Beste leden,

Sta op het punt te starten als ondernemer in een bestaande vof en loop nog tegen de volgende vragen aan:

Nb; ik ga het werk voor 100% verrichten andere vennoot brengt netwerk en goodwill in.

1) neem plaats in van oude vennoot die wordt uitgeschreven. Zijn er risico's tav schulden / claims evt gericht aan oude vennoot

waarvoor ik nu binnen de vof aansprakelijk wordt? Zo ja hoe kun je dit risico afschermen?

2)Wil met mede vennoot (2 in totaal) een verdeling van de winst na arbeidsvergoeding afspreken. Waarbij de restwinst

eerst 50/50 verdeeld wordt en na bepaalde omzet 70/30. Is deze staffelvorm mogelijk?

3) als ik dit jaar nog mezelf inschrijf in de vof ( waar negatief resultaat in zit) mag ik de verliezen dan verrekenen met mijn

box 1 inkomen gerealiseerd uit loondienst dit jaar?

Wellicht zijn er nog andere aandachtspunten wanneer je in een bestaande vof stapt?

Bvd voor de genomen moeite om te reageren.

Sander.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43529-toetreden-in-bestaande-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

1.) Wanneer een vennoot uittreedt, dan houdt de VOF op te bestaan en wordt er afgerekend tussen de vennoten. En met hun schuldeisers.

Jij richt dus een nieuwe VOF op met je vennoot (zomaar “toetreden” kan niet).

2.) Alle constructies zijn in principe mogelijk.

3.) Het verlies uit het verleden is niet “voor jou”, maar voor de huidige vennoten.

• 0

Huh?

Als de VOF met 20.000 verlies gestopt wordt, dan wordt het verlies toch verrekend tussen de vennoten (heb ik al uitgelegd).

En jij was geen vennoot.

Vervolgens ga je een VOF oprichten met allerlei zaken uit de 'oude' VOF. En daar komt dan een resultaat uit (en dan mag ik hopen dat je niet opnieuw 20.000 verlies maakt...).

• 0

Dus in oude vof vennoot schrappen en daarmee stopt de vof. Eind afrekening in de jaarstukken.

Nieuwe vof met mij en vennoot starten nieuwe v&w en balans openen.

Laatste vraag:

Stel dat we in december 2013 de vof starten en ik wil fiscaal vriendelijk 14% auto kopen

En gebruik wil maken van kia mia en starters afschrijving kan ik dit dan binnen de vof doen en

Fiscale Voordelen 100% aan mezelf als vennoot doen toekomen (100% gebruik auto) en verrekenen met box 1 2013.

Of kun je dit beter buitenvennootschappelijk auto aankopen en is dit dan ook zakelijk? Ivm stukje financial lease??

Bedankt voor je moeite!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar