• 0

Versneld afschrijven voordelig voor komende jaren?

Ik las vandaag toevallig dit artikel: Elsevier.nl - Kabinet trekt 400 miljoen uit voor investeringen bedrijven.

 

Hierin staat:

Ondernemers kunnen vanaf 1 juli tot 50 procent van de nieuwe investeringen direct afschrijven en van de belasting aftrekken, waardoor ze de komende jaren minder kwijt zijn aan de fiscus.

 

Nu snap ik niet waar Elsevier op baseert dat dit in de komende jaren voordelig zou zijn. Het lijkt me dat als je in 2013 50% afschrijft je in 2013 minder aan de fiscus hoeft te betalen omdat je winst lager is. Daar tegenover staat dan dat je de overige 50% of over 3 jaar (maximaal 20% per jaar) afschrijft waardoor je eerder meer winst hebt óf dat je de overige 50% over bijv. 4 jaar uitsmeert en daardoor al in 2014 meer winst hebt. In beide gevallen betaal je de komende jaren dus evenveel of meer belasting.

 

Wie heeft het hier fout? Ik of Elsevier?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Elsevier heeft gewoon het persbericht van het ministerie van Financien overgetikt, dus ach.

 

Je hebt gelijk, in 2013 meer afschrijven betekent dat er voor de jaren erna mínder over is om af te schrijven zodat je winst over de jaren erna hoger zal zijn en je dus over die jaren méér belasting zal betalen.

 

Als je het bekijkt vanuit het perspectief "wanneer betaal je de belasting over 2013?" dan kom je tot de conclusie dat - buiten de mensen die keurig een juiste voorlopige aanslag hebben aangevraagd - een hoop ondernemers hun inkomstenbelasting (of vpb) over 2013 ergens eind 2014 of zelfs diep in 2015 betalen.

Met dat in het achterhoofd kan de bewering "de willekeurige afschrijving in 2013 zorgt er voor dat je in de jaren erna minder belasting betaalt" wel kloppen, maar een beetje verwarrend is het wel.

 

Inhoudelijk vraag ik me af of deze regel niet gewoon met terugwerkende kracht per 1 januari ingevoerd had kunnen worden.. Nu hebben mensen natuurlijk net vorige week een dikke investering gedaan, maar die moeten ze volgens goed koopmansgebruik afschrijven met een max. van 20% per jaar, en als ze een weekje hadden gewacht, hadden ze ´m harder af kunnen schrijven. Ga dat maar eens uitleggen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.