• 0

WUO eenmanszaak en box 3

Al diverse postings binnen dit subforum zitten bekijken, maar eigenlijk krijg ik helaas nergens exact het antwoord op mijn vraag..

 

Stel je voor, voorbeeldje, een eenmanzaak heeft in 2013 een omzet van 100.000 euro en 30.000 euro kosten. Winst dus 70.000 euro.

In 2013 is er reeds 25.000 euro aan prive opnames gedaan, dus bij een (fictieve hoeveelheid) 17.000 euro aan belasting zou het e.e.a. op deze manier uitkomen (gezien de fictieve berekening neem ik even geen extra aftrekposten mee):

 

100.000-30.000 = 70.000

 

70.000-17.000-25.000= 28.000

 

Er blijft dus 28.000 euro over na betalen van belasting.

 

Wat ik gewend ben om te doen, is omdat het prive vermogen ook het zakelijk vermorgen is, deze 28.000 euro uit te keren aan mijzelf doormiddel van een overschrijving naar een prive spaarrekening.

Gezien de aangifte pas in maart 2014 plaatsvindt, zou derhalve dit geld nog op de zakelijke rekening staan totdat de aangifte is gedaan/goedgekeurd.

 

Je zou kunnen bedenken dat je een deel van die 28.000 euro al eerder naar je spaarrekening stort om er iets leuks mee te doen...

 

Nu de vraag: Is dit a) de juiste wijze, en b) zou deze 28.000 euro nu al eigenlijk over 2013 als prive vermogen in box 3 gezien worden? Gezien deze 28.000 euro boven de vermogenrendementsheffing is, betaal je hier nu in 2013 al heffing over, of pas op het moment dat volgend jaar dit geld naar de spaarrekening gaat?

 

Heel 2013 heeft het geld dan op een zakelijke spaarrekening gestaan.

 

Ik zou namelijk anders kunnen begrijpen dat er ondernemers zijn die een deel van deze 28.000 euro nu nog als priveopname doen in december en er bijv. nog een leuke reis van maken :-)

 

Gaarne jullie advies!

 

Groet,

 

Geert

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gezien de aangifte pas in maart 2014 plaatsvindt, zou derhalve dit geld nog op de zakelijke rekening staan totdat de aangifte is gedaan/goedgekeurd.

Waarom? Blijkbaar zie je zelf geen zakelijke noodzaak om een dergelijk bedrag zakelijk aan te houden. Daarmee valt het in box 3.

Waarom neem je gedurende 2013 niet meer op? Welk deel van het vermogen op de zakelijke rekeningnop 31 dec zie je zelf als zakelijk?

 

Op basis van welk bedrag heb je die 17k inkomstenbelasting geschat? Is dat obv. de opnames of obv. die 70k winst?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.