• 0

Liquiditeitsbegroting probleem

Probleempje,

 

Datums: Aankoop grond: februari 2005, start bouw: juni 2005, aanvang productie onderneming januari 2006.

 

Op de investeringsbegroting heb ik vermeld: ‘aanloop & opstartkosten’ = € X.

Hiermee heb ik dus rekening gehouden met de extra kosten die ik maak in het voortraject voordat de onderneming echt van start gaat. Dit is dus naast de extra kosten voor de bouw, etc.

 

Dus: ik ben ervan uitgegaan dat de investeringsbegroting met ingang vanaf 1 januari 2006 de totale investering weergeeft. Een post ‘overig’ heb ik genomen om de sluitposten af tedekken.

 

Voor de liquiditeitsbegroting zit ik nu met een probleem, ik wil hem net zo als de investeringsbegroting pas in januari 2006 inzetten. Maar dan zit ik met de volgende vraagstukken:

 

 

-   Waar en hoe vermeld ik de kosten die ik heb gemaakt in

het voortraject?

 

-   Als ik grond koop en een loods bouw betaal ik BTW, naar alle verwachtingen zal ik die het kwartaal erop als retour ‘voorfinanciering BTW’ terug krijgen, dat zal dus ver ook voor januari 2006 geschieden. Moet ik deze uitgave c.q. inkomsten voor deze periode gewoon wegstrepen tegen elkaar en dus het banksaldo als beginwaarde nemen, of komen deze toch terug op de liquiditeitsbegroting terecht? En hoe?

 

-   Dit probleem heb ik niet met DPM’s deze kan ik wel in januari op de begroting plaatsen en vervolgens een kwartaal later de BTW weer in ontvangst nemen als inkomsten vanuit BTW? Hoeveel tijd mag er tussen aanschaf zitten en aftrek BTW?

 

-   En als laatste, ik neem DPM’s mee uit privé naar de onderneming, hoe moeten deze worden verwerkt in de liquiditeitsbegroting?

 

 

Het is misschien allemaal een beetje verwarrend (voor mij), maar ik kan enkel standaard voorbeeld vinden in de documentatie c.q. Internet waar dus geen bouwperiode aan vooraf is geweest. ???

 

M.vr.gr.

 

Klaas

 

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Nog een....vraagje ;D

 

Geheel onder bij de liquiditeitsbegroting heb je:

 

 

Bank/ kassaldo einde kwartaal (A-D)

 

Omdat ik voor een eenmanszaak kies, is het inkomen direct vanuit de onderneming, van de Netto winst, waarna je in Box 1 wordt belast voor de I.B.

Moet het dan niet zo zijn dat ik het alsvolgd doe:

 

 

Prive opname   minus         

            

Bank/ kassaldo einde kwartaal (A-D)            

 

 

Anders haal je toch nooit geld uit de zaak?

 

vr.gr. Klaas

 

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.