• 0

Formaat stukken administratie

Sinds einde augustus heb ik een eigen eenmandszaak (op gebied van internettoegang, hosting en andere ICT diensten). Ik heb inmiddels een eigen factuur systeem opgezet (in PHP ed) om zo makkelijk overzichten te kunnen maken ed.

 

Ik wil in dit administratie paneel ook dingen gaan zetten zoals het inkoopboek, verkoopboek en kasboek. Nu is alleen voor het database ontwerp van belang welke velden/kolommen nodig zijn.

 

Inkoopboek, verkoopboek en kasboek zijn allemaal volgens een vast formaat (dacht ik). Als je een excel sheet maakt maak je ook allemaal kolommen, maar ik zou niet weten welke kolommen dit precies zijn.

 

Graag zou ik dus willen weten welke kolommen gangbaar/noodzakelijk zijn voor een goed inkoopboek, verkoopboek en kasboek. Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Krijn,

 

Erg interessant. Het hangt er een beetje van af wat je met de informatie wil gaan doen, maar wat ik begrijp wil je iets bouwen dat in de buurt van een boekhoudpakket komt.

 

Heb je in jouw factuursysteem bijvoorbeeld je omzet onderverdeeld in omzetsoorten/rubrieken, of per klant onderverdeeld? Wat gebeurt er met de BTW in jouw systeem? Wat voor overzichten maak je er mee? Het hangt dus van jouw informatiebehoefte af hoe je die kolommen en database gaat opzetten.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en bel gerust als je nog vragen hebt.

 

Groet, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Beste Krijn,

 

Erg interessant. Het hangt er een beetje van af wat je met de informatie wil gaan doen, maar wat ik begrijp wil je iets bouwen dat in de buurt van een boekhoudpakket komt.

 

Heb je in jouw factuursysteem bijvoorbeeld je omzet onderverdeeld in omzetsoorten/rubrieken, of per klant onderverdeeld? Wat gebeurt er met de BTW in jouw systeem? Wat voor overzichten maak je er mee? Het hangt dus van jouw informatiebehoefte af hoe je die kolommen en database gaat opzetten.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en bel gerust als je nog vragen hebt.

 

Groet, Martijn

 

Bedankt voor je antwoord.

 

De omzet is dus verdeeld per klant. Ik kan met de gegevens die ik nu heb een compleet verkoopboek maken (ik registreer de factuur bedragen en wanneer er wordt betaald).

 

Ik vind veel boekhoudprogramma's soms een beetje omslachtig en met een eigen systeem heb ik wat meer vrijheid. Het gaat mij er nu vooral om hoe een verkoop-/inkoop-/kasboek er uit ziet qua gegevens. Voor bijvoorbeeld de belastingdienst en eigen administratie.

 

Vanuit deze boeken zou ik dan op elk moment een overizcht kunnen weergeven zoals bijvoorbeeld een balans.

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan|!

Aha, dat wordt al duidelijker. Met wat jij wilt heb je ook een grootboek nodig. Het gaat denk ik te ver om de theorie van de werking van het grootboek hier uiteen te zetten.

 

Ik (als boekhouder) vind ook dat veel boekhoudpakketten ook niet heel handig in elkaar zitten. Misschien kunnen we de krachten bundelen ;-) ?

 

Om je ook concreet antwoord te geven: In bijvoorbeeld een inkoopboeking heb je twee boekingen:

1. De verplichting aan de crediteur

2. De tegenboeking in de balans of verlies en winst rekening, waaronder de BTW

 

Ad1. kolom zou kunnen zijn:

boekstuknummer//crediteur//datum//referentie cred//omschrijving//bedrag//

Ad2:

boekstuknummer//grootboekrekening//datum//evt.BTW-code//bedrag//project//

 

Is dat een beetje begrijpelijk ..?

 

Gr, Martijn

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 312 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.