remcozwaan Geplaatst: 7 oktober 2013 remcozwaan 1 0 Geplaatst: 7 oktober 2013 Hi, Korte intro: Wij verhuren accomodaties in het buiteland. Exact online genomen voor het boekhouden. Proces: Klant boekt acco bij ons en betaald ook aan ons. Klant betaald in 2 delen (aanbetaling + restant betaling + evt borgsom) Wij betalen de acco eigenaar min onze commissie 4 weken voor aankomst. 7 dagen naar uitchecken betalen wij de borgsom terug naar de klant Inrichting Exact: (tot zover) Relatie (klant) aanmaken 2 verkoopboeking inboeken - aanbetaling (betaal conditie x) en restant betaling (betaal conditie y) Leverancier relatie aanmaken 1 inkoopboeking aanmaken - totaal verhuurprijs min afgesproken commissie. 2 vragen: Is deze opzet correct ? Hoe moet ik de evt borgsom boeken? Alvast bedankt! Groet, remco Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43088-juiste-grootboekschema/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Hermes Ratgers Geplaatst: 7 oktober 2013 Hermes Ratgers 1,4k 96 Geplaatst: 7 oktober 2013 Onderneming: Bemiddelen in accomodaties van derden. Jullie omzet: Bemiddelingsopbrengsten (GEEN HUUR) Hoe dit te verwerken: (let op dit zijn voorbeeld grb rekeningnr's # 8000 Opbrengst bemiddeling # 8100 (of 7000) Huuropbrengsten (eigenlijk moet dit balansposten zijn in rubriek 2000 / 3000) Hoe dit te boeken: Eigenlijk heb je 3 verkoopfacturen, waarbij de aan de huurder doorbelaste BTW per saldo op 0 dient te komen. Per saldo komt dit neer op: 1100 Debiteuren A/8100 Huuropbrengsten derden De factuur van jullie aan de verhuurder is als volgt A/1100 Debiteuren A/8000 Opbrengst bemiddeling A/1510 BTW over opbrengst bemiddeling 8100 Voor jullie ontvangen huuropbrengsten In feite ben je een incasseerder van huuropbrengsten. Als je aan de verhuurder een inkoopfactuur aanmaakt, wordt jullie opbrengsten als negatieve kosten verwerkt wat BTW technisch onjuist kan zijn. Met vriendelijke groet, Hermes Ratgers Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43088-juiste-grootboekschema/#findComment-444037 Delen op andere sites More sharing options...
remcozwaan
remcozwaan
Hi,
Korte intro:
Wij verhuren accomodaties in het buiteland. Exact online genomen voor het boekhouden.
Proces:
Klant boekt acco bij ons en betaald ook aan ons.
Klant betaald in 2 delen (aanbetaling + restant betaling + evt borgsom)
Wij betalen de acco eigenaar min onze commissie 4 weken voor aankomst.
7 dagen naar uitchecken betalen wij de borgsom terug naar de klant
Inrichting Exact: (tot zover)
Relatie (klant) aanmaken
2 verkoopboeking inboeken - aanbetaling (betaal conditie x) en restant betaling (betaal conditie y)
Leverancier relatie aanmaken
1 inkoopboeking aanmaken - totaal verhuurprijs min afgesproken commissie.
2 vragen:
Is deze opzet correct ?
Hoe moet ik de evt borgsom boeken?
Alvast bedankt!
Groet,
remco
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43088-juiste-grootboekschema/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag