Beste,

Ik heb het forum doorzocht maar kon enkel een aantal jaren oude antwoorden vinden die niet geheel mijn vragen beantwoordden.

Sinds enkele maanden heb ik aan huis een eigen kantoor. Nu is dit een koophuis van mijn moeder, en wil ik daar ook huur voor betalen.

De huur zou rond de 275-300 euro per maand zijn. Echter vraag ik me nu af of dit gevolgen heeft voor ons als VOF en voor mijn moeder als particulier. Wie weet hier meer over of weet waar ik deze antwoorden kan vinden?

Vriendelijke groet,

Matthijs Huisman

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41723-kantoor-huren-van-particulier/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je huur betaalt aan je moeder is dat geen probleem voor de VOF.

Voor je moeder verandert er wel wat. Het kantoor valt voor dat deel van het huis voortaan onder box 3 ipv box 1.

De huur hoeft ze niet als inkomen op te geven, maar ze betaald wel 1,2 % box 3 belasting over de waarde van het kantooor per jaar.

• 0

Je schrijft 'aan huis een eigen kantoor'. Is dat het huis waar je ook woont?

En woonde je daar voorheen ook al? Want dan krijg ik de indruk dat je een deel van je woning tot ondernemingsruimte wil bestempelen, en dan gaan er allerlei etiketteringsbellen af. Als je hier ook woont, ben je deze woning in 2013 voor het eerst in je onderneming gaan gebruiken? Of woonde je er jaren geleden ook al en dreef je de onderneming toen ook al vanuit huis?

Voor je moeder geldt, in aanvulling op de post van Herman, dat je moeder voor het stukje huis wat niet meer aan haar ter beschikking staat (maar aan de VOF) geen recht meer heeft op hypotheekrente-aftrek, als ze daar gebruik van maakte.

In box 3 komt dan de waarde van het kantoor als bezit en een evenredig deel van de hypotheek als schuld.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

De afgelopen jaren heb ik wel een kantoor gehad, maar niet aan huis. En ja, ik woon hier ook. Nu mijn compagnon een full-time baan ernaast heeft aangenomen hebben we dat kantoor opgezegd en heb ik thuis de studeerkamer verbouwd tot mijn kantoor.

Veranderd dit de zaken nog?

Batterijen en Opladers voor telefoons.
  • 0

Ja, dit maakt het best even gecompliceerd, althans in mijn ogen, misschien is het heel simpel maar zie ik het gewoon even niet.

Als ik het goed begrijp, gaat het om een woning die niet van jou is, maar waar je wel mag wonen. Ik denk dat dat zich nog het beste laat vergelijken met een studentenkamer, waar je in het verleden geen huur voor betaalde (neem ik aan?) maar nu wel.

Mijns inziens moet je dan in het eerste jaar waarin je de gehuurde ruimte in je onderneming gebruikte, de keuze maken of je de ruimte privé of zakelijk wil etiketteren. Zakelijke etikettering leidt tot aftrekbare huurkosten, maar als het ook je hoofdverblijf is, een bijtelling van 1,4% van de WOZ-waarde o.b.v. art 3.19 Wet IB. Privé etikettering leidt niet tot kosten-aftrek.

Voor je moeder geldt hetzelfde als ik in mijn post van gisteravond schreef.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar