Ik heb het forum doorzocht maar kon niets vinden over mijn vraag.
Wat is nu het geval?
Ik ben al een tijdje zelfstandig ondernemer (zzp)
Nu heb ik elk jaar te maken met prive bijtelling auto.
Mijn idee is het volgende.
Mijn moeder is gepensioneerd en is geen ondernemer. Ze wil een auto kopen, zelf rijd ze er niet veel in en ik stelde voor dat ik de dagen dat zij de auto niet gebruikt ik hem van haar huur.
We maken een officiele huurovereenkomst getekend door beide partijen en een verklaring van gezamenlijk gebruik auto.
Ik betaal mijn moeder 0,19 cent kilometervergoeding plus een laag x bedrag aan huur per dag.
Deze auto staat dus gewoon op naam van mijn moeder en zij betaald alle kosten voor de auto.
Als ik m gebruik betaal ik een x bedrag aan huur en 0,19 per km. De huurinkomsten die mijn moeder ontvangt van mij geeft ze gewoon op bij haar aangifte IB.
De catalogusprijs van deze auto is 94.000€ mijn moeder koopt m voor 13.000€
De bijtelling zou voor mij uitkomen op 23.500€ bruto.
Netto ong 9.000€
Ik kan dan wel geen btw aftrekken over de kosten van de auto, onderhoud verzekering MRB en afschrijving.
Dit is op jaarbasis bij 40000km en 300 huurdagen ong € 12.750
Wat ik weer wel kan opvoeren aan kosten is de km vergoeding a 40000km x 0,19cent is €7.600 plus
huur a 20,- per dag x 300 is €6.000.
Dit maakt een totaal van € 13.600 wat ik elk jaar kan opvoeren aan kosten.
Per saldo maakt dit financieel voor mij niets uit en ondervind ik hier geen nadeel van.
En eventuele prive bijtelling is dan niet relevant, ook niet bij zichtwaarnemingen belastingdienst, cjib boetes vergelijking met je km-registratie, anpr waarnemingen en klpd camera vergelijking met je km registratie.
Er zal natuurlijk wel een kilometeradministratie bijgehouden worden.
Mijn vraag is. Klopt mijn verhaal en pikt de belastingdienst dit?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Verwijderd account
Gast Verwijderd account
Mijne heren,
Ik heb het forum doorzocht maar kon niets vinden over mijn vraag.
Wat is nu het geval?
Ik ben al een tijdje zelfstandig ondernemer (zzp)
Nu heb ik elk jaar te maken met prive bijtelling auto.
Mijn idee is het volgende.
Mijn moeder is gepensioneerd en is geen ondernemer. Ze wil een auto kopen, zelf rijd ze er niet veel in en ik stelde voor dat ik de dagen dat zij de auto niet gebruikt ik hem van haar huur.
We maken een officiele huurovereenkomst getekend door beide partijen en een verklaring van gezamenlijk gebruik auto.
Ik betaal mijn moeder 0,19 cent kilometervergoeding plus een laag x bedrag aan huur per dag.
Deze auto staat dus gewoon op naam van mijn moeder en zij betaald alle kosten voor de auto.
Als ik m gebruik betaal ik een x bedrag aan huur en 0,19 per km. De huurinkomsten die mijn moeder ontvangt van mij geeft ze gewoon op bij haar aangifte IB.
De catalogusprijs van deze auto is 94.000€ mijn moeder koopt m voor 13.000€
De bijtelling zou voor mij uitkomen op 23.500€ bruto.
Netto ong 9.000€
Ik kan dan wel geen btw aftrekken over de kosten van de auto, onderhoud verzekering MRB en afschrijving.
Dit is op jaarbasis bij 40000km en 300 huurdagen ong € 12.750
Wat ik weer wel kan opvoeren aan kosten is de km vergoeding a 40000km x 0,19cent is €7.600 plus
huur a 20,- per dag x 300 is €6.000.
Dit maakt een totaal van € 13.600 wat ik elk jaar kan opvoeren aan kosten.
Per saldo maakt dit financieel voor mij niets uit en ondervind ik hier geen nadeel van.
En eventuele prive bijtelling is dan niet relevant, ook niet bij zichtwaarnemingen belastingdienst, cjib boetes vergelijking met je km-registratie, anpr waarnemingen en klpd camera vergelijking met je km registratie.
Er zal natuurlijk wel een kilometeradministratie bijgehouden worden.
Mijn vraag is. Klopt mijn verhaal en pikt de belastingdienst dit?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43077-bijtelling-prive-gebruik-auto/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag