• 0

Belastingvragen [kosten terugboeken naar privé en reserveren percentage voor BD]

Hallo lezers,

 

Hier ben ik weer met een vraag (sorry), ik vind de uitleg van de meesten hier duidelijk. Dus vandaar dat ik hier weer terecht kom.

 

Zoals jullie misschien weten ben ik per 7-13 begonnen met mijn ondernemen (eenmanszaak).

Alles gaat goed, de omzet komt gestaag binnen.

 

Ik verwacht dat ik dit jaar met ca €7500,00 (excl btw) omzet ga afsluiten.

Ik heb ca €1400,00 (exl btw) aan kosten gehad (betaald met Prive geld, uitgaven zijn gedaan nadat ik begonnen ben met ondernemen).

Ik heb geen recht op de zelfstandigen aftrek omdat ik niet voldoende uren heb gemaakt.

 

Nu zijn mijn vragen:

- Mag ik de 1400 (exl btw) aan kosten aftrekken van mijn omzet? En deze terugboeken naar Prive rekening?

- hoeveel % van de omzet moet ik apart houden voor de belastingdienst? (zodat ik niet voor onverwachte belastingbetalingen kom te staan?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2

Mag ik de 1400 (exl btw) aan kosten aftrekken van mijn omzet?

 

JA, op voorwaarde dat deze kosten ook voor de winstbepaling voor de inkomstenbelasting aftrekbaar zijn.

Een voorbeeld: kosten van een auto die niet op de balans staat, zijn niet aftrekbaar (wel 19 cent per zakelijke kilometer).

Ander voorbeeld: boetes van de overheid zijn niet aftrekbaar.

Derde voorbeeld: inrichtingskosten van een werkruimte in de eigen woning zijn niet aftrekbaar

 

 

En deze terugboeken naar Prive rekening?

Dat mag, maar dat hoeft niet.

 

hoeveel % van de omzet moet ik apart houden voor de belastingdienst? (zodat ik niet voor onverwachte belastingbetalingen kom te staan?)

Dat is volledig afhankelijk van je totale verdiensten in dit kalenderjaar, je aftrekposten zoals hypotheekrente, alimentatie, et cetera.

Even makkelijk: 7500 omzet (ex btw)

minus 1400 kosten (ex btw)

maakt een winst van 6.100

Vermoedelijk val je voor de omzetbelasting onder de kleine ondernemersregeling en mag je de verschuldigde btw houden. Dat voordeel, wat ik gemakshalve even schat op 1300 euro, tel je bij je winst op.

 

Je geschatte winst is nu 6100 + 1300 = 7400.

 

Als de activiteiten substantieel genoeg zijn om aangemerkt te worden als 'winst uit onderneming' (en niet als 'resultaat uit overige werkzaamheden') heb je recht op de mkb-winstvrijstelling van 14%

 

De winst waar je belasting over moet betalen is dan 7400 minus 14% = 6.364. Ik heb het twee keer nagerekend, maar misschien komt Jamie of Norbert me hier nog op verbeteren want ik ga hier vaker de mist mee in :P

 

Over die 6.364 ben je inkomstenbelasting verschuldigd. Dat varieert van 37% tot 52%, afhankelijk van je overige inkomsten en aftrekposten.

Je bent ook 5,65% bijdrage zorgverzekeringswet verschuldigd, TENZIJ je overige inkomsten (waar al bijdrage zorgverzekeringswet over betaald is) boven de pakweg 50.000 uitkomen.

 

Kortom, reken op ongeveer de helft dan valt het meestal mee.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.