• 0

netwerk aanleggen

Hallo allemaal,

 

Ik ben sinds kort een bedrijf begonnen en ben zelf niet zo geniaal op het gebied van netwerken. Ik heb drie computers staan die allemaal gebruik maken van internet. Ik heb het zelf aangesloten dmv een hub. het werkt allemaal, alleen er is 1 probleem. Ik heb de wizard voor netwerk gebruikt van windows xp. Nu is het zo dat mijn computer aan moet staan zodat de andere computers van het internet gebruik kunnen maken. Dit is aardig lastig, want zodra mijn pc vastloop, hebben de andere geen internet meer. Ik weet dat er een andere manier is. Je modem op je hub aansluiten dacht ik. Weet iemand hoe dit werkt en die dit aan mij zou willen uitleggen? Hoe installeer ik de modem als deze alleen op de hub staat? Verder wil ook graag m'n printer op de hub hebben, in plaats van op één computer. Alvast bedankt!

 

groetjes, Perry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De wensen die je beschrijft stellen de volgende technische eisen:

- PC's

- Hub

- Router

- Modem

- Print server

- Printer

 

Veel ADSL en kabel modems zijn voorzien van router faciliteit. Een dergelijk modem kun je aan de hub hangen. USB- en seriële modems kunnen niet op die manier aan de hub gehangen worden. Als je een dergelijk apparaat hebt, dan zul je vermoedelijk een router nodig hebben.

 

Beschik je niet over kabel of adsl, dan kan ik je voor ISDN een ISDN router aanbevelen. Dit is een apparaat dat verbinding kan maken met internet en direct op de hub gekoppeld kan worden.

Met modems voor analoge lijnen ligt het een beetje anders. Ik heb nog geen analoge routers gezien (behalve hele dure van voor ISDN)

 

In alle gevallen raad ik je absoluut aan om een firewall te installeren. De meeste routers hebben dat. Zit er echter geen firewall tussen de wandcontactdoos en de de hub, dan zul je op iedere computer afzonderlijk een firewall moeten confirgureren. Windows XP is voorzien van zulke beveiligingssoftware, maar ik heb geen ervaring met de betrouwbaarheid ervan.

~~~~~~~~~~~~~

Printers:

Als je een gdi printer hebt, is printen over het netwerk zoals je dat opmschrijft vermoedelijk niet te doen. Een gdi printer communiceert namelijk met de software die op Windows is geïnstalleerd. Veel Deskjet en Inkjet printers zijn van dit type. Koop geen apparatuur voordat je zeker weet dat je er printers aan kunt hangen die als netwerkprinter kunnen werken.

 

Als je in een netwerke wilt printen is de gangbare methode het aansluiten aan een computer en alle werkstations naar die computer verwijzen. Dat wil je kennelijk niet. Dan moet je dus een printserver installeren. Sommige printers (werkgroep en enterprise printers) hebben een interne module daarvoor (HP LaserJet 4000N etc. De N geeft aan 'Netwerk') Vaak kun je die module ook los kopen. Een andere optie is het kopen van een losse printserver die je aan de wand kunt hangen, op tafel zetten of achter de kast op de grond kunt pletteren. De laatste is de meest voorkomende oplossing en levert ook regelmatig problemen op. Bedenk wel dat dergelijke printservers alleen het printbestand doorsturen naar de printer. Ze communiceren vaak niet over de opdracht. Daardoor kunnen de gdi printers er ook niet mee overweg.

 

Kun je hier al iets mee?

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

misschien dat ik het nog even in mijn woorden kan neerzetten.

 

Even simpel alleen de computers is het heel simpel gezien dit de manier:

Router(mooiste zelfs met modem erin gebouwd, omdat ik dat gewoon lekker vind werken). In de router zitten al 4 poortjes, dus de hub heb je totdat je gaat uitbreiden niet nodig. Je zorgt dat er kabels(netwerkkabels) aangesloten zijn tussen de computer en de router. In de router stel je in dat alle computers via dhcp een ip krijgen(dus dhcp enabled in de router) en in de computers stel je in dat ze automatisch een ip krijgen. Bij rechtermuisknop deze computer eigenschappen en dan tabblad computernaam zorg je dat iedereen in dezelfde werkgroep zit en dat iedere computer een andere (logische) naam heeft.

 

Gefeliciteerd als ik niks over het hoofd heb gezien dan heb je nu een netwerk. Mijn netwerklocaties --> Zoeken naar computers in werkgroepen en daar zie je (mits ze aan staan) 4 computers staan.

 

Printers delen is nu ook peace of cake.

 

Als de hoofdcomputer met de printers vastloopt en het is niet erg dat de printer een keer 5 minuten onbereikbaar is, dan kies ikzelf voor de optie om deze gewoon via de hoofdcomputer te delen. Is de printer van wezelijk belang en wil je niet de printer op een andere computer zetten om te delen, dan moet je kiezen voor een printerserver. Dan heb je je hub ook weer nodig om het aantal poorten uit te breiden en kan je de printer dus via de router benaderen.

 

Dit is de manier waarop het werkt. Een printerserver is 100 euro ongeveer en een routertje heb je al vanaf 30 euro(ADSL)

 

Veel succes en heb je nog vragen, stel deze gerust.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.