• 0

CE-markering - software vertaling?

Beste,

 

Op het moment zijn wij bezig om ons op het vlak van CE te professionaliseren.

Reden hiervoor is de groei die het bedrijf heeft gemaakt in afgelopen jaren en CE-markering heeft hier redelijk bij stil gestaan.

 

Als machinebouwer hebben wij onze machine goed in de normering staan alleen hebben wij bijkomende vragen over de software pakketten die er bij worden geleverd. Hierover kunnen wij weinig vinden mbt de CE verplichting op vertalen.

 

Het is ons volledig duidelijk dat de schermen bij de machine operateur vertaald moet zijn in de taal van land van levering.

Vraag is of wij ook verplicht zijn om de meegeleverde administratie en rapportage software moeten laten vertalen om aan CE-markering te voldoen of dat deze vertaling als extra in het contract kan worden aangeboden.

 

Met vriendelijke groet,

Frans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die dit bedacht hebben, hebben totaal geen idee van de praktijk en hebben de Europese economie veel schade toegebracht. Strikt genomen dien je alle machine-instructies e.d. idd in de taal te leveren, van het land waar de machine wordt gebruikt. Maar ik heb nog geen displays gezien met NL erop in bijv. een menu en de doorloop van een programma. Dat wordt in feite ook onbetaalbaar. Maar goed. Ik ben geen ambtenaar en geen regelgever. Ik zie dat men in de praktijk gewoon weer doet wat het best werkt en dat dit soort onzin achterwege wordt gelaten.

 

Lever er een boekwerkje bij in div. talen. Dat zie ik wel hier end daar.

Link naar reactie
  • 0

Vertalingen naar de taal van de gebruiker zijn nodig op het moment dat te verwachten valt dat die gebruiker alleen die taal spreekt. Dit is meestal het geval bij consumentenproducten.

Is het een product waar vanuit mag worden gegaan dat de gebruiker (professional) bijvoorbeeld Engels begrijpt, hoeft niet de vertaling in die landstaal te gebeuren maar kan worden volstaan met de Engelse versie.

Het gaat om de veiligheid en het begrip van de gebruiker voor het veilig hanteren van die machine. Een video zonder tekst of woorden mag bijvoorbeeld ook.

zo doen wij het:

Link naar reactie
  • 0

Vraag is of wij ook verplicht zijn om de meegeleverde administratie en rapportage software moeten laten vertalen om aan CE-markering te voldoen of dat deze vertaling als extra in het contract kan worden aangeboden.

 

Is die software van enig belang voor de veiligheid van het gebruik van de machine?

 

Administratie en rapportage lijkt me iets dat er normaliter niet zoveel mee te maken heeft en desnoods ook via generieke software (excel, anyone?) gedaan kan worden.

 

Als die rapportage echter noodzakelijk is om bij te houden wanneer een onderdeel geinspecteerd en/of vervangen moet worden (en een gevaarlijke situatie ontstaan indien je het nalaat) kan ik me wel voorstellen dat het een vereiste is dat te vertalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frans,

 

Heb je inmiddels al antwoord op je vraag of zal ik je vraag voorleggen aan een adviseur CE-markering van Agentschap NL? Je kunt ook zelf contact met ze opnemen via telefoonnummer 088-6028060 of per contactformulier.

 

Zie ook: CE-markering

 

 

Groet, Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.