• 0

Willekeurige afschrijving i.c.m. kleinschaligheids investeringsaftrek

Ik vraag me af of ik recht heb op willekeurige afschrijving en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Een van de eisen die de belastingdienst hieraan stelt is dat de investering die je doet in het lopende jaar, of, als je start, ook het jaar daarvoor, moet voldoen aan de eisen van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en dus tenminste 2300 euro moet bedragen.

 

Nu ga ik dit jaar over die grens heen, maar alleen als een investering van vorig jaar, waar ik al 1/5 van heb afgeschreven in 2012, mee wordt geteld.

 

Mijn vraag is, heb ik recht op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en dus op willekeurige afschrijving? Mag ik voor dit jaar 4/5 mee laten tellen van de investering in 2012? Ik zie dat als aanloopjaar, ook al deed ik toen al wel aangifte omzetbelasting.

 

Meer details:

- Ik doe pas over 2013 aangifte als ondernemer

- Ik voldoe aan de andere eisen van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Mathijs,

 

volgens mij bedoel je de regeling van willekeurige afschrijving voor starters.

 

Als jij starter bent mag je bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, willekeurig afschrijven.

 

Het gaat er hier niet om dat je de drempel van 2.300 euro haalt. Het gaat erom dat op sommige investeringen geen investeringsaftrek wordt gegeven (bijvoorbeeld een personenauto of een dier). Die investeringen mag je ook niet willekeurig afschrijven.

 

Volgens mij kun je in dit geval geen kleinschaligh. investeringsaftrek meer claimen. Je hebt de investering in 2012 namelijk al in gebruik genomen ( je schrijft er immers ook al op af). Ook is het mij niet duidelijk in hoeverre de investering in 2012 en in 2013 samen 1 geheel vormen.

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Hoi Thor,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Mijn vraag baseer ik op dit artikel over willekeurige afschrijving

 

Hier wil ik een paar dingen uitlichten (begrijp ik het zo goed?)

 

U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).

Dat aanloopjaar gaat voor mij dus niet op omdat ik al een termijn heb afgeschreven? Maar zegt de willekeurige afschrijving niet dat je mag kiezen wanneer je het afschrijft, met andere woorden, mag ik niet kiezen dat ik van mijn investering in 2012 1/5 afschrijf en in 2013 4/5?

 

U mag niet willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen waarvoor u geen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kon krijgen.

Hierbij gaat het dus niet om de categorieen in deze tabel maar om het soort investering (hier genoemd)?

 

Dus eigenlijk mag ik sowieso willekeurig afschrijven, ook zonder dat ik kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toepas? Als de soort investering maar geen dier etc. is?

 

Link naar reactie
  • 0

U mag niet willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen waarvoor u geen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kon krijgen.

Hierbij gaat het dus niet om de categorieen in deze tabel maar om het soort investering (hier genoemd)?

Precies, het gaat om de soort.

Dus eigenlijk mag ik sowieso willekeurig afschrijven, ook zonder dat ik kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toepas? Als de soort investering maar geen dier etc. is?

Ja.

 

Je moet alleen bij je aangifte aangeven op welke bedrijfsmiddelen je willekeurig wil afschrijven. Dat heb je dus in 2012 niet gedaan. Die investering kun je dus niet meer willekeurig afschrijven.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar ik was in 2012 in loondienst en heb dus ook geen aangifte winst uit onderneming gedaan. Ik heb dus nooit de keuze gehad om willekeurig af te schrijven. Ik was wel bij de KVK ingeschreven en heb aangifte omzetbelasting gedaan.

 

Kan ik 2012 niet als aanloopjaar beschouwen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.