• 0

financiering voor maatschappelijke organisatie

Graag wil ik mijn onderneming actief leven inblazen. DGS wilt verbinden; mogelijkheden voor mens en maatschappij. DGS heeft financiele middelen nodig om met eerste project te kunnen starten; Ze wilt starten met een verkoopproject en mensen daarbinnen individuele trajecten bieden. DGS heeft beschikking over een middel om mensen verkoopbranche ervaring te laten opdoen, dit middel wordt geregeld via een andere onderneming en voor laagste prijs door ons te verkopen. Mensen met dagbestedingindicatie etc kunnen terecht bij ons om training te volgen en praktijk. Nu is mijn vraag: mag de onderneming die het verkoopmiddel voor DGS regelt een bedrag van de verkoopwinst een deel terugsturen mijn organisatie in om daarvan zaken te regelen..ook als ik geen Anbi status heb? Ik wil mogelijk wel deze Anbi organiseren, alleen nu geen optie ivm kosten. Zou deze onderneming die garant staat voor product op deze wijze kunnen sponsoren? Ik ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden en hoop dat u kunt helpen. Hartelijk dank! Mvg Christel Steijger.

Steijger

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Christel.

 

Je vraag is nogal onduidelijk en roept meerdere vragen op zoals.

 

Waarom worden de werkzaamheden niet binnen De Goede Steijgers als eenmanszaak uitgevoerd ?

Waarom moet er een ingewikkelde betalingsstroom gebruikt worden ?

Waaruit komen de inkomsten ?

Wordt er gedacht aan een stichting ?

Waar zijn de sponsorgelden voor bedoelt ?

 

Ik denk dat het niet onverstandig is om de plannen eens door te spreken met b.v. een boekhouder of de KvK.

 

Natuurlijk mag kan je ook mij benaderen hier de vragen beantwoorden om een duidelijke beeld te schetsen zodat ik wij daarop kan kunnen reageren. al.dan niet via Higherlevel.

 

Met vriendelijke groet.

 

modedit: .Uitnodigen voor vragen, graag op HL houden, dan kunnen we allemaal reageren en ervan leren.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag!

Hartelijk dank voor de reactie.

 

Waarom worden de werkzaamheden niet binnen De Goede Steijgers als eenmanszaak uitgevoerd ?

Dat worden ze wel: alleen wilt deze eenmanszaak actief gebruik maken van de maatschappij en andere ondernemingen. het dient een all round bedrijf te worden en al deze kennis heb ik niet dus samenwerking is pre.

In concrete voorbeeld heb ik naast geregelde middel van één onderneming (die dus ook financiering van dit middel regelt) ook één onderneming die de verkooptraining biedt (gesponsord in eerste instantie)

Juist het verbinden met andere reguliere ondernemingen is een centraal punt in mijn onderneming. Ik ben van mening dat we alleen mensen kansen kunnen bieden indien we samenwerken en ruimte openstellen in de maatschappij. Juist het benaderen van deze andere (meewerkende) partijen is dus essentieel.

Waarom moet er een ingewikkelde betalingsstroom gebruikt worden ?

Ik wil niet betalen aan producten/ middelen en ervan wel gebruik maken; ik lever diensten, en geen produkten.

Waaruit komen de inkomsten ?

De inkomsten dienen bij mensen vandaan te komen die diensten afnemen om trajecten individueel te kunnen doorlopen (collectieve projecten en branchegerelateerd, zoals de verkoopbranche/ detailhandel)

De inkomsten dienen bij AWBZ of PGB indicatie vandaan te komen/ gemeente (trajectaanbod mensen in bijstand) / Wmo projecten / UWV (ww)

Wordt er gedacht aan een stichting ?

Nee, tot nu nog niet althans ;)

Waar zijn de sponsorgelden voor bedoelt ?

Om door te kunnen gaan, ook met oprichten van meer projecten zeker zolang inkomsten 'klanten' niet afdoende zijn om mijj eigen kosten te kunnen terug halen. Er dient een website te komen, visitekaartjes, een brochure, verzekering etc etc.

 

Hartelijk dank tot zover.

Mvg Steijger

 

Steijger

Link naar reactie
  • 0

Graag wil ik aanvullen dat het verbinden van individuele trajecten aan collectieve projecten participatiemogelijkheden geeft; participatie is nou eenmaal een verhaal van, en voor, ons allemaal. Ik wil met het oog op toekomstige bezuinigen en toekomstperspectief mensen kansen bieden praktijkgericht te leren en ervaring op te doen. Veel mensen met dagbestedingindicatie en/of participatievraagstukken staan met deze ondersteuningsvraagstukken aan de zijlijn. Niet omdat ze niet willen; wel omdat het aanbod niet aansluitend is.

Ik wil aansluiten en verbinden: met het oog op de bezuinigingen op de AWBZ functie dagbesteding en op vervoer, de nieuwe gemeentetaak Wmo/ functie Begeleiding (nu AWBZ) en de toekomstige participatiewet; die werkgevers verplicht stellen tot in dienstneme van een persoon met een arbeidsbeperking, naast al mijn eigen opgedane ervaring en deskundigheid; is mijn onderneming vooral bedoeld om kennismaking te realiseren. Mensen met mogelijkheden (laten we nu al die doelgroepen eens vergeten; de mijne komt in de AWBZ lijst niet eens voor) en ondersteuningsvragen kansen bieden om zich voor te bereiden op een toekomst waarin zorg helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is, en waar je -ook al heb je een beperking- ook kansen kunt vinden voor jezelf.

De Goede Steijgers wilt die maatschappelijke onderneming zijn.

Waarom nog niet gekozen voor Anbi; dat lijkt mij meest ideaal.. omdat het mij simpelweg aan geld ontbreekt tav notariskosten.

Nog meer aanvulling: ik ben ongewenst ook in deels bijstand beland. Hetgeen voor mij reden is geweest via een BBZ traject in aanmerking te komen voor ondersteuning. Door het IMK werden mijn plannen eigenlijk meer op een ander spoor getild dan waarvoor mijn onderneming staat. Hierdoor kon ik niet anders dan deze lening afwijzen. Ik tracht nu met een ander persoon van IMK opnieuw een poging, middels een uitgeschreven projectplan. Mocht de gemeente erbij blijven dat ik me moet richten op individuele begeleiding aan mensen (zonder projecten dus; dat beogen zij en mij maakt dat niets uniek want daarvan zijn er al zovelen (en zovelen langs de lijn) dan heb ik nog steeds de aanzienlijke behoefte om te starten met mijn onderneming. Ware het dat ik dan mijn bijstand kwijt raak (t/m okt 2014 ook nog ww-> mogelijk misschien nog een poging wagen bij het UWV?)

en direct geld moet zien te genereren.

Nu heb ik vanmiddag wel een afspraak met een mogelijk 'potentiele kandidaat', echter lijkt mij dit teveel risico.. Ik heb naast mijn vaste lasten bovenal twee beginnende tieners....

 

Hartelijk dank voor alle aandacht. ik hoop dat u mij weg wijs kunt maken....

Ik merk wel dat een bedrijf starten niet zomaar even knipperen met de vingers is.... En bovendien maak ik het mezelf ook niet gemakkelijk want wat ik juist wil, is dat de visie in de markt wordt gezet: mensen kunnen invloed uitoefenen op een veranderend zorgbeleid en dat is noodzakelijk als we willen voorkomen dat nog meer zelfdodingen plaats vinden en nog meer mensen afglijden naar niveaus waarop eigenlijk iemand liever niet zou willen zitten. Ik geloof dat het kan. Alleen, niet alleen: vandaar ook een dringend beroep op alle ondernemingen: leer de mensen kennen, de participatiewet is onderweg. Het zijn net mensen ;o) en de mens zonder beperking.....? Waar is die???

 

 

Groet,

Christel

Steijger

Link naar reactie
  • 0

Dag Christel.

 

Je intenties / plannen zijn mij inmiddels duidelijk.

Het is mooi om te zien dat je wat wilt ondernemen om deze plannen tot uitvoering te brengen.

 

Ik vermoed echter dat je, voor een startende ondernemer, teveel ineens wilt.

Ik begrijp dat het moeilijk is om je plannen in onderdelen uit elkaar te halen maar denk dat de beste weg is.

Zoals het IMK ook aan geeft is het vermoedelijk het best om je eerst te focussen op hulpverlening waarin je al ervaring hebt.

Vervolgens kun je dan je dienstverlening stap voor stap uitbreiden.

 

Dit geeft je ook de tijd en de mogelijkheid om je financieel wat onafhankelijk te maken zodat een en ander wat beter is in te passen.

 

Natuurlijk kun je altijd samenwerking zoeken met andere gelijkgestemden

Ik vrees echter dat het dan, naast een gezin, snel verzand in goede bedoelingen die niet tot datgene leiden waar jij op in wenst te zetten.

 

Hoewel ik weet en ondersteun dat discussies via Higherlevel blijven lopen wil ik toch even vermelden dat je, indien deze discussie onvoldoende aanknopingspunten voor je opleveren, je contact met mij op mag nemen als je eens met iemand verder wilt brainstormen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dank voor je reactie, die ik wel erg snel vind, overigens. Want wie bepaalt wanneer wat teveel is voor een ander?

En wat precies zou dan teveel zijn?

En wie zegt dat ik geen ervaring heb met projecten?

 

Ik wil starten met één project: binnen de verkoopbranche; ik heb een verkooptrainer klaar staan om mensen te sturen en te leren, ik heb een produkt klaarliggen waarmee ik van start kan (kassarollen en pinbonrollen; waarvan ik niets met de financiering van doen heb -> dit wordt voor mij geregeld en voor de laagste bodemprijs!).

En al wat ik nu nodig heb -> zijn mensen die voor dit aanbod in aanmerking wensen te komen

(dus dat is niets anders als dat ik bij mensen in huis billen ga wassen, met alle!!! respect. Die mensen moet ik ook zien te vinden en er zijn al duizenden zzpers die met mij dit werk doet.)

 

Dus, ik ben blij als je mijn plannen begrijpt. Ik heb een vraag: is een constructie haalbaar dat wanneer er kassarollen worden verkocht, een klein deel van deze winst (die naar andere ondernemer toe gaat) naar mijn organisatie terug kan om de mensen die deze opbrengst realiseren dit eveneens weer op de werkvloer terug vertaald kunnen krijgen.

Zodra ik 600 euro heb en mijn ANBI kan organiseren, gaat de rest vanzelf.

Misschien wil ik veel en snel. Niet teveel en niet te snel: dit is het meest perfecte moment.

(Mogelijk staan straks allerlei mensen uit de sociale werkvoorzieningen op straat............ en dan?)

 

Hartelijk dank voor de aandacht.

 

Steijger

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag: is een constructie haalbaar dat wanneer er kassarollen worden verkocht, een klein deel van deze winst (die naar andere ondernemer toe gaat) naar mijn organisatie terug kan om de mensen die deze opbrengst realiseren dit eveneens weer op de werkvloer terug vertaald kunnen krijgen.

Zodra ik 600 euro heb en mijn ANBI kan organiseren, gaat de rest vanzelf.

Dat kan altijd, laat die partij dat bedrag in een keer aan jou lenen met de afspraak op een later tijdstip terug te betalen, kan jij starten.

 

Je memoreert naar ANBI, zolang als je dat niet geregeld hebt, kan die andere partij dat niet fiscaal vriendelijk schenken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

Hartelijk dank voor dit antwoord....

Ja.. zo simpel kan het zijn, alleen zit er dat risico in dat ik dan geen enkele reserve heb en mijn bijstand kwijt raak. In mijn situatie is dit veel geld per maand....

Wanneer eigenlijk kan het moment van starten zijn, vanaf wanneer kan de gemeente dit tellen; de man van IMK zegt ook dat nu het beste is als ik alvast op zoek ga naar klanten.

Eigenlijk dubbel want ik mag nog geen ondernemersactiviteiten ondernemen zolang BBZ geen feit is...

 

En dan ook nog vraag ik mij af, of deze mensen met een uitkering... een beloning kunnen krijgen als zij daadwerkelijk klanten zouden genereren (zoals in voorbeeld kassarollen verkopen;)

kan de partij die het middel levert hen belonen zonder dat het gaat over werknemers (dat zijn het niet; zij doorlopen als het ware bij mij een traject in een collectief project en nemen deze begeleidende dienst af) en zonder dat zij hun uitkering schaden? Dus bv middels een vrijwilligersvergoeding? En / of in natura?

 

Ik ben benieuwd! Wat een super plekje is dit! Fijn dat ik hier terecht kan!!!

 

 

 

Steijger

Link naar reactie
  • 0

Dat is natuurlijk altijd een subjectief gegeven, inderdaad. Vanuit de ene is er groot risico en de ander kan best spelen. Voor mij is zo dat ik geen speelruimte financieel heb, en als ik start zonder toezegging, dan heb ik dus nergens recht op.

Als een ondernemer in de problemen raakt, kan deze nog een beroep doen op de gemeente.

 

Steijger

Link naar reactie
  • 0

 

En dan ook nog vraag ik mij af, of deze mensen met een uitkering... een beloning kunnen krijgen als zij daadwerkelijk klanten zouden genereren (zoals in voorbeeld kassarollen verkopen;)

kan de partij die het middel levert hen belonen zonder dat het gaat over werknemers (dat zijn het niet; zij doorlopen als het ware bij mij een traject in een collectief project en nemen deze begeleidende dienst af) en zonder dat zij hun uitkering schaden? Dus bv middels een vrijwilligersvergoeding? En / of in natura?

 

 

Goede morgen Christel.

 

Ik begrijp het volgende:

Mensen met een beperking wordt de mogelijkheid geboden om "verkoop" ervaring op te doen.

Hiervoor dienen zij een deel van het (PGB?) budget aan te wenden en aan "De goede Steijgers" te betalen.

"De goede Steijgers" koopt deze cursus in bij een derde die handelt in kassarollen.

In eerste instantie is dit voor "De goede Steijgers" resultaat neutraal. (Dit in verband met de persoonlijke situatie.)

 

Volgens mij kan nu deze derde een vergoeding geven aan "De goede Steijgers" die op haar beurt weer aan de cursisten een korting verleent op de cursusgelden of "gratis" een aanvullende cursus laat volgen die wederom bij een derde ingekocht wordt.

 

Voor de cusisten is dan de gratis cursus een beloning voor de inspanningen die geleverd zijn in het verkoopproject.

"De goede Steijgers" heeft net zo veel kosten als er inkomen is en dus geen resultaat en de derde kan de cursisten indirect "belonen".

 

Wellicht dat dit een optie is ?

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

20 september ga ik starten met verkoopproject op Amersfoortse markt, Hof. Ik kom daar met een product voor detailhandel/ winkeliers: kassarollen en pinbonrollen, en met geschonken pakken gekleurd a4 papier. Ik wil verbindingen mogelijk maken: mensen die met maatschappelijke ondersteuningsvraag aan zijlijn staan en reguliere ondernemers. Vanaf 1 januari 2015 verplichte participatiewet. Anticipatiemogelijkheden gaan hieraan vooraf. In de toekomst is er plek op de kraam voor foto's en ansichtkaarten: deze worden gemaakt door mensen die aan Fotografieproject in de Amersfoortse binnenstad deelnemen (mensen met een ondersteuningsbehoefte/ dagbesteding/ begeleidingsvraagstuk; aangesloten bij zorgorganisatie dat met onderaannemerschappen werken, of op basis PGB (AWBZ Zorgkantoor heeft op mijn bezwaar om afwijzing contract directe levering zorg in natura nog niet gereageerd).

Vanuit Amersfoort oudste kroeg vertrekken we naar de markt, op het ernaast gelegen plein. In diezelfde kroeg wordt het action learning/ theorie deel van Verkoop besproken op een andere dag dan de verkoopmarktactiviteit. Ook voor het theoretische deel van het fotografieproject is ruimte binenn dit cafe. De deuren van het cafe zijn gewoon geopend; hetgeen betekent dat iedereen kan binnenlopen.

 

Hoe leuk als we een kraam kunnen creeren waarop mensen hun eigen foto's ontwikkelt tot ansichtkaarten kunnen verkopen in de Amersfoortse binnenstad, middels een Verkoop en Fotografie project; totaal: 1, 2 of 3 dagdelen per week.

Er is nog plek!

Ik had meer een constructie bedacht van 40% voor de aanbieder van product, 40% voor investering mijn organisatie, 20% voor de mensen die medeverkopen. Product aanbieder en trainer niet zelfde partij.

Dan zou ik op den duur van 'mijn' 40% die trainer kunnen betalen;

ik haal mijn geld uit de geboden begeleidings diensten en iedereen ervaart voordeel?

 

Kunnen mensen ook in natura worden beloond?

Ik krijg er een heel belastingtechnisch verhaal bij, terwijl ik ook echt een mens van de praktijk ben.

 

Als mensen nog tips, ideeen of medewerking kunnen aanreiken: alles is welkom!!!

 

Hartelijk dank en groet,

Christel

Steijger

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.