• 0

Fiscaal en juridische vragen zaken doen in en vanuit het buitenland

Wat doen we

 

We hebben een website (hosting in NL) waar we artikelen op plaatsen (geschreven in NL, USA of Mexico) voor de Amerikaanse markt. We verkopen ook banners (vanuit NL en Mexico). Er komt voor dit alles een Nederlandse LTD met Holding.

 

Vragen

  • Ben ik beschermd tegen mijn klanten in de US (rare aanklachten etc)?
  • Maakt het uit waar de artikelen staan (server) en door wie ze geschreven zijn (freelancers met NL contract) - dit wat betref aanklachten betreffende de inhoud van artikelen?
  • Wat zijn de betaalgewoonte van US bedrijven? Kan ik 300-1200 dollar via internet creditcard afhandeling doen of willen ze een US bankrekening?
  • Maakt het uit dat ik 10 maanden van het jaar in Mexico zit als 'management' van de onderneming?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beschermd tegen rare aanklachten ben je nergens. Als je bedoelt, hoe kom ik er onder uit dat ik in de VS wordt aangesproken is het antwoord: zorgen dat een klant daar geen ingang heeft?

 

Drie zaken zijn daarvoor bepalend:

  • land van vestiging:
  • welk recht is op de overeenkomst van toepassing verklaard?
  • welke rechter is bevoegd verklaard?

 

Met een Nederlandse rechtspersoon die gevestigd is in Nederland, en in haar overeenkomst met de klant bij uitsluiting Nederlands recht en de Nederlandse rechter toepasselijk respectievelijk bevoegd heeft verklaard, zal de rechtspersoon alleen in Nederland gedagvaard kunnen worden.

 

Waar de server staat is in beginsel niet direct van belang, hooguit voor wat betreft de rechtsverhouding tussen de host en jouw onderneming. Aangezien jouw onderneming de artikelen openbaart zou jij daar uiteindelijk verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden.

 

Over betaalgewoonten en voorkeuren van Amerikanen kan in weinig zinvols zeggen.

 

Of je nu in Lutjebroek, Cancun of op vanaf de maan bevindt is niet direct van belang. De formele vestigingsplaats van het management is bepalend.

 

Waar ik even een kanttekening bij plaats is de rechtsvorm. Waarom een Ltd? Met een Ltd heb je in feite niet meer dan een nevenvestiging in Nedeland. Of de Amerikaan met zijn rare aanklacht jouw onderneming ook kan dagvaarden in het land van de registed office is mij onbekend.

Met een BV voorkom je dit in ieder geval.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De LTD is enkel vanwege het BV startkapitaal gekozen.

Het lijkt erop dat een boze Amerikaan dus met mijn LTD in Nederland in Engeland zijn gram moet halen klopt dit?

Zoals gezegd heb je met een Ltd. in Nederland enkel een nevenvestiging, de hoofdvestiging bevindt zich in Engeland. Een schuldeiser zou daar een vordering in rechte op de vennootschap kunnen instellen. Lees in dit verband eens het Inspire Art arrest op www.curia.eu.int. Zie:Inspire Art arrest onder punt 125.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.