in DE, 3 dagen in NL). Heb ik al een belasting angifte in DE gedaan een ok mijn wereld inkomen een inkomen van mijn vrouw vermeldt. Mijn vrouw heeft gewoon in NL in loondienst gewerkt.

Moet ik inkomsten uit deze werkzamheden ook in NL vermelden? Zo ja, in welke box?.

alvast bedankt.

Jouw vraag is op basis van deze summiere gegevens niet te beantwoorden. De beste tip die ik kan geven is een gesprek te hebben bij een belastingadviseur die ervaring heeft met grensarbeiders (dus een kantoor in de grensstreek).

Wil je graag zelf aan de slag:

Startpunt Grensarbeid

en voor het Nederlands-Duitse belastingverdrag: Global tax information portal: IBFD

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.