• 0

Inkomstenbelasting - Activa vs Passiva?

Goedemiddag,

 

Ik heb een korte vraag mbt de aangifte inkomstenbelasting over 2103.

 

Activa en passiva zijde dienen gelijk te zijn, correct?

 

Bij de activa zijde plaats ik mijn zakelijk banktegoed, die volledig is bedoelt om mijn IB over 2013 van te betalen.

Waar plaats ik dit bedrag aan de passiva kant? (bij kortlopende schulden?)

 

alvast dank voor de reactie.

 

 

 

[titel aangepast - mod]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kortlopende schulden? Aan wie dan?

IB betaal je over het resultaat. Of je dat resultaat wel of niet opneemt van je zakelijke rekening maakt niet uit.

Normaliter beschouw je bij een eenmanszaak het resultaat als je privé inkomen en hou je de betaling van je inkomstenbelasting buiten je zakelijke boekhouding.

 

Lees deze pagina, misschien wordt het dan duidelijker.

 

Maar uit je vraagstelling krijg ik de indruk dat je geen benul hebt van boekhouden. Heb je al overwogen een boekhouder in te huren of wil je het jezelf aanleren?

Link naar reactie
  • 0

Bedanktv oor je snelle reactie.

 

Antwoord op jouw vraag: aan de belastingdienst.

 

Ik zal het iets duidelijker uitleggen:

Ik werk als zzp'er en heb een eenmanszaak.

 

Ik heb het afgelopen jaar maandelijks betalingen ontvangen van mijn opdrachtgever.

De inkomstenbelasting die ik daarover moet gaan betalen heb ik apart gehouden op een zakelijke rekening.

 

Nu moet ik mijn banksaldo (het opgebouwde bedrag om de inkomstenbelasting te voldoen) opgeven in mijn aangifte aan de activa zijde (Liquide middelen). Hier moet dus een zelfde bedrag tegenover staan aan en dus ging ik er vanuit dat ik dat bedrag zou moeten invullen bij 'kortlopende schulden' aan de passiva zijde, het is immers een schuld die ik aan de Belastingdienst nog moet voldoen (namelijk de inkomstenbelasting over het afgelopen jaar).

 

Aan jouw reactie te zien, is mijn denkwijze verkeerd? zou je me op weg willen helpen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat zie je verkeerd. Uiteraard is het goed dat je geld apart hebt gehouden voor de IB. Zelf maak ik aan het eind van de maand ook altijd een deel van het maandresultaat over naar een aparte rekening voor de IB-afdracht.

 

Boekhoudkundig komt het resultaat bij je eigen vermogen. EV(eind)=EV(begin)+resultaat+stortingen-opnamen.

De IB-afdracht administreer je niet als dusdanig in je boekhouding, maar betaal je gewoon vanuit je privé opnamen.

Dat bedrag wat je apart hield op een zakelijke rekening is dus eigenlijk niet zakelijk bedoeld maar voor de privé inkomstenbelasting afdracht. In dat opzicht is het dus eigenlijk geen zakelijk vermogen.

 

De hoogte van de inkomstenbelasting die je moet afdragen wordt bepaald door je bedrijfsresultaat. Je gebruikt de boekhouding om dat bedrijfsresultaat te bepalen.

 

Het tegoed op je zakelijke rekening zet je niet pas op het eind van het jaar in je boekhouding, maar is het resultaat van de betalingen door je debiteuren. Van die betalingen heb je neem ik aan ook maandelijks geld voor privé uitgaven opgenomen. Wat overblijft is je banksaldo dat gedurende het jaar gevormd is.

 

Gebruik je voor het opstellen van je boekhouding een boekhoudprogramma, of ben je nu op een andere manier aan het boekhouden? Het invullen van de zakelijke IB-aangifte zonder deugdelijke boekhouding is naar mijn ervaring zo foutgevoelig dat het vragen om problemen is. In het aangifte programma zitten twee controlepunten die een foutmelding opleveren indien het niet klopt. Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat het hier in de periode van de aangifte wemelt van personen die met onvoldoende kennis proberen de aangifte in te vullen. Lees de adviezen die ze krijgen en doe daar je voordeel mee...

Link naar reactie
  • 0

Het is me enigszins duidelijk geworden, bedankt hiervoor. Ik zal de zoekfunctie ook gebruiken!

 

ter bevestiging nog even dan... :-)

begrijp ik goed dat ik het opgebouwde vermogen (de banksaldo's) dan dus gewoon in Box 3 noteer en passiva / activa beide op nul zet?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
begrijp ik goed dat ik het opgebouwde vermogen (de banksaldo's) dan dus gewoon in Box 3 noteer en passiva / activa beide op nul zet?
Nee. Dat begrijp je niet goed. Ik zal mezelf even quoten:
Het tegoed op je zakelijke rekening zet je niet pas op het eind van het jaar in je boekhouding, maar is het resultaat van de betalingen door je debiteuren. Van die betalingen heb je neem ik aan ook maandelijks geld voor privé uitgaven opgenomen. Wat overblijft is je banksaldo dat gedurende het jaar gevormd is.

 

Je hebt zakelijk vermogen en privé vermogen. Zakelijk vermogen heeft een zakelijk doel en wordt belast in box 1. Privé-vermogen is belast in box drie. Een lopende onderneming zonder eigen vermogen is nogal ongebruikelijk. Je hebt toch ook zakelijke kosten betaald van je zakelijke inkomsten? Zakelijk vermogen verwerk je in de boekhouding, privé vermogen niet.

 

Misschien helpt het wanneer je iets meer vertelt over je onderneming. Is 2013 je eerste jaar als ondernemer?

Begin dan met het opstellen van je boekhouding zodat je tot een deugdelijke eindbalans kan komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

2013 is mijn tweede jaar.

 

Wat ik niet begrijp is waar ik mijn prive onttrekkingen moet vermelden.

 

voorbeeld:

 

- 12 x maandelijkse factuur á 10K: jaaromzet 120K

- zakelijke kosten 20K

 

Ik heb op een aparte rekening 50K gezet tbv IB afdracht: waar noteer ik dat banksaldo in de aangifte, in Box 3?

Prive verbruikt gedurende het jaar: 50K, waar noteer ik deze? (prive onttrekking?)

 

ik heb verder geen voorraden, zakelijk vastgoed, materialen, schulden etc. ik werk als consultant (heb dus 1 uitgaande factuur per maand en een aantal inkomende facturen) m.i. zou het dus een vrij eenvoudige aangifte moeten zijn... toch blijkt dat ik er moeite mee heb.

 

Ik doe mijn boekhouding overigens in een Excel waar ik mijn inkomsten, uitgave, BTW en kilometers etc noteer.

 

Hoop dat je heir iets mee kunt?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met een dergelijke omzet moet je wanneer je er moeite mee hebt niet in Excel blijven klooien. In Excel kan van alles, ook een boekhouding, maar dan moet je wel van de hoed en de rand weten. Toen ik jaren terug begon, probeerde ik het ook eerst in Excel, maar kreeg de jaaraangifte moeilijk kloppend. Met name door zaken als uitstaande debiteuren, crediteuren en BTW werd het al snel onoverzichtelijk en zaken als een auto van de zaak kwamen daar later nog bij. Toen ik de boel in een boekhoudprogramma invoerde kreeg ik het wel kloppend. Ik ben zelf geen boekhouder, maar heb het ooit wel geleerd en bij jaarlijkse controles door een boekhouder bleek ik het prima te doen.

 

Ik heb op een aparte rekening 50K gezet tbv IB afdracht: waar noteer ik dat banksaldo in de aangifte, in Box 3?
Als je die rekening als een privé-rekening beschouwt, dan valt deze inderdaad in box 3.

 

Wat ik niet begrijp is waar ik mijn prive onttrekkingen moet vermelden.
Die voer je in in je boekhouding en worden ook in je aangifte gezet.

 

Verwacht van mij geen crash-cursus boekhouden. Anderen hier kunnen dat vast beter en ik denk daarnaast niet dat dit forum er de geëigende plaats voor is. Met een dergelijke omzet is een prima boekhouder te vinden. Met jouw klaarblijkelijk beperkte kennis van boekhouden denk ik dat je dat je er goed aan doet om een boekhouder erbij te halen.

 

Dan tenslotte toch nog een paar details, met enkele leeswaardige links:

Voor 2012 heb je dus al een balans opgesteld, op basis waarvan je voor 2013 de beginbalans van je boekhouding maakt. De verkopen boek je op een omzetrekening en bij debiteuren. Na betaling boek je de debiteuren af en bank bij. Privé-mutaties vermeld je normaliter in rubriek 9. Aan het eind van het jaar bepaal je aan de hand van de opbrengsten en kosten het resultaat en gebruikt je dit om samen met je privé-mutaties het eigen vermogen uit te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

2013 is mijn tweede jaar.

 

Wat ik niet begrijp is waar ik mijn prive onttrekkingen moet vermelden.

 

voorbeeld:

 

- 12 x maandelijkse factuur á 10K: jaaromzet 120K

- zakelijke kosten 20K

 

Ik heb op een aparte rekening 50K gezet tbv IB afdracht: waar noteer ik dat banksaldo in de aangifte, in Box 3?

Prive verbruikt gedurende het jaar: 50K, waar noteer ik deze? (prive onttrekking?)

 

ik heb verder geen voorraden, zakelijk vastgoed, materialen, schulden etc. ik werk als consultant (heb dus 1 uitgaande factuur per maand en een aantal inkomende facturen) m.i. zou het dus een vrij eenvoudige aangifte moeten zijn... toch blijkt dat ik er moeite mee heb.

 

Ik doe mijn boekhouding overigens in een Excel waar ik mijn inkomsten, uitgave, BTW en kilometers etc noteer.

 

Hoop dat je heir iets mee kunt?

 

 

Sinds kort ben ik pas dit vak gaan leren, maar ik hoop u toch te kunnen helpen.

 

Op het moment dat u geld vanuit privé stort op de bank is dit een privé storting. Op het moment dit van de bank wordt gehaald om de betaling voor de inkomstenbelasting te doen, kunt u deze afboeken op het eigen vermogen. Wat ik gewend ben is dat er grootboeknummers zijn voor deze boekingen. Zoals één voor een privé storting en één voor bv inkomstenbelasting 2013. Maar dan zult u wel grootboeknummers moeten aanmaken die gekoppeld worden aan het eigen vermogen. Zo kunt u ook grootboeknummers aanmaken zoals zakelijke kosten privé betaald en privé opname.

 

Het resultaat is dat u goed kunt zien hoeveel geld u vanuit privé gestort en voor de inkomstenbelasting betaald heeft. Zonder dit zo te specificeren zou u misschien gewoon weg eigen vermogen als tegenzijde van de bank kunnen opgeven. Uw balans staat los van uw winst en verlies. De winst = uw omzet - inkoop - kosten, allen natuurlijk de zakelijke. Een privé opname of storting, het betalen van belasting en dergelijke komt niet voor bij de winst en verlies.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hof70

 

Je zakelijke bankrekening komt aan gewoon debet op de balans.

 

De betaling van inkomstenbelasting is geen zakelijke uitstroom van middelen, maar privé. Op het moment dat je je inkomstenbelasting betaald, betaal dus privé een bedrag van je zakelijke bankrekening.

 

Wanneer je je inkomstenbelasting betaald krijg je de volgende boeking:

 

Privé (opname)

A/ Bank

 

Als je dit soort vragen hebt, is het verstandig om je aangifte inkomstenbelasting uit te besteden voordat je straks onaangename financiële verrassingen krijgt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.