• 0

Bereken ik de BTW juist voor de Kleine Ondernemers Regeling?

Goedendag,

 

Ik ben aan het kijken of ik dit jaar in aanmerking kom voor de KOR regeling wat betreft de btw.

Is er iemand die de tijd en moeite wil nemen om te kijken of ik dit zo goed uitreken? Het lastige zit hem erin dat ik met btw verlegd te maken heb.

 

Ik heb een verschuldigde omzetbelasting van 8.254,03

Ik heb een voorbelasting van 6.730,39

 

Dit zou betekenen dat ik 1.523,64 moet betalen aan omzetbelasting.

 

Maar...

 

Ik heb voor een opdrachtgever gewerkt waarbij de btw verlegd is. Bedrag 4.693,95 (21%btw)

Ik heb een aantal keer een bedrijf ingehuurd waarbij de btw ook verlegd is. Bedrag 4.938,19 (6%btw)

Ik heb een aantal keer een bedrijf ingehuurd waarbij de btw ook verlegd is. Bedrag 3.491,19 (21% btw)

Ik heb materialen in Duitsland gekocht waarbij er geen btw in rekening is gebracht.

 

Vragen:

 

Moet ik iets doen met het bedrag wat ik uitgegeven heb aan spullen die ik in Duitsland gekocht heb voor de omzetbelasting?

Voor het bedrag van 4.693,95 wat ik gefactureerd heb moet ik 21% btw of te wel 985,72 bij de verschuldigd omzetbelasting optellen?

Voor het bedrag van 4.938,19 moet ik 6% btw of te wel 296,29 bij de voorbelasting optellen?

Voor het bedrag van 3.491,19 moet ik 21% btw of te wel 733,15 bij de voorbelasting optellen?

 

Als dit klopt dan wordt de aangifte:

 

Leveringen diensten: 8.254,03 + 985,72 = 9.239,75

Voorbelasting: 6.730,39+ 296,29+ 733,15= 7.758,83

 

Dan kom ik op 1.480,21 te betalen btw over 2013. Als dit klopt dan ga ik kijken wat ik nog kan kopen aan materialen voor 1.000 excl. 21% btw.

 

Ik hoop dat het duidelijk is.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hallo Harry, Als ik het goed heb is het zo:

8254,03; Telt bij de OB en bij de KOR-OB

6730,39; Telt bij de voorbelasting en bij de KOR-voorbelasting

 

Voor het bedrag van 4.693,95 wat ik gefactureerd heb moet ik 21% btw of te wel 985,72 bij de verschuldigd omzetbelasting optellen?

Telt alleen bij de KOR-OB

Voor het bedrag van 4.938,19 moet ik 6% btw of te wel 296,29 bij de voorbelasting optellen?

Telt bij de OB, bij de voorbelasting en bij de KOR-voorbelasting

Voor het bedrag van 3.491,19 moet ik 21% btw of te wel 733,15 bij de voorbelasting optellen?

Telt bij de OB, bij de voorbelasting en bij de KOR-voorbelasting.

 

Resultaat: KOR: € 1008 , Afdracht: € 516 (1523,64- 1008)

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor de uitleg.

 

Is het mogelijk om het laatste stukje toe te lichten? Ik snap niet hoe je aan de bedragen komt die je na resultaat neerzet. Bijvoorbeeld kor 1008 hoe kom je daar dan aan?

 

Volgens mij geef jij in jouw uitleg aan dat ik het goed doe maar als ik bij uitleg kijk dan zie ik andere bedragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitleg. Je hebt bij jouw overzichtje bij de OB en Voorbelasting dezelfde bedragen (296,29 en 733,15) staan. Ik ga er vanuit dat dit een foutje is.

 

Als ik het zo goed lees dan heb ik de berekening juist gemaakt en is het verstandig om nog voor 1.000 euro excl. 21% btw materialen aan te schaffen. Dan kom ik onder de 1345 uit.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitleg. Je hebt bij jouw overzichtje bij de OB en Voorbelasting dezelfde bedragen (296,29 en 733,15) staan.

Dit is wel correct. De BTW is naar jou verlegd, dus moet dit door jou aangegeven worden. Omdat jij de dienst afneemt en deze "fictieve" BTW zou "betalen", mag je het ook weer aftrekken. Dit is nu eenmaal de regel. En is juist zo geregeld om de KOR correct toe te passen en controleerbaar te zijn voor de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is wel correct. De BTW is naar jou verlegd, dus moet dit door jou aangegeven worden. Omdat jij de dienst afneemt en deze "fictieve" BTW zou "betalen", mag je het ook weer aftrekken. Dit is nu eenmaal de regel. En is juist zo geregeld om de KOR correct toe te passen en controleerbaar te zijn voor de belastingdienst.

 

Ok het zal helemaal correct zijn. Ik zie er alleen de logica niet van in om het op beide plaatsen op te voeren maar dat zal meer aan mijn beperkte intelligentie liggen ::)

 

Graag nog even een bevestiging of mijn stelling klopt dat als ik voor 1.000 euro materiaal koop waar 21% btw bij komt ik dan onder het bedrag van 1345 kom.

Link naar reactie
  • 0

Graag nog even een bevestiging of mijn stelling klopt dat als ik voor 1.000 euro materiaal koop waar 21% btw bij komt ik dan onder het bedrag van 1345 kom.

 

Dat klopt. Bij niet verlegde afname en betaling van € 1210 (incl BTW) , wordt alleen de voorbelasting

€ 7969,83 . De KOR wordt € 1270 en de afdracht € 44

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.