• 0

Desinvesteringsbijtelling bij overgang Onderneming (WUO) naar Werkzaamheid (ROW)

Stel mijn WUO onderneming wordt een ROW werkzaamheid (activiteiten dalen van 40 uur per week tot 4 uur per week)....

Moet ik dan desinvesteringsbijtelling berekenen over de activa waarover KIA/MIA etc is berekend bij het investeren ook als die activa in de ROW onderneming blijven?

Ik kan nergens vinden of een dergelijke overgang telt als "DESINVESTERING".

 

Welke fiscale wijsneus weet raad???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Investeringsaftrek is niet mogelijk bij ROW, dus doorschuiven is geen optie. Staking van de onderneming valt onder het onttrekken van een goed aan de onderneming en dat is gelijkgesteld met vervreemding.

 

Overigens is het ook mogelijk om met 4 uur per week een onderneming te drijven (je hoeft niet aan het urencriterium te voldoen om ondernemer te zijn, dat is slechts de grens om van enkele ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek gebruik te kunnen maken).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dus dan blijft de onderneming gewoon bestaan (zonder zelfstandigenaftrek en zo, maar dat wist ik al) en hoef ik niet te desinvesteren bij overgang. Er is nog steeds een onderneming (activiteiten, omzet, winst(oogmerk) en activa die "werken").

 

Waar kan ik daar meer over lezen? (geloof je zo, maar zoek ook alvast documentatie voor als het tzt tot confrontatie komt)

Link naar reactie
  • 0

Tja, de meeste fiscale literatuur dien je een abonnement voor te hebben, maar op rechtspraak.nl kun je zoeken in de gepubliceerde jurisprudentie (bijvoorbeeld op 3.4 wet inkomstenbelasting 2001). Een interessant arrest is dan bijvoorbeeld dat waarin een exploitant van een windturbine tot ondernemer werd bestempeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als een winst-activiteit een ROW-activiteit wordt, geldt dat de bron ‘winst uit onderneming’ ophoudt te bestaan. Er is dan geen sprake van een doorschuifregeling.

 

De onderneming wordt gestaakt en er is een desinvesteringsbijtelling verschuldigd. Dat is ook logisch, omdat de investeringsaftrek bij ROW niet van toepassing is.

 

Met vriendelijke groet,

Stan

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.