• 0

Paar vragen op welke rekening bepaalde zaken geboekt moeten worden

Goedenavond,

 

Ik heb in de tussentijd een paar boekhoud vragen verzameld waar ik hopelijk wat duidelijkheid over mag ontvangen.

 

1) Ik heb laatst algemene voorwaarden laten opstellen door een extern bedrijf.

Waar moet ik deze kosten onder gaan rekenen. Onderstaande een afbeelding (zie bijlage) uit mijn boekhoudprogramma, ik schat zo in dat dit onder algemene kosten zal vallen, het beste wat ik daar lijk tegen te komen is Adviseurskosten. Is dit correct?

 

2) En kan ik een camera gewoon onder ICT apparatuur (kantoorkosten) rekenen? Ik maak hiermee foto's voor webwinkel.

 

3) Ik laat wel eens wat door iemand vertalen, maar die is niet geregistreerd bij KVK, dus ik heb geen factuur. Hoe ga ik met deze bedrijfskosten om, waar kan ik dat onder laten vallen?

 

4) Ik heb een factuur voor ICT apparatuur met een totaal van 22,95, waar zit inbegrepen 3,98 BTW. Probleem is alleen dat er niet 22,95 van mijn rekening is afgeschreven, omdat er vanwege een voucher die ik had 15 in mindering is gebracht op het totaal. Hoe ga ik hier mee om?

 

5) Ik heb een logo laten ontwerpen, maar ook daar vind ik het moeilijk een passende kostenpost te vinden in het boekhoudprogramma.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem-Siebe Spoelstra

1-2-2014_19-57-16.thumb.png.bf52190be1d3fb342c3dadba019f94e5.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Willem - Siebe

 

Ik zal puntsgewijs reageren.

 

Goedenavond,

 

Ik heb in de tussentijd een paar boekhoud vragen verzameld waar ik hopelijk wat duidelijkheid over mag ontvangen.

 

1) Ik heb laatst algemene voorwaarden laten opstellen door een extern bedrijf.

Waar moet ik deze kosten onder gaan rekenen. Onderstaande een afbeelding (zie bijlage) uit mijn boekhoudprogramma, ik schat zo in dat dit onder algemene kosten zal vallen, het beste wat ik daar lijk tegen te komen is Adviseurskosten. Is dit correct?

 

Dit is m.i. correct indien de kosten niet meer bedragen dan € 450,00. Indien ze hoger zijn dan dienen ze als actief opgenomen te worden.

2) En kan ik een camera gewoon onder ICT apparatuur (kantoorkosten) rekenen? Ik maak hiermee foto's voor webwinkel.

 

Ook hier geldt: Prima indien de kosten lager zijn dan € 450,00. Je mag, indien gewenst, rekeningen toevoegen om onderscheidt te maken in de diverse kosten.

 

3) Ik laat wel eens wat door iemand vertalen, maar die is niet geregistreerd bij KVK, dus ik heb geen factuur. Hoe ga ik met deze bedrijfskosten om, waar kan ik dat onder laten vallen?

 

Indien mensen zonder inschrijving KvK voor je werken dien je deze op te nemen in je salarisadministratie. Bij een enkele betaling voor een gering bedrag kan dit uit practische overwegingen achterwege blijven. Wel dien je dan aan in het begin van het volgende jaar een "opgaaf uitbetaling aan derden" aan de belastingdienst te verzorgen, o.a. met vermelding van het BSN nummer van de ontvanger.

 

4) Ik heb een factuur voor ICT apparatuur met een totaal van 22,95, waar zit inbegrepen 3,98 BTW. Probleem is alleen dat er niet 22,95 van mijn rekening is afgeschreven, omdat er vanwege een voucher die ik had 15 in mindering is gebracht op het totaal. Hoe ga ik hier mee om?

 

Hier is de vraag hoe je aan de vouchier komt. Indien je deze privé ontvangen hebt dan boek je de kosten gewoon als kosten voor een bedrag van € 22,95 in je boeken. De € 15,00 boek je vervolgens als privé storting.

 

5) Ik heb een logo laten ontwerpen, maar ook daar vind ik het moeilijk een passende kostenpost te vinden in het boekhoudprogramma.

 

Ook hier weer de vraag van de hoogte van het bedrag. Bij een bedrag onder € 450,00 kan dit op een verzamelrekening "overige algemene kosten" geboekt worden.

 

 

_____________

[opmaak aangepast om vraag en antwoord te onderscheiden - mod]

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Hartelijk dank dat u de tijd genomen heeft op mijn vragen te reageren.

 

1) Prima, kosten vallen lager uit dan 450,-.

2) Ok, ook hier kosten lager dan 450,-, ik kies er dan voor om dit onder ICT kosten te laten vallen.

2A - NIEUW) U heeft het telkens over de 450,- grens. Ik heb reeds eerder op ICT kosten geboekt, waaronder een laptop die wel duurder was dan 450,-. Mag ik deze dus niet direct in één keer als kosten meenemen?

3) Heel erg bedankt, ik ga de belastingdienst om dit formulier verzoeken. Het is zeer sporadisch en gaat om kleine bedragen.

3A - NIEUW) Stel ik mezelf meteen weer de vraag onder welke kostenpost ik het beste kan boeken?

Ik heb bijv. kantoorkosten (44). Ik ben internet ondernemer, daarom heb ik destijds onder kantoorkosten aangemaakt:

Kosten webhosting (4411)

Kosten domeinnamen (4414)

Deze sporadische vertaalklussen is ook ivm een website, maar kosten specificeer ik sowieso niet per website, en ik hoef deze vertaalklusjes ook niet verder te specifieren eigenlijk. Onder kantoorkosten is ook nog te vinden 'Overige kantoorkosten', ik vind dat wel een mooie plek, maar ik twijfel of zo'n vertaalklus wel onder de grote noemer 'kantoorkosten' valt.

4) Als er inkomsten of uitgaven via mijn priverekening lopen dan weet ik hoe ik zo'n boeking moet doen, maar hoe ik deze voucher als privestorting kan aanduiden zodat de factuur ook op 'betaald' komt te staan ben ik nog niet achter. Maar ik zal dat gaan uitzoeken.

5) Ok, doe ik die onder algemene kosten (46) > Diverse algemene kosten (4699). Misschien ook een idee voor die vertaalkosten? Of is 'overige kantoorkosten' daar meer geschikt?

 

Hartelijk dank zover.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem-Siebe Spoelstra

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.