• 0

Afkoop klein pensioen: hoe zit het met de loonbelasting?

In het verleden heb ik enkele jaren in loondienst gewerkt. Ik heb hierdoor ook enkele kleine pensioentjes opgebouwd. Nu kreeg ik vandaag van een van hen het aanbod om dit af te kopen.De waarde is circa 3.000 euro (bruto). Men geeft echter aan dit zij dit netto uitkeren (min 37% loonbelasting). Dat betekent dat ik dus nu circa 2.000 euro ontvang.

 

Omdat ik een investering wil doen komt het me eigenlijk wel goed uit om nu dit geld te ontvangen. Mijn vraag is of ik bij een laag ondernemers-ib-inkomen ook het bedrag aan loonbelasting bij de ib-aangifte mag verrekenen en dus terug kan krijgen?

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je zult de pensioen inkomsten bruto moeten opgeven met de ingehouden loonbelasting. Dit tezamen op je IB aangifte met de bedrijfswinst. Zo wordt de belasting dus verrekend, ongeacht hoe hoog je winst is.

 

Opgeven is dus verplicht. Of je wat terug zult krijgen hangt af van het uiteindelijk belastbaar bedrag. Als de berekende heffingen minus kortingen daarop kleiner uitkomt dan €1000,- (grofweg) krijg je het verschil terug.

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval zou het dus best zinvol kunnen zijn om dit pensioentje af te kopen. Ik heb nu extra liquiditeit en realiseer een klein fiscaal voordeel door nu af te rekenen over dit pensioen en zo dus de ingehouden loonbelasting terug te krijgen.

 

Bedankt voor je antwoord.

 

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.