• 0

Verhuisboedel vrijstelling bij terugkeer na uitzending

Ik heb een aantal vragen over de voorwaarden die gelden om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling voor verhuisboedels (incl. een personenauto) die bestaat voor de BPM, BTW en invoerrechten. De vragen zien met name op de uitleg van de voorwaarden die gelden voor heffingsvrije invoer van een auto uit de VS.

 

Voor deze zogenaamde verhuisboedelvrijstelling geldt onder andere dat degene die het voertuig invoert minimaal 12 maanden in het buitenland heeft gewoond. Stel dat mijn werkgever mij op Nederlands contract wil uitzenden en dat daardoor belangrijk is dat de uitzending conform de uitzendingsovereenkomst 364 zal duren. Voldoe ik dan niet aan deze voorwaarde? En kan daarbij nog relevant zijn dat ik wel een huurovereenkomst van 1 jaar zal hebben? En mogelijk zelfs meer dan een jaar daar ook echt woon omdat ik bijv. in de aanloop naar de uitzending al eerder naar de VS zal gaan en de laatste weken in Nederland daarvoor vakantiedagen opneem?

 

De vrijstelling staat bekend als de verhuisboedelvrijstelling. Is eigenlijk vereist dat er ook daadwerkelijk sprake is van een verhuisboedel? Oftewel, kan de vrijstelling ook worden toegepast bij enkele invoer van een auto, of moeten op zijn minst toch wel meerdere spullen worden meegenomen (bijv. meubels of whatever)?

 

Een andere voorwaarde is dat de auto gebruikt moet worden voor hetzelfde doel als in de VS. Tijdens de uitzending zullen we de auto gebruiken om het land te verkennen, boodschappen, en mogelijk woon- werkverkeer voor mij. Na de uitzending zouden we de auto willen gaan gebruiken voor de onderneming van vriendin. Dit kan vanuit privé of door de auto over te dragen aan de onderneming. Het laatste kan denk ik pas na 12 maanden (daarvoor leidt overdracht volgens mij tot intrekken van de vrijstelling). Zou dit zo kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Stel dat mijn werkgever mij op Nederlands contract wil uitzenden...

 

Beste Frenkerdd,

 

HigherLevel is een forum voor (aankomende) ondernemers, niet voor werknemers. Uit bovenstaande zinssnede begrijp ik dat jij werknemer bent. Dat is dan ook de reden waarom ik deze draad sluit.

Wij houden dit scherp in de gaten om de focus van ons forum scherp te houden en aanzuigende werking te voorkomen.

 

Modgroet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.