• 0

BV koopt huis en verstrekt hypotheek of verhuurt?

Ik heb gehoord (meen op BNR) dat je BV je eigen huis (of in principe elk huis) mag kopen en aan jezelf een hypotheek kan verschaffen. Mijn vaste rentelasten zullen hiermee niet direct veranderen, maar in plaats dat ik de rente aan de bank betaal gaat het naar mijn BV. Andere optie zou kunnen zijn het aan mij te verhuren.

 

Ik gebruik mijn huis niet (of nauwelijks) zakelijk. Ik zie zo dat als het ware mijn BV, naast IT, wat momenteel de hoofd-activiteit is, er een hypotheek-verstrekkende of woning-verhuur activiteit bij krijgt. Misschien te kort door de bocht bedacht, en wellicht dat de statuten hiervoor zouden moeten worden aangepast? Mijn holding is enige eigenaar van deze BV, en ik ben enige eigenaar van de holding.

 

Wat ik ook in mijn achterhoofd heb is dat ik de woning wellicht wil verhuren aan een derde, omdat ik veel, en als ik het kan verhuren, voor langere tijd in het buitenland zou kunnen verblijven.

 

Ik heb nog niet hele specifieke vragen, op dit punt vraag ik mij vooral af hoe dit globaal zou kunnen werken. Kan iemand hier wellicht iets over zeggen, of mij naar relevante resources verwijzen? Ontzettend bedankt! Ben (nog) niet heel erg thuis in deze materie, maar wil eerst iets meer weten voordat ik naar een fiscalist oid stap voor de fijnere uitwerking. Dank!!

 

 

[mod edit: typefout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De laatste tijd zijn er een flink aantal regels veranderd, maar het kan ja.

 

Het zakelijk kopen en verhuren naar prive, daar zie ik niet zo direct voordelen van in (maar heb me daar wellicht te beperkt in verdiept). Je kan als BV ook de werknemer een huis ter beschikking stellen, maar dat is volgens mij ook niet echt voordelig.

 

Het voordeligst lijkt me de woning in prive aan te schaffen en vanuit de BV financieren. Om de rente fiscaal aftrekbaar te krijgen, zijn er sinds 2013 aanvullende regels.

 

Als je de woning later of gedeeltelijk wilt verhuren, dan wordt het een box 3 verhaal waarbij de rente die daarop betrekking heeft niet aftrekbaar is (maar de huur onbelast). De belasting daarover kan beperkt zijn (afhankelijk van de aflossing etc).

 

Zeer leuke materie, waar je helaas niet snel een simpel antwoord kan geven.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.