• 0

Eerste aangifte IB met omzet nihil - hoe hiermee omgaan mbt jaarstukken ?

Dit jaar is mijn vrouw gestart met een kleine onderneming.

De eerste paarhonderd euro kosten zijn inmiddels gemaakt, maar nog geen omzet.

Ze is nog in loondienst waarvan ze salaris ontvangt. Dus ook nog geen ondernemersaftrek etc.

 

Nu is het zo, dat we gezien de geringe mate van complexiteit vd boekhouding dit jaar zelf nog graag de aangifte willen verzorgen. BTW aangifte doen we sowieso zelf, dit is via de site van de belastingdienst prima te doen en goed geregeld.

Echter, straks moet de jaarrekening gemaakt worden en aangifte IB gedaan worden.

 

Omzet is nihil (0 Eur), kosten ca 1000 eur en de btw (ca 200 eur) krijgen we volgend jaar pas terug, dus dit zal denk ik een overlopende post zijn in de jaarrekening.

 

Ik begrijp op de site van de kvk dat we als eenmanszaak de jaarstukken niet hoeven te deponeren, en dat een verkorte balans en een beperkte toelichting zou volstaan.

Winst verliesrekening zal flink summier zijn, het gaat misschien om 10 facturen die ze aan kosten betaald heeft.

 

Concreet mijn vragen:

1)

Kan ik volstaan met onderstaande zeer verkorte jaarrekening ? Of worden er meer eisen gesteld ?

Inkomsten 0 eur

Bedrijfskosten 1000 eur

Verlies 1000 eur

Overlopende post ivm BTW ±210 eur

 

2)

kan ze het verlies (in dit geval al haar bedrijfskosten) nog altijd verrekenen met haar salaris uit loondienst ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1)

Kan ik volstaan met onderstaande zeer verkorte jaarrekening ? Of worden er meer eisen gesteld ?

Inkomsten 0 eur

Bedrijfskosten 1000 eur

Verlies 1000 eur

Overlopende post ivm BTW ±210 eur

 

Ik zou hem wel iets uitgebreider maken als ik jou was. Een simpele winst- en verliesrekening + balans is zeker handig om te hebben als je de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers gaat doen. Als de boekhouding netjes in een boekhoudpakket verwerkt zit komen beide er nagenoeg geheel uitrollen. Eventueel nog wat fiscale correcties doen et voila.

 

2)

kan ze het verlies (in dit geval al haar bedrijfskosten) nog altijd verrekenen met haar salaris uit loondienst ?

 

Ja dat kan en gebeurd in de aangifte inkomstenbelasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.