Jump to content

Ilja van Roon

Legend
  • Content Count

    877
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Ilja van Roon last won the day on July 9

Ilja van Roon had the most liked content!

Community Reputation

2

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  1. Dank voor jullie reacties! Ik heb mijn bericht express in het deelforum over leiderschap en (zelf)management geplaatst. Een onderneming runnen is, in mijn ogen, niet alleen een kwestie van meer omzet, winst, personeel of nieuwe producten. De ondernemer moet zelf ook groeien als persoon en bewust hiervoor nieuwe situaties opzoeken. Ook wanneer het goed gaat met de onderneming kan dat lastig zijn. Als je druk bent met opdrachten en operationele zaken, kan je focus smal worden en voordat je het weet: zooom, weer een jaar voorbij. Radicale verandering is moeilijk, zeker als eenpitter die zijn bedrijf niet kan verkopen omdat hij zelf het bedrijf is. Echt iets anders doen betekent dan afscheid nemen van een zeker inkomen, rustig leven, weinig risicos. En dan, zoals Edo hier terecht op wijst, ga je leven vanuit angst en achteruit kijken. In mijn eigen onderneming zat geen ruimte meer voor groei, zowel niet inhoudelijk als persoonlijk. Dus moet ik ruimte creeeren voor groei, door creatieve destructie toe te passen. Gewoon de beuk er in en opnieuw beginnen.
  2. Mijn onderneming (www.lucidcommunication.nl) bestaat inmiddels alweer bijna vier jaar. Heb een mooi portfolio opgebouwd, krijg meer werk dan ik aan wil, en de acquisitie loop vanzelf via word of mouth. Heb tijd over voor mijn gezin, om trainingen te volgen en vakanties in het buitenland. Het is een comfortabele positie, zowel financieel als intellectueel. En een partij dat ik me verveel, soh! :) Ondanks het feit dat ik naast schrijven ook trainingen ben gaan geven, heb ik al een tijd het gevoel vast te zitten. Teveel routine, te weinig uitdaging, geen fundamentele veranderingen van mijzelf. Ironie: zakelijk success dat een gouden kooi blijkt te zijn, een limiterende factor. Dus heb ik besloten radicaal het roer om te gooien. Heb vandaag aan al mijn klanten en relaties aangekondigd dat ik mijn huidige onderneming op een laag pitje ga zetten en dat ik twee anderen dingen ga doen. Ten eerste voeg ik mij toe aan het coachingsbedrijf van mijn vrouw (www.presentcoach.com). We hebben samen de afgelopen twee jaar trainigen op dit gebied gevolgd en zijn goed voorbereid. Daarnaast ga ik 2 of 3 dagen in de weerk interim werk doen op het gebied van communicatieadvies - en management. Ik blijf trainigen geven en ik zal het schrijven niet helemaal opgeven. Mijn doel is om een beperkt aantal opdrachten per jaar aan te nemen, de echt spannende en complex klussen. Spannend wel. Ik heb een prachtige eenmanszaak opgebouwd en niets is makkelijk dan doorgaan op dezelfde voet. Maar ik heb behoefte om me verder te ontwikkelen, in een andere context, met andere mensen en andere werk. Soms geeft incrementele verandering geen soelaas meer en is een radicale stap nodig. Nokia was vroeger immers ook houtboer en doet nu in telefoons. Dus waarom als eenpitter niet jezelf opnieuw uitvinden en zo groei en avontuur opzoeken? Iemand nog advies?
  3. heb je jezelf afgevraagd waarom het belangrijk is voor je klant om de broncode te hebben? Heb je het hem gervaagd? Wat verwacht hij er mee te kunnen doen/bereiken, dat hij zonder de code niet kan? Waar gaat dit precies over? Hardop denkend, kan dit gaan over: - veiligheid, omdat hij niet wil dat iemand die de rechten heeft kan beslissen hoe hij die applicatie inzet - vrijheid, omdat hij de applicatie wil kunnen veranderen zonder bij jou om toestemming te vragen - flexibiliteit, om iemand anders dan jij te kunnen vragen om de applicatie verder te ontwikkelen, mocht hij dat willen En, hoe ben jij erbij gediend om de broncode te houden? Wat gebeurt er als je die gewoon aan de klant geeft: wat verlies je dan en wat win je dan? Het klinkt alsof jullie met elkaar communcieren op een oppervlakkige manier, dus alleen over wie wat moet doen. Wat zou er gebeuren als je meer de diepte in gaat, en begrijpt welke behoefte/waarde dit gedraagd aanstuurt? En wat er gebeurt als je naar je klant luistert en zelf uitlegt wat jou belang is in dit alles. Begrijpen waar een ander vandaan komt en wat die nu precies wil is meestal al meer dan de helft van een oplossing. Success!
  4. Schrijf nu meer dan 10 jaar professioneel, waarvan drie jaar zelfstandig voor een bijzonder mooie lijsten van cliënten. Ben de laatste tijd bezig geweest met het ontwikkelen van een unieke schrijftraining, waar ik sinds vandaag een eerste klant voor heb! Wat me goed doet, is dat de klant (een nieuwe overigens) zoveel vertrouwen heeft in het concept en mijzelf, dat die de training wilde kopen terwijl hij nog moet worden uitgewerkt. Ik ga een hele communicatieafdeling van 9 personen onder handen nemen, en nog twee lieden van de HR afdeling. Ben nu bezig een pilot te organiseren voor het einde van de maand, en ik heb drie klanten en drie mensen uit mijn netwerken uitgenodigd om de pilot gratis te volgen. Waardevolle feedback dus en meteen - mits ik het goed doe - 6 blije ambassadeurs. Dit is een spannende periode, omdat ik een nieuwe rol aan het aannemen ben en daarmee nieuwe mogelijkheden voor mijzelf creëer als ondernemer. En net als ik nu mijn vak uitoefen op een manier die niemand anders doet, ga ik hetzelfde kunstje uithalen bij de training. Een uniek product :) En nu weer terug naar de tekentafel...
  5. Tja, goede vraag. Beetje cocktail van gadgetgeilheid, ongefundeerde aannames over de snelheid waarmee klanten verwachten dat ik reageer op mail en een algemene slaafse opstelling t.o.v. mijn eigen onderneming. Zucht :)
  6. Heerlijk, paar dagen geleden mijn Blackberry ontdaan van zijn e-mail functie. Anderhalf jaar lang heeft het ding mij in staat gesteld om prive en zakelijk beter te balanceren (oogje in het zeill houden als ik weer eens in het park zat), maar de laatste tijd begon ik me er aan te ergeren. Of beter gezegd: aan mijn dwangmatige reactie erop. Dus, nu gewoon lekker de stekker eruit gestoken, ondanks dat ik nog 6 maanden abonnement te gaan heb. De wereld vergaat toch niet als ik niet 100% van de tijd weet wie waarover een mening heeft. En als er ergens echt iets/iemand in de fik staat, dan bellen ze wel. Russssssssssssssst p.s Eigenlijk is het maar een matige telefoon die Blackberry :)
  7. Official escapes rat poison label http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6433869.stm Oooooooooo wat een onwijs foute actie, heerlijk
  8. Mijn eerste reactie was: die gaat hypotheken verkopen. M.i. dat als meer mensen een soortgelijke associatie hebben, je relatief meer inspanning moet verrichten om een merk op te bouwen dan met comfort is geassocieerd. Tricky dus. Daarnaast - maar dat is puur mijn gevoel - een beetje knullig gevoel bij winkels met gekunstelde -otheek in de naam. Arthotheek, broodotheek, webotheek. Komt op mij een beetje gemaakt over. Misschien een idee om die -otheek weg te laten en te gaan spelen met het wordt comfort.
  9. even een simpele: het hele blok veilen. Zet een volledige lijst online, zodat je de kans vergroot dat er een domein bij zit dat iemand interessant vindt. Dan via E-bay oid.
  10. Meteen om 09:00 aan de telefoon hangen bij een drukker om een spoedopdracht te geven en bereid zijn om daar een meerprijs voor te betalen. Dit aangenomen dat je al een design hebt van je flyer en kaartje, anders eerst bij een vormgever aan de bel trekken. Anders zou ik het in de ludieke sfeer zoeken. Print 100 stickers met je contactgegevens en plak die op een give away,
  11. Interessant artikel op Wired over een project ingezet door een aantal landen om online belastingonduiking tegen te gaan. Ze zetten hiertoe een spider in die door een in Amsterdam gevestigd bedrijf is ontwikkeld. Volgens het artikel is de methode in 2004 al door de Nederlandse Belastingdienst ontwikkeld. Dat is nieuwe voor mij en misschien niet voor jullie, dus excuus als dit een dubbelpost is. Toch, alle lieden met een online shop o.i.d zullen dit artikel willen lezen: http://www.wired.com/news/technology/security/0,72564-0.html?tw=wn_index_1
  12. Terwijl jij gewoon je boodschappenlijstje aan het samenstellen bent ;D
  13. Ik heb vroeger als journalist gewerkt en ik heb nooit steno geleerd, dus tijdens persconferenties moest ik dan als een bezetene notities maken op een vod papier (ka ik had een taperecorder, maar soms heb je geen tijd om die weer af te luisteren). De combinatie van slecht handschrift en haast was vaak niet bevorderlijk voor de leesbaarheid. Ik heb regelmatig terug op de redactie in de stress gezeten omdat ik een deadline had en echt niet meer kon lezen of iemand had gezegd dat ze dat land nu wel of niet gingen binnenvallen. Details, details. Heb laatst ook brieven en zo gevonden van mijn tienertijd en ik kan zeggen dat ik consistent slecht heb geschreven over de jaren heen. Daarom heb ik er nu ook mijn vak van gemaakt :)
  14. De oprichters van Kazaa en Skype, rijk geworden door de verkoop van hun laatste venture aan eBay (hebben die daar al geld mee gemaakt trouwens?), hebben Joost gelanceerd: www.joost.com. Joost, nu nog in beta, heet 's werelds eerste 'broadcast quality' internet TV te zijn, met instant switchen naar andere kanalen en andere mooi fratsen. Zou, als ik het goed begrijp, met een advertentiemodel werken en ruimte bieden a la YouTube voor verschillende partijen om content aan te bieden. Wordt dit net zo'n hit als de twee illustere voorgangers, of is het het zoveelste YouTube aftreksel dat te laat naar de markt komt?
  15. Lexbridge en ik hebben samen een kantoorpand gekocht, een kleine maar erg charmante hofjeswoning op een mooie locatie in Den Haag. We zagen het, waren op slag verliefd en hadden binnen twee weken de koop en de hypotheek rond :) Het is een intieme, warme plek, en zo mini-pini dat je maar beter geen claustrofobie kunt hebben. Twee kamers boven elkaar en een dak, een douchehok en toilet, open keuken, dat is 'em. Het hofje zelf is rustig en heeft iets geborgens, perfecten voor ons introverten. Om de hoek zitten cruciale winkels zoals traiteur en wijnzaak :) Per 1 maart zitten we er officieel, tot die tijd zijn we bezig met verven en inrichten. We hebben ontzettend veel voorpret, we hebben een duidelijk idee van hoe we er iets speciaal en moois van gaan maken.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept