• 0

Product ontwerpen met gelijkenis aan product uit Amerika

Hallo iedereen!

 

Ik wil graag mijn vraag met jullie delen.

Ik ben bezig met het ontwerpen van een sieraden lijn.

 

Nu ben ik er achter gekomen dat een armband die ik heb ontworpen erg lijkt op een armband wat al door iemand anders uit de VS is ontworpen.

Kan ik hiermee in de problemen komen, en hoe kan ik me hier tegen beschermen?

 

Kan ik ergens opzoeken of er patent op dit ontwerp is en of dit bedrijf mij kan aanklagen.

 

Ik hoor graag of iemand mij kan helpen.

 

Groetjes Mandy

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een patent-issue moet er sprake zijn van een unieke techniek die gepatenteerd is, een uitvinding. Volgens mij speelde dat met de klik-techniek van Trollbeas en Pandora ooit.

 

Op ontwerp is het auteursrecht van toepassing. Je zou eens kunnen lezen wat Etsy daarvan zegt, vanuit Amerikaans perspectief. Een Nederlandse website vol relevante rechtspraak is Boek9 of anders IE-Forum.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dus te maken met auteursrecht.

Het lezen van moeilijke wetten en regeltjes is niet mijn sterkste punt :P

 

Ik weet dat bijvoorbeeld het merk havaianas ook bepaalde merken heeft aangeklaagd omdat deze merken teveel op hun ontwerp lijkt. En daar heb ik geen zin aan.

 

Het is erg lastig om dit uit te zoeken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is complex. Bepaalde ontwerpkeuzes zijn redelijk standaard en vallen dus niet onder het auteursrecht; andere keuzes daarentegen wel. Kijk hier maar eens. Er zijn dus geen simpele regels. En dan heb je nog te maken met kansberekening: hoe groot is het risico dat de eigenaar van een armbandontwerp uit de VS verhaal komt halen in Nederland.

 

Je zal het moeten afwegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.