klaas

Senior
  • Aantal berichten

    40
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    klaas

klaas's trofeeën

  1. Belachelijk! maar waar.... Kan de Beverwijkse Bazaar hier niets aan doen? Die gasten zijn voor 20 Euries best handig ;D Smakelijk eten. Klaas
  2. Hoi, Je kan via de site van de KvK veel panden vinden, verder als je naar de site makelaars.pagina.nl gaat kan je door klikken naar een verwijzing van Bog gespecialiseerde makelaars nog meer vinden. Succes! Klaas
  3. Merkava, reusje voor jou! Ik ga even een hapje eten, adios. Klaas
  4. HL collega's, Ten eerste bedankt voor jullie input. Uiteraard ben ik op de hoogte van de bestemmingsplannen, met de daarin vermelde restricties. Ik heb helaas te veel van die onbegrijpelijke juridische stukken op gevraagd. Het gaat mij specifiek over de verdeling van het grondoppervlak. Niet om de hoeveelheid vierkante meters of inhoud aan opstallen. Rede; als ik buiten de onderneming om een hypotheek afsluit, kan ik gebruik maken van hypotheekrente aftrek, en inderdaad eventueel de boel aan de onderneming verhuren. Ik zal mijn vraag derhalve anders formuleren; 'wie en hoe wordt bepaald hoe de verdeling is, op een kavel bouwgrond met de bestemming woon-werk?' ??? Ik wens jullie allen een fijn weekend! :D Klaas
  5. Geachte experts, Een vraag waar ik mee zit en waar ik niet uit kom: ??? Ik zal medio februari een bouwkavel kopen met de bestemming, 'woon-werk'. Hierop wordt gerealiseerd een huis en loods. Wie bepaald de verdeling van de vierkante meters grond, enerzijds van de bedrijfshal, anderzijds van het woongedeelte. Mag ik dat zelf bepalen, of zijn hier standaard regels voor. Kan het volgende voorbeeld: Grond = 2000 vr.m, loods = 400 vr. m. huis = 90 vr. m Ik maak de volgende verdeling voor de begroting: Bedrijfs hypotheeksom is incl.: 500 vr. m grond met daarop de loods van 400 vr.m. Privé hypotheeksom is incl.: 1500 vr.m grond met hierop het huis van 90 vr.m. Dit zou ik graag willen weten i.v.m. de hypotheek verstrekking (namelijk alleen op het privé gedeelte recht op hypotheekrente aftrek), tevens voor de hoogte van de bedrijfshypotheek is dit van belang in mijn begrotingen (ondernemersplan). Ik zou U ontzettend dankbaar zijn als U helderheid voor mij zou kunnen verschaffen. :D M.vr.gr. Klaas
  6. Bedankt voor de info. G-J, maar nu het volgende, Van een Bog hypotheek is de rente niet aftrekbaar, zoals bij een (hoofd)woning. Maar er zijn toch ficale mogelijkeheden om e.e.a. als bedrijfskosten op te voeren? Hoe gaat dit in z'n werk op de liquiditeitsbegroting? Moet je het rentebedrag van de Nettowinst aftrekken (via het Box. 1 percentage aan inkomsten belasting)? Kan je dit maandelijks doen of per kwartaal? ??? M.vr.gr. Klaas
  7. Ja daar ben ik weer met een vraag, het schijnt allemaal een beetje moeilijke stof te zijn ;D Hoelang duurdt het voordat ik de hypotheekrente aftrek terug krijg van de belastingsdienst, voor een bedrijfspand (met eigen grond). Ik neem aan per kwartaal ??? Good evening. Klaas
  8. Nog een....vraagje ;D Geheel onder bij de liquiditeitsbegroting heb je: Bank/ kassaldo einde kwartaal (A-D) Omdat ik voor een eenmanszaak kies, is het inkomen direct vanuit de onderneming, van de Netto winst, waarna je in Box 1 wordt belast voor de I.B. Moet het dan niet zo zijn dat ik het alsvolgd doe: Prive opname minus Bank/ kassaldo einde kwartaal (A-D) Anders haal je toch nooit geld uit de zaak? vr.gr. Klaas
  9. Probleempje, Datums: Aankoop grond: februari 2005, start bouw: juni 2005, aanvang productie onderneming januari 2006. Op de investeringsbegroting heb ik vermeld: ‘aanloop & opstartkosten’ = € X. Hiermee heb ik dus rekening gehouden met de extra kosten die ik maak in het voortraject voordat de onderneming echt van start gaat. Dit is dus naast de extra kosten voor de bouw, etc. Dus: ik ben ervan uitgegaan dat de investeringsbegroting met ingang vanaf 1 januari 2006 de totale investering weergeeft. Een post ‘overig’ heb ik genomen om de sluitposten af tedekken. Voor de liquiditeitsbegroting zit ik nu met een probleem, ik wil hem net zo als de investeringsbegroting pas in januari 2006 inzetten. Maar dan zit ik met de volgende vraagstukken: - Waar en hoe vermeld ik de kosten die ik heb gemaakt in het voortraject? - Als ik grond koop en een loods bouw betaal ik BTW, naar alle verwachtingen zal ik die het kwartaal erop als retour ‘voorfinanciering BTW’ terug krijgen, dat zal dus ver ook voor januari 2006 geschieden. Moet ik deze uitgave c.q. inkomsten voor deze periode gewoon wegstrepen tegen elkaar en dus het banksaldo als beginwaarde nemen, of komen deze toch terug op de liquiditeitsbegroting terecht? En hoe? - Dit probleem heb ik niet met DPM’s deze kan ik wel in januari op de begroting plaatsen en vervolgens een kwartaal later de BTW weer in ontvangst nemen als inkomsten vanuit BTW? Hoeveel tijd mag er tussen aanschaf zitten en aftrek BTW? - En als laatste, ik neem DPM’s mee uit privé naar de onderneming, hoe moeten deze worden verwerkt in de liquiditeitsbegroting? Het is misschien allemaal een beetje verwarrend (voor mij), maar ik kan enkel standaard voorbeeld vinden in de documentatie c.q. Internet waar dus geen bouwperiode aan vooraf is geweest. ??? M.vr.gr. Klaas
  10. Nou bikkel heb jij even mazzel, ik weet nog wel een paar leuke tentjes in Panama. Bovendien kun je daar de meeste regels en wetten zelf bepalen (als je met poen zwaait). 8) Klaas
  11. Rentekosten in de investeringsbegroting??? Rentekosten worden toch zichtbaar in de Exploitatiebegroting, deze wordt toch over het gehele jaar verstreken. Of gaat het hierom bijv. de bouwrente? Klaas
  12. Bedankt voor je reactie, Wat heb je eigenlijk gegeten, toch geen gehakt hé dat is pas voor woensdag ;D Nog even een 4 tal vraagjes: - Als ik een nieuwbouwloods bouw, is deze dan ook BTW belast? Ik neem aan dat deze onder de noemer ‘voorfinanciering BTW’ terug te vorderen is. - De bedrijfswoning staat dus op 60 % van de grond, ik neem aan dat deze grond ook is belast met de BTW? Dan ook nog de 6 % overdrachtsbelasting betalen? Hoe zit dit precies? Of is dit voor de sponsering voor Bea en haar jubileum ;D Specifiek voor de investeringsbegroting: - Onder 'Opening- en aanloopkosten' heb ik div. posten waarover ik de BTW zal moeten voorfinancieren, waar moet ik deze plaatsen, onder een extra post ‘Voorfinanciering div.’ onder 'Opening- en aanloopkosten'? Of gewoon in die voorfinacierings post op de vlottende activa. - Een geheel andere vraag: Levensonderhoud & eerste maanden & opening. Ik ben in vast dienstverband en geniet hieruit een vast salaris en ondervindt hier dus geen verandering (voorlopig). Moet ik dan toch een post hiervoor opvoeren? - Laatste vraag: In de investeringsbegroting, moeten hier ook de kosten worden vermeld die ik wel tijdens opening (of vlak hierna) maak (gedeeltelijk) maar tijdens het lopende jaar consumeer, zoals: Kantoor, telefoon en portikosten? Deze kom je toch tegen op de Exploitatiebegroting? Bijvoorbaad dank. Klaas
  13. Belasting experts, HELP! wie kan mij helpen... Eet smakelijk voor eenieder die thuis zit. Klaas
  14. Beste Ilja, Zeker een goede zaak om over te denken, maar ik weinig tijd- een grote stapel werk roept me al ;D Ik wil wel even kwijt dat de diversiteit aan geïnteresseerden, starters en ervaringsdeskundige dit forum tot een succes maken, althans dat is mijn mening. Klaas
  15. Geachte HL collega’s Aankoop bouwgrond, 40 % voor de onderneming de rest is voor de bedrijfswoning. De grond is bouwrijp en staat inmiddels al 3 jaar te koop. Ik heb gelezen dat 'bouwrijpe' bouwgrond altijd BTW (19 %) belast is, kan je dit terug vorderen voor het bedrijfsmatig gedeelte? Wat gebeurt er dan met de overdrachtsbelasting, vervalt deze of moet je deze ook nog betalen? En hoe zit het met het bedrijfwoning gedeelte van de grond? Als ik een nieuwbouw loods bouw, is deze dan ook BTW belast? Ik neem aan dat deze onder de noemer ‘voorfinanciering BTW’ terug te vorderen is. ??? Vaste activa, hier komt de volgende noemer te staan: ‘Voorfinanciering van vaste activa”. Maar waar komt de volgende noemer onder: ‘Voorfinanciering aanschaf DPM’s’ ? Waarschijnlijk onder Vlottende activa? ??? Ik heb voor de voorfinanciering even de begroting bijgevoegd, misschien wat makkelijker om te beoordelen. Bijvoorbaad dank. Klaas Investerings_begroting_HL.doc
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.