• 0

Open source project beschermen

Hallo,

 

Het begon als een geintje, maar begint onderhand meer serieuze vormen aan te nemen. Samen met een vriend zijn we ideeen aan het bedenken en aan het ontwikkelen om elektronica met software voor Lego te bouwen. Vriend van me is heel technisch en bouwt zo leuke printplaatjes in elkaar. En ik schrijf de software voor tablets en pc voor de aansturing. Zodoende zijn we bv bezig een Lego trein te voorzien van bluetooth besturing en digitalisering van de spoorbaan. En zo hebben we wel meer ideeen. Affijn, allemaal leuk en aardig. We hebben er een hoop lol in, maar we hebben eigenlijk geen ambitie om daar een commerciele business om heen te bouwen, maar we willen wel onze uitgewerkte ideeen en ontwerpen delen met de rest van de wereld in de vorm van open source (zowel software als hardware). En iedereen is vrij om daar verbeteringen en uitbreidingen aan toe te voegen zolang het maar open source blijft. Nu zouden we het niet fijn vinden als iemand ergens op onze planeet de uitgewerkte ideeen, printschema's en sourcecode oppakt en daar een commercieel product daarvan maakt en op de markt brengt. Ik vraag me dus af of het allemaal op de een of andere manier is te beschermen. Nu weet ik dat er voor software iets als GNU bestaat, maar is het voldoende? En bestaat er zoiets ook voor hardware?

 

Iemand enige ideeen?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik zou me 's goed inlezen in open source licenties, of daar deskundig advies voor vragen. Je hebt de Apache licentie die je niet erg beschermt, je hebt de gpl licentie die het onmogelijk maakt voor anderen om hun product op het jouw te baseren als hun product niet ook open source is volgens de gpl licentie. Als je de meest strikte vorm van GPL neemt zit je volgens mij wel goed.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Christine zegt; de GPL versie 2 en, nog strikter, versie 3 verbieden het gebruik van de code in niet open source projecten. Maar ook met die licentie zou bijvoorbeeld Lego nog steeds een commercieel product op de markt kunnen brengen zolang ze maar de broncode ter beschikking stellen. Als je je project echt als 'open source' uit wilt brengen is dat natuurlijk geen probleem voor je ;)

 

Gaat het je om het principe dat een ander geen geld mag verdienen aan jouw werk dan is een GPL licentie en waarschijnlijk geen enkele andere open source licentie wat je zoekt. Een commerciele licentie (zonder kosten voor de gebruiker) met beperkingen voor het gebruik is dan veel beter.

Link naar reactie
  • 0

 

Met een GPL licentie moet niet alleen Lego (als voorbeeld) jouw software sources ter download op hun web site aanbieden, maar ook alle wijzigingen in de sofware. Als je de strengste gpl licentie neemt, kan Lego wel geld verdienen aan je software, maar is wel al hun sofware open source. Dus kunnen ze er niet teveel geld voor vragen, mensen kunnen het immers ook zelf builden uit de open sources.

 

Link naar reactie
  • 1

Juist voor TLC ben ik niet zo bang, want anders waren ze er al lang mee gekomen. Ze hebben op zich nu een prima oplossing voor besturing van treinen en technic lego. Er zijn ook al genoeg niet Lego producten op de markt om juist Technic en Mindstorms aan te vullen, hetzij commercieel hetzij open source. Schijnbaar is het toegestaan van TLC, zolang het maar niet de naam Lego draagt enzo. Wij willen juist ons product niet commercieel maken, omdat we enerzijds al genoeg aan ons hoofd hebben met onze eigen business en anderzijds scheelt dat ook hele hoop rompslomp en gedoe. Tenslotte is ons project ook maar voor de hobby en is het altijd voor verbetering vatbaar. Enige wat wij willen voorkomen is dat een enthousiasteling met onze creaties een commerciele business op gaat zetten buiten ons om. Een ondernemer mag toch ook een hobby hebben, die toch enigszins raakvlakken heeft met de business, maar het moet niet de bedoeling zijn dat een ander daar weer van profiteert. In ieder geval heb ik weer een en ander aan leesvoer. Bedankt voor de tips.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.