• 0

Boekhoudvragen voor vleeshandelaar

 

Goedenavond

 

Na wat zoekwerk via google kwam ik op het forum terecht. Het nodige weet ik al wel door veel te zoeken.

Ik hoop dat jullie mij met wat dingen kunnen helpen.

Een buurman van mij is sinds september vorig jaar voor zich zelf begonnen. Hij staat ingeschreven als eenmanszaak.

Hij heeft jaren in de vleesverkoop gezeten. Hij werkte voor een bedrijf uit Ierland als accountmanager in Nederland.

 

Ik had hem voorgesteld hem te helpen met zijn administratie. Dat moest niet zo ingewikkeld zijn.

 

Hij doet nu 2 dingen.

- Hij verkoopt nog steeds vlees voor zijn ex-werkgever en ontvangt per maand een commissie.

Ditzelfde doet hij ook voor andere bedrijven uit Ierland maar ook voor bedrijven uit Nederland.

- Hij koopt vlees in en verkoopt het vervolgens.

De vlees koopt hij in Nederland en buiten Nederland. Wel binnen de EU

 

Nu mijn vragen.

De in- en verkoop van vlees heeft een btw percentage van 6%.

Wanneer hij op commissie basis werkt moet hij 21% factureren. Dit werd hem verteld.

Klopt dit wel, vlees is toch vlees.

 

Wanneer hij een factuur stuurt buiten Nederland, maar binnen de EU kan hij tegen 0% factureren.

Maakt het dan nog uit of het om commissie gaat of over verkoop?

 

Het BTW nummer van de klant moet op de factuur staan bij een factuur binnen de EU.

Nu geeft de aangifte aan dat er ook een andere aangifte ingediend moet worden. Klopt dit?

 

Hij koopt ook wel vlees in uit Polen. Ook deze btw is verlegd. Zijn btw nummer staat op de factuur.

Moet dit bij 4B ingevuld worden, en moet ik dan zelf het BTW bedrag erachter zetten?

Bij 5B Mag het weer worden afgetrokken toch?

 

Hij eet en drinkt dan ook in Polen. Alleen staat er geen bedrag op in euro’s. Hoe moet dit verrekend worden. Of mag dit niet?

 

Ik las op de site van de belasting dat er ook gewerkt wordt met drempelbedragen wanneer er iets gekocht of verkocht wordt buiten Nederland. Moet mijn oom hier ook rekening mee behouden?

Ik begrijp niet echt goed wat ze bedoelen.

 

Omdat hij veel vlees inkoopt uit Polen, maar dit wel in Nederland verkoopt moet hij veel BTW betalen. Hij heeft geluk dat dit onder 6% valt. Zijn uitgaven zijn veelal 21%. Mag dit dan wel allemaal verrekend worden?

 

Bedankt alvast!

 

Groeten Ronald

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo Ronaldo, je hebt je wel een mooie klus op de hals gehaald! Ik ga eens kijken hoe ver ik kom voor ik uit de trein moet:

 

Hij doet nu 2 dingen.

1 Hij verkoopt nog steeds vlees voor zijn ex-werkgever en ontvangt per maand een commissie.

Ditzelfde doet hij ook voor andere bedrijven uit Ierland maar ook voor bedrijven uit Nederland.

2 Hij koopt vlees in en verkoopt het vervolgens.

De vlees koopt hij in Nederland en buiten Nederland. Wel binnen de EU

 

Nu mijn vragen.

De in- en verkoop van vlees heeft een btw percentage van 6%.

Wanneer hij op commissie basis werkt moet hij 21% factureren. Dit werd hem verteld.

Klopt dit wel, vlees is toch vlees.

Begin met mij vooral geen discussie over vlees :P

Hij doet twee - voor de btw - hele verschillende dingen. Uit je omschrijving onder 1 krijg ik de indruk dat het vlees dat hij verkoopt nooit zijn eigendom is geweest. Hij regelt alleen de 'deal', maar hij koopt het niet in de Ieren en hij verkoopt het ook niet door. Hij levert dus een dienst aan een bedrijf in Ierland. Die dienst is met btw belast tegen het algemene tarief (21%) en als de afnemer in een ander EU-land zit, is de dienst dáár belast. Je vermeld dan géén btw op je factuur (ook geen 0%), vermeldt het btw-nummer van de afnemer en zin 'VAT due by recipient, art 44 VAT directive'.

 

De levering van vlees is inderdaad belast met 6%.

 

Wanneer hij een factuur stuurt buiten Nederland, maar binnen de EU kan hij tegen 0% factureren.

Maakt het dan nog uit of het om commissie gaat of over verkoop?

Ja en nee. Commissie is een dienst, gaat niet tegen 0% maar helemaal zonder. Bij levering gebruik je 0%, maar zorg dat je alle bewijzen op orde hebt dat het vlees inderdaad de grens over is gegaan, anders heb je geen recht op het 0%-tarief.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden!

 

Ik heb zelf ook nog het een en ander uitgezocht en met de belastingtelefoon gebeld.

Waar ik overigens een kwartier in de wacht stond.

 

De antwoorden die ik kreeg over het factureren buiten Nederland maar binnen de eu is dat het allebei is vrijgesteld wanneer er aan een ondernemer geleverd wordt.

Het 0% kwam niet ter sprake.

Ik moet het in de aangifte omzetbelasting bij 3b neerzetten, en dan een icp aangifte doen.

Daar moet ik het btw nummer vermelden van de ondernemer met wie hij zaken doet.

 

Wellicht heb jij je vergist met het 0% tarief.

 

Binnen Nederland moet er voor commissie inderdaad 21% herkent worden.

 

Inkoop buiten Nederland, maar binnen eu is hetzelfde als het verkopen maar dan andersom.

Hij krijgt een factuur waarop zijn btw nummer staat. Dit moet ik bij 4b invullen.

De btw zelf uitrekenen door het bedrag x 0,06 te doen.

Dit mag bij 5b weer teruggevraagd worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook nog het een en ander uitgezocht en met de belastingtelefoon gebeld.

Waar ik overigens een kwartier in de wacht stond.

 

Niet dat ik het nu direct wil opnemen voor onze vrienden van de blauwe envelop, maar door de actie "één rekeningnummer" (een regel die in theorie fraude zou moeten tegengaan) hebben pakweg 100.000 huishoudens deze maand geen toeslagen ontvangen.

Het verbaast me dat er uberhaupt nog opgenomen werd bij de Belastingtelefoon :-\

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Het 0% kwam niet ter sprake.

...

Wellicht heb jij je vergist met het 0% tarief.

 

Over het algemeen kun je beter varen op experts als Marcel dan op scriptlezers van de (reguliere) Belastingtelefoon:

 

Exporteren vanuit Nederland naar andere EU-landen: intracommunautaire levering

Exporteert u vanuit Nederland goederen naar ondernemers in andere EU-landen dan Nederland? Dit noemen wij een intracommunautaire levering. Deze levering is belast met 0% btw.

Bron

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Een buurman van mij is sinds september vorig jaar voor zich zelf begonnen.

 

Moet mijn oom hier ook rekening mee behouden?

 

Wat is het nu eigenlijk: een buurman, en oom of toch misschien een klant?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.