• 0

Wonend in Duitsland en een onderneming in Nederland

Een hele goede avond,

Graag wil ik me eerst even voorstellen;

Mijn naam is Stefan en woon achtend in Ahaus.

In 2012 ben ik verhuisd van Nederland naar Duitsland.

Vanaf 2011 heb ik een eenmanszaak in Nederland. Daarnaast heb ik als investering een pand gekocht in 2012.

Nu kreeg ik voor de aangifte inkomstenbelasting 2012 een brief thuisgestuurd. Deze brief werd gestuurd naar mijn pand.

Nu is mijn vraag of ik wel aangifte in Nederland moet doen. Ik woon immers in Duitsland?

Mijn eenmanszaak wil ik wel graag houden. Het pand wat ik heb aangeschaft bestaat uit een 3 tal kamers. 2 kamers verhuur ik daarvan met de bedoeling dit in box 3 te doen. 1 Kamer is zakelijk.

Mag ik een kamer van mijn pand in box 3 aan de eenmanszaak verhuren? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?

De kosten die ik maak voor die kamer zoals het water, gas en electra kan ik dat ook aftrekken van mijn winst?

Wat kan ik met de BTW doen die op die facturen staan?

Het zijn heel wat vragen en ik hoop ook dan ook graag dat een fiscalist of accountant mij op weg kan helpen.

Mijn dank is groot.

Hoogachtend,

Stefan S.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Goedenavond Stefan,

Aangezien de onderneming in Nederland is gevestigd ben je ook in Nederland belastingplichtig. Volgens de wet ben je een buitenlands belastingplichtige en betaal je belasting over je Nederlandse winst-inkomen.

Voor het pand geldt hetzelfde; het is in Nederland gelegen en het verdrag wijst heffingsrecht aan Nederland toe. Er vanuit gaande dat het pand privevermogen is ‘zit’ het inderdaad in box 3. Dit betekent geen werkelijke kosten aftrekken; de werkelijke opbrengsten niet belast en per saldo forfaitair belasting betalen ten bedrage van 1,2% van de waarde op peildatum.

Echter je geeft aan een kamer aan je onderneming te willen verhuren. Je aftrek van de huurkosten in de onderneming is beperkt tot 4% van de waarde corresponderend met het aan je onderneming verhuurde deel.

Dan zijn er nog een tweetal kamers. Deze worden in principe belast volgens de regels van box 3. Echter je mag voor het beheren van dit vermogen niet al te veel activiteiten ontplooien. In fiscale termen: je mag normaal vermogensbeheer niet te buiten gaan. Geen onderhoud verrichten bijvoorbeeld. De je dit wel dan is dit pand niet meer in box 3 belast maar ‘verhuist’ het naar box 1. Naast jouw inkomensbron winst is er dan ook een resultaat uit werkzaamheid.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar