• 0

Oprichten nieuwe BV naast bestaande VOF

Samen met mijn zoon heb ik een goedlopende VOF, maar de behaalde jaarwinst geeft nog geen noodzaak om hiervan een BV te maken. Ook risico is beperkt, dus we willen deze VOF handhaven. Inkomsten uit de VOF zijn onze hoofdinkomsten.

Nu wil mijn zoon gaan deelnemen in startups (internet bedrijven). Daarvoor wil hij een BV (holding?) oprichten om het persoonlijk risico te beperken. Zijn deelneming bestaat in de regel uit: advisering bij de opstart, soms een kleine investering <5k.

Het gaat om startups, die hopelijk op termijn winst genereren, waardoor mijn zoons aandelen in de startups in waarden stijgen en hij vanuit de deelnemingen dividend ontvangt. Mijn zoon gaat zelf niet werken in de startups, zijn hoofdinkomen blijft uit onze VOF komen.

Mijn vraag is of mijn zoon verplicht is om vanuit zijn nieuw op te richten BV aan zich zelf een fictief jaarsalaris (43k?) uit te betalen? Dat lijkt mij onlogisch Want vooral in de beginjaren van de startups zal de BV nauwelijks inkomsten genereren en hij gebruikt de BV alleen maar om te beleggen in startups en hun wat advies te geven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als hij minder dan 43k aan salaris uit de BV wil, zal hij aannemelijk moeten maken dat hij ook zonder aandeelhouder te zijn genoegen zou nemen met dat lagere salaris. Bijvoorbeeld omdat hij in deeltijd werkt, of omdat het in de opstartfase onverantwoord is om een dergelijk salaris te betalen (let wel: opstartfase van zijn BV, niet van de startups waarin hij na de opstartfase nog in gaat investeren).

 

Hou wel het urencriterium in de gaten, dat is niet alleen 1225 uur per jaar, maar (tenzij hij nog starter is) ook meer dan de helft van de gewerkte tijd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.