• 0

aftrekbare kosten werken vanuit huis

Goedenavond,

 

Wederom een vraag m.b.t. aftrekbare kosten van een werkruimte aan huis:

 

Wanneer je als zzp'er of freelancer/consultant vanuit huis werkt, (geen apart kantoor met eigen sanitair of eigen ingang) vanuit een ingerichte zolderkamer of zijkamer aan huis welke geheel ten behoeve van je onderneming staat en waar je meer dan 30% van de tijd je inkomsten verwerft, zijn de volgende kosten dan mogelijk aftrekbaar of op te voeren als investeringskosten?

 

- (Archief) Kast ten behoeve van het opbergen van je zakelijke administratie

- Buro

- Fauteuil 3 stuks geheel ten behoeve van klantontvangst/vergadering

 

Valt er onderscheid te maken tussen inrichtingskosten en beroepskosten? Aangezien bovenstaande kosten geheel dienstbaar zijn aan de onderneming en ik derhalve van mening ben dat het beroepskosten zijn en nodig zijn voor de uitoefening van het beroep zijn ze dan aftrekbaar? En zijn de fauteuils op te voeren als investeringskosten wanneer dit bedrag groter is dan € 450,00?

 

Volgens mij probeert de belastingdienst helderheid te verschaffen maar is er ook nog een grijs gebied te vinden wanneer je de informatie hierover opzoekt.....

 

grt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ja, je mag (en wordt geacht) onderscheid (te) maken tussen inrichtingskosten (niet aftrekbaar) en beroepskosten. Het is aan jou om aan te tonen dat bepaalde kosten tot de beroepskosten behoren.

 

De "rekenhulp werkruimte in de woning" van de Belastingdienst-website zegt over een privé geëtiketteerde woning: (cursivering van mij)

U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).

 

Mijns inziens zou een bureau niet tot de aftrekbare beroepskosten behoren, en de fauteuils ook niet. Als je bureau een speciale in hoogte verstelbare tekentafel zou zijn, zou 'ie volgens mij wel aftrekbaar zijn. De archiefkasten zijn volgens mij wel aftrekbaar, omdat dat inventaris is die privé geen doel dient. Het is misschien een grijs gebied, maar mijns inziens ook weer niet zo grijs.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.