• 0

Assistentie gevraagd bij IB-aangifte: zakelijk huurrecht&fiscale winstberekening

Dames en heren,

 

Ook ik zit met een probleem t.a.v. de fiscale winstberekening. In dit geval heeft het te maken met het boeken van de kosten van het zakelijk gebruik van mijn huurwoning. Ik meen bijna alle te hebben gelezen over zowel het huurrecht zakelijk etiketteren als waar de verschillen kunnen zitten indien de fiscale winstberekening niet klopt en ik wéét dat het ergens in de post privé stortingen of onttrekkingen moet zitten, maar ik kan niet beredeneren hoe ik e.e.a. dan in moet vullen: ik zie de logica er achter gewoon niet.

 

Ik ben een nieuwe onderneming gestart in 2012 en werk voornamelijk vanuit een kamer in huis (>10% vd oppervlakte). Conform de tool van de BD en alle informatie op deze site en elders mag ik het huurrecht zakelijk etiketteren. Dat doe ik door de kosten van de huur (huur+energie+inrichting+woning gerelateerde belastingen) op te voeren als kosten in mijn W/V rekening.

 

Ik moet dan gaan corrigeren: 1,4% van de WOZ-waarde van de woning.

 

Wanneer ik al mijn posten zonder dit huurrecht invoer in het aangifteprogramma klopt het als een bus.

Winst € 13.196

Activa € 18.790 bestaande uit Liq. mddelen

 

Nu weet ik eigenlijk niet hoe je het eigen vermogen vaststelt, anders dan via Activa == Passiva:

EV = Passiva - (leningen+crediteuren+te betalen BTW),

maar omdat dit het eerste jaar is en ik geen andere activa heb (geen vorderingen of investeringen in gebouwen of machines), zou volgens mij het eigen vermogen op 31/12 gelijk moeten zijn aan de Winst: € 13.196

 

De FOR en Privé stortingen of onttrekkingen horen ook in de formule thuis, maar die had ik niet...

 

Via beide berekeningen "klopt" dit dan ook:

Passiva € 18.790

Leningen ----------- € 2.046

Crediteuren ----------- € 1.613

BTW te betalen ------ € 1.935

----------------------------------------- +

----------- € 5.594

------------------------------- -/-

EV € 13.196

 

Nu komt het: ik ga € 8000 als kosten opvoeren voor het zakelijke huurrecht; deze zet ik in de W/V rekening tegen in principe 0% BTW (klopt niet helemaal voor de energierekening en inrichtingskosten, maar houdt de berekening nu even makkelijker).

 

Hiermee worden de ondernemingsKosten € 8.000 hoger en de Winst dus € 8.000 lager.

Omdat ik de huurkosten vanuit privé betaalt heb, heb ik nu een privévordering op mijn zaak van € 8.000.

Deze zet ik in de balans bij Crediteuren (Passiva-zijde)

 

Aangezien de Winst nu € 8.000 lager is, is het EV dat ook en met een € 8.000 hogere crediteurpost klopt de balans hiermee weer. Wanneer het hierbij zou blijven klopt ook de fiscale winstberekening als een bus.

 

Echter, ik moet 1,4% van 160K als privé-voordeel in de boeken opnemen t.a.v. het huurrecht. Dit is in het programma bij de Box 1 berekening. Dit is dus ná de winstberekening en de balans.

 

Volgens de BD wordt door de resulterende € 2.240 huurrecht-voordeel het EV einde jaar verhoogd met dit bedrag doordat privé "artikelen" zijn aangeschaft met zakelijk geld (voordeel huurrecht). Dat snap ik nog in de zin dat anders dit geld in de onderneming was blijven zitten.

 

Maar omdat mijn Winst niet is verhoogd met die € 2.240 klopt nu de fiscale winstberekening niet meer, die wordt uitgevoerd aan de hand van het verschil in EV (einde jaar -begin jaar) plus privé-voordeel. Fiscaal komt nu hoger uit dan via de Winst.

 

Dat zou er voor pleiten dit bedrag bij privé "in rekening te brengen" en zo de Winst te verhogen (door bijv. de kosten te verlagen). Mijn reactie zou dan zijn dat mijn vordering op de zaak verlaagd dient te worden met die € 2.240. De kosten zelf veranderen m.i. niet: die blijven toch gewoon € 8.000, betaald door de zaak?

 

Hier gaat dan iets mis, want de balans klopt dan niet meer omdat aan de passiva-zijde de crediteurenpost met € 2.240 wordt verlaagd terwijl er verder geen posten worden aangepast.

 

Ik weet het even niet meer, is er iemand die mij een hint kan geven ???

Het moet hem natuurlijk in de prive-stortingen/onttrekkingen sfeer zitten, maar wat is het en hoe zit het met de bijbehorende verklaring van de posten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een eenmanszaak. Er bestaat niet zoiets als een privévordering op de zaak in dat geval, fiscaal wordt er gesproken van privé-stortingen en privé-opnames.

 

Als jij 8.000,- huur hebt betaald vanaf je privérekening, is dat dus een privé-storting. Dat beïnvloed inderdaad het eigen vermogen, want het eigen vermogen verloopt als volgt:

 

eigen vermogen 1 januari:

+ winst

+ privé stortingen

- privé opnames

=============

eigen vermogen 31 december

 

Overigens: of de inrichtingskosten volledig aftrekbaar zijn, durf ik niet direct te zeggen, energiekosten zijn m.i. (sinds ik daar door Michel S op gecorrigeerd werd) alleen aftrekbaar naar rato van het zakelijk verbruik.

 

De bijtelling bedraagt 1,4% van de WOZ-waarde, maar die dien je tijdsgelang toe te passen. Ben je vanaf 1 januari aan het ondernemen geweest in die woning?

 

 

Stel dat je jaarrekening inderdaad die 8.000 huurkosten laat zien en de bijtelling 2.240 is, dan worden je huisvestingslasten in je fiscale jaarrekening (lees: in je aangifte) verlaagd met 2.240 tot 5.760. In het scherm 'privé opnames' is er een vinkje 'privé onttrekking wonen in bedrijfswoning' of iets dergelijks. Daar vul je dan de gegevens in van je woning, en dan zou de fiscale winstberekening moeten kloppen.

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Zeer bedankt voor de reactie. Blijkbaar doe ik een aantal dingen niet goed.

 

Bijvoorbeeld de prive vordering die er niet is :-[

Ik betaal wel meer (kleine) zaken vanuit privé en verreken de bon dan via een vordering in de balans (de bon gaat ook de W/V rekening in natuurlijk). Hier neem ik aan het eind van het jaar meteen de km-kosten a 19ct/km in mee die ik met mijn privé-auto heb gereden.

 

Uiteindelijk keer ik einde jaar het (positieve) restant uit naar mijn privé-rekening. Daarmee heb ik alle kosten die ik vanuit privé heb betaald weer door de onderneming betaald en klopt ook de bankrekeningstand weer. Mag dat niet of is het meer iets dat niet gebruikelijk is?

 

Qua inrichting en energie zal ik de zaak nog eens bezien, en ik ben eigenlijk al net vóór 2012 begonnen met de eerste voorbereidingen.

 

Maar dan het issue: ik heb idd 8000 euro kosten in de W/V rekening en voer deze nu op in de balans als privé storting.

Hiermee verhoog ik mijn EV einde jaar weer naar de eerder genoemde 13.196 euro.

 

Nu zeg je dat "huisvestingslasten in je fiscale jaarrekening (lees: in je aangifte) verlaagd [worden] met 2.240 tot 5.760."

Vul ik dit alleen in de aangifte in en pas ik dat niet aan bij Privé stortingen en - onttrekkingen in de balans?

 

Wanneer ik dat doe, gaat het nog niet goed:

Ik gebruikte idd het vinkje bij Box 1 - Privé onttrekkingen en uit de module daar achter komt netjes die 2240 uit rollen. Ik pas verder dan alleen de aangifte aan, maar heb dan een verschil in de fiscale winstberekening van 10240 euro (Privé-storting van 8000 euro + onttrekking van 2240 euro!).

 

Ik heb e.e.a. eens verder uitgeprobeerd en met gebruikmaking van de privé-onttrekking en een (extra) privé-storting van 8000 euro bij Box 1 krijg ik de zaak wel rond. Maar dat lukt alleen wanneer ik de huurkosten in de W/V-rekening óók verlaag met de bijtelling (dus niet meer dan 5760 euro er in opnemen).

 

Ik heb dan zowel 5760 euro kosten voor de huur in de zakelijke rekening opgenomen als 5760 euro (8000 -2240) aan privé-stortingen op de balans staan. Ik weet echter niet zeker of ik alles dan wel correct geboekt heb...

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk keer ik einde jaar het (positieve) restant uit naar mijn privé-rekening. Daarmee heb ik alle kosten die ik vanuit privé heb betaald weer door de onderneming betaald en klopt ook de bankrekeningstand weer. Mag dat niet of is het meer iets dat niet gebruikelijk is?

Dat mag prima, het is vooral omslachtig. Kosten die je vanuit privé betaalt, moet je zeker als privéstorting boeken. Om bovenop je reguliere privéopnames, te gaan uitrekenen wat er dan nog precies ook naar privé moet, vind ik - persoonlijk - een overbodige exercitie.

 

 

Ik heb dan zowel 5760 euro kosten voor de huur in de zakelijke rekening opgenomen als 5760 euro (8000 -2240) aan privé-stortingen op de balans staan. Ik weet echter niet zeker of ik alles dan wel correct geboekt heb...

Er is een makkelijke manier om dit te controleren.

Je winst was 13.196, maar hier had je de huurlasten nog niet in verwerkt. Je winst na aftrek van huurlasten is dus 5.196. Dat noem ik dan je bedrijfseconomische winst.

Je fiscale winst, waarin je dus te maken krijgt met die bijtellng van 1,4%, zou 2.240 hoger moeten zijn ofwel 7.436. Ik denk dat je daar op uitkomt met bovengenoemde exercitie.

 

 

Ik weet niet of deze onderneming je enige inkomstenbron is, in dat geval hoop ik dat je winst de komende jaren gaat stijgen, anders heb je niet zo bar veel aan deze huurrecht-activering. Bij een winst van pakweg 13.000 bedraagt de betalen belasting ongeveer precies niks, namelijk.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan zou het goed moeten zijn. Zeer bedankt voor de hulp, hiermee ben ik op het juiste spoor gezet.

 

Het zijn gelukkig niet de enige inkomsten uit onderneming. Met de rest erbij maakt het nog wel een verschil.

Ik hoop/verwacht verder dat mijn winst in de toekomst gaat toenemen, dus dan wordt het verschil groter.

 

In het verleden heb ik het huurrecht niet zakelijk geëtiketteert, ook omdat ik mijn werkzaamheden toen voornamelijk bij klanten uitvoerde. Met deze nieuwe onderneming werk ik bijna volledig vanuit de woning. Wanneer ik nu niet de huurrechten opvoer zal ik dit in latere jaren niet meer met succes kunnen doen, verwacht ik. Dan zal de BD stellen dat ik het huurrecht als privé heb geëtiketteert...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.