• 0

loonheffing vakantiegeld jun-dec

Blijft loonheffing van vakantiegeld (over jun-december) open in balans als schuld of is het al meegenomen met maandelijke loonaangifte. Ik boek loonheffing als crediteuren. Als het met maandelijkse aangifte is meegenomen, moet saldo in balans 0 zijn. Maar ik heb een negatieve saldo.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43146-loonheffing-vakantiegeld-jun-dec/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Blijft loonheffing van vakantiegeld (over jun-december) open in balans als schuld of is het al meegenomen met maandelijke loonaangifte. Ik boek loonheffing als crediteuren. Als het met maandelijkse aangifte is meegenomen, moet saldo in balans 0 zijn. Maar ik heb een negatieve saldo.

Ik snap je vraag niet zo goed. Loonheffing wordt pas afgedragen op het moment dat er iets verloond wordt. Als je iedere maand vakantiegeld uitkeert wordt dat dus maandelijks in de loonheffingen meegenomen. Als je in een bepaalde periode uitkeert (dus eens per jaar) wordt er alleen loonheffing geheven op het moment dat het vakantiegeld uitgekeerd wordt. Dus hoe verloon jij het vakantiegeld?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Beste Dennis,

Bedankt voor je snelle reactie. Bij ons wordt jaarlijks in mei vakantiegeld uigekeerd. Ik heb een nagatieve saldo bij Loonheffing in de balans na het inboeken van loonjournaalposten. Ik vraag me af of het door vakantiegeld komt of door een fout van programma. Ik heb niet zo veel verstand van salarisadministratie.

Groetjes,

Bashir

• 0

De loonheffing hoef je pas te betalen als het vakantiegeld wordt uitbetaald en is geen kostenpost voor de werkgever. De loonheffing over het vakantiegeld wordt credit op de balans opgeboekt als het vakantiegeld in mei wordt uitbetaald en gaat er na betaling van de betreffende loonaangifte weer vanaf.

Wat jij denk ik bedoelt zijn de sociale lasten over het vakantiegeld. De sociale lasten over het vakantiegeld ben je ook pas verschuldigd na uitbetaling van dat vakantiegeld. Dat heeft tot gevolg dat je met de aangifte over mei de sociale lasten betaalt over het vakantiegeld over de periode juni van het voorgaande jaar tot dan toe. Die sociale lasten vormen wel deels of geheel een kostenpost. Om die kosten goed aan de verschillende maanden toe te rekenen wordt er waarschijnlijk maandelijks, bij het opboeken van de reservering voor vakantiegeld via de loonjournaalpost, ook een stelpost opgeboekt voor de te zijner tijd te betalen sociale lasten. Die stelpost moet weer vrij zijn gevallen na uitbetaling van het vakantiegeld.

Voor de overzichtelijkheid is het wel handiger die stelpost voor sociale lasten niet op de rekening voor te betalen loonheffing te boeken, want deze stelpost hoeft nog niet betaald te worden. Dat hoeft pas na de uitbetaling en verloning van het vakantiegeld in mei.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar