• 0

Doorschuiven restant ondernemersaftrek bij negatieve belastbare winst

Hallo!

 

Via higherlevel en de belastingdienst website ben ik al wel wat wijzer geworden over het doorschuiven van zelfstandigenaftrek (en vele andere dingen, waarvoor dank!).

 

belastingdienst.nl: 'Als uw winst te laag is om de zelfstandigenaftrek geheel toe te passen, kunt u het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek verrekenen in de volgende 9 jaar. De winst moet in die jaren dan wel hoger zijn dan de zelfstandigenaftrek in die jaren.'

 

Toch haal ik hier niet uit of ik het doorschuiven mag toepassen. Mijn situatie:

 

2012 onderneming gestart, voldoe aan de ondernemerscriteria en bescheiden winst geboekt. Door toepassing van ondernemersaftrek (ZA+SA) kom ik uit op een negatieve belastbare winst uit onderneming.

Ik wil nu graag weten of ik het restant van de ondernemersaftrek door mag schuiven naar 2013? (gezien de volgende situatie in 2013)

 

In 2013 voldoe ik niet aan de ondernemerscriteria. Ik haal het urencriterium niet, maar boek wel meer winst dan de ZA van 2013. (voor de volledigheid: geen loon uit loondienst in jaren 2009 tm 2013)

 

Bij voorbaat dank!

 

Etam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Helaas, het is toch weer anders!

 

De hoofdregel is "de zelfstandigenaftrek (incl evt. startersaftrek) is nooit hoger dan de winst".

Dus als de winst 5.000 is en je hebt recht op een zelfstandigenaftrek van 7.000, is de zelfstandigenaftrek tóch maar 5.000 en schuift 2.000 door naar een volgend jaar.

 

De uitzondering op de hoofdregel is: "dit geldt niet voor starters". Art. 3.76 Wet Inkomstenbelasting, lid 5: "De eerste volzin is niet van toepassing...."

 

In jouw concrete geval: in 2012 was er een winst, maar de zelfstandigenaftrek was hoger dan de winst. Omdat je in 2012 ook recht had op startersaftrek, is de beperking van de zelfstandigenaftrek niet op jou van toepassing, en kom je dus, zoals je zelf al schreef, uit op een negatieve belastbare winst uit onderneming. Alle zelfstandigenaftrek is al van je winst afgetrokken, dus er valt niks door te schuiven naar volgend jaar.

Afhankelijk van je overige inkomstenbronnen (uitkering?) wordt dat dan in 2012 verrekend, of er vindt iets moois plaats wat we 'verliesverrekening' noemen.

Voor het gemak hang ik er getallen aan. Stel nu dat je winst in 2012 3400,- was. Je hebt recht op +/- 9400 aan zelfstandigenaftrek, en na 12% mkb-winstvrijstelling kom je dan uit op een negatieve belastbare winst van 5.280.

 

 

In 2013 ben je zeer waarschijnlijk nog steeds ondernemer, maar wellicht voldoe je niet aan het urencriterium. Ik vind het belangrijk om die twee niet door elkaar te halen, je kunt prima ondernemer zijn zonder aan het urencriterium te voldoen. Sterker, Barbara Rijskamp is van mening dat je zelfs aanspraak zou kunnen maken op de zelfstandigenaftrek als je niet aan het urencriterium voldoet, omdat het urencriterium discriminerend werkt.

Maar we dwalen af.

Omdat je in 2013 niet aan het urencriterium voldoet, heb je geen recht op de zelfstandigenaftrek. Zelfs ALS er al ongerealiseerde zelfstandigenaftrek zou zijn (wat niet zo is, zie hierboven), dan zou je die in 2013 toch niet kunnen benutten. Lid 7 van hetzelfde artikel zegt dat de verrekening van niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek plaatsvindt door een verhoging van de zelfstandigenaftrek van de volgende jaren (mits, etc. etc.). Aangezien je pas recht hebt op de zelfstandigenaftrek als je aan het urencriterium voldoet, kom je daar in dat geval niet aan toe.

 

 

Je schrijft dat je in 2009 t/m 2013 géén loon uit loondienst had. Laat ik voor het gemak eens aannemen dat er ook geen andere positieve inkomensbronnen waren in de jaren 2009, 2010 en 2011 en 2012.

In 2012 had je een negatieve belastbare winst uit onderneming, dankzij de zelfstandigenaftrek.

Als die niet in 2012 verrekend kan worden met een positieve inkomensbron, en ook niet in 2009, 2010 en 2011, schuift het verrekenbare verlies door naar de toekomst. In dit geval dus naar 2013.

In 2013 is er wel een positieve belastbare winst uit onderneming. Het verrekenbare verlies uit 2012 wordt hiermee verrekend.

Ik grijp even terug op de getallen hierboven. Stel dat je in 2013 een winst realiseert van 15.000. Je voldoet niet aan het urencriterium, dus je hebt geen recht op de zelfstandigenaftrek, maar je hebt wel recht op de mkb-winstvrijstelling van 14%. Je belastbare winst wordt dan 12.900. Uit het voorbeeld hierboven was er ook nog 5.280 aan verrekenbaar verlies uit 2012. Het inkomen waar je belasting over gaat betalen in 2013 wordt dan 12.900 - 5.280 = 7.620.

 

Het lijkt misschien op het doorschuiven van zelfstandigenaftrek, maar het is iets anders, met min of meer hetzelfde effect.

Helpt dit?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dit helpt zeer zeker, je antwoord is spot on voor mijn situatie! Waarvoor dank!

 

Nog 2 vragen dan n.a.v. je antwoord:

 

De negatieve belastbare winst van 2012 wend ik dus aan als verliesverrekening op de winst van 2013. Zijn hieraan nog eisen verbonden anders dan op de verlies uit onderneming pagina van de belastingdienst?

 

Moet ik met opgave van de inkomstenbelasting van 2013 wachten totdat ik de beschikking m.b.t. het verrekenbare verlies van de belastingdienst ontvangen heb?

 

Bvd!

 

Etam

Link naar reactie
  • 0

Nou, graag gedaan!

 

De negatieve belastbare winst uit 2012 wordt automatisch in mindering gebracht op je belastbare inkomen, ALS verliesverrekening met de voorgaande drie jaren (2009, 2010, 2011) niet mogelijk is. Het is niet zo dat je hier een keus in hebt, er wordt gewoon eerst naar achteren gekeken en dan pas naar voren.

Hangt wellicht een beetje samen met de aard van het financiële métier, we zijn gewend om voornamelijk met het verleden bezig te zijn. Of dat heel zinnig is, maar goed ik dwaal alwéér af. :-[

De enige eis is dus dat er geen positief inkomen was in 2009, 2010 en 2011.

 

Je hoeft niet te wachten op de beschikking, je kunt de aangifte op zich al indienen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Aansluitend op dit onderwerp (en nog bedankend voor je vorige reactie op een vraag) twijfel ik nog over het volgende:

 

In het IB formulier voor ondernemers staat de vraag:

Hebt u niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek uit voorgaande jaren?

 

Het antwoord is JA,

 

Dan kun je een bedrag invullen, dat ik overneem uit de uitdraai van de vorige aangifte.

 

Er staat dan bij: Let OP!

Dit bedrag wordt alleen in aanmerking genomenvoor zover de winst hoger is dan de zelfstandigen aftrek van dit jaar. Het programma houdt hier automatisch rekening mee.

Niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek voorgaande jaren: € xxx

 

Het bedrag dat ik hier overneem uit de vorige aangifte (waarom kan de belastingdienst dat niet automatisch laten invullen bij de beschikking?) is hoger dan zinvol is gezien mijn winstbedrag dit jaar.

Ik wil het een volgend jaar gebruiken, als mijn winst hoger is.

 

Nu vraag ik me af, MOET ik dat bedrag wel invullen?

Ben ik het kwijt als ik het niet invul?

Ben ik het overschot aan aftrek kwijt, nu mijn winst zo laag is dat de aftrek niet opgemaakt wordt?

Of schuift het niet gebruikte deel van het bedrag automatisch door naar de volgende jaren?

 

Ik ben geen starter.

Ik voldoe aan het urencriterium.

Ik heb geen ander inkomen.

Ik ben nog geen 65 jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het mag volgens de toelichting een maximaal bedrag zijn (dus ook lager) dat de winst uitkomt boven de huidige zelfstandigenaftrek.

 

Ik zeg maar zo. Je kunt het beter nemen wanneer het kan, dan uitstellen, met de kans op afschaffing in de toekomst.

 

Link naar reactie
  • 0

Jawel, maar dit jaar heb ik er vrijwel niets aan.

In een volgend jaar kan het me een paar duizend euro schelen.

Als het kan, pas ik het liever geheel of gedeeltelijk in een volgend jaar toe.

 

Probleem is, dat in het belastingformulier wordt gevraagd OF ik nog niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek uit voorgaande jaren heb? Er wordt niet gevraagd, OF ik niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek uit voorgaande jaren dit jaar wil benutten?

 

Strikt genomen, wordt er gevraagd of ik die aftrek nog heb en hoeveel dat dan is.

Ik zou dan gewoon JA moeten antwoorden en het bedrag overnemen uit de vorige aangifte.

Maar de belastingdienst stelt niet altijd logische vragen.

Bovendien vragen ze dan naar informatie die ze zelf hebben. En ook dat lijkt niet logisch.

 

Ik twijfel, want het zou kunnen, dat het beantwoorden van die vraag, tot gevolg heeft dat nu automatich de oude zelfstandigen aftrek in dit jaar wordt toegepast. Dan ben ik die openstaande zelfstandigen aftrek dus (geheel of gedeeltelijk) kwijt, voor toepassing in een volgend jaar.

 

Ik weet dus niet wat het gevolg is van beantwoorden van die vraag in het formulier.

Is het gewoon een vraag naar feitelijke informatie? Dan zou ik verplicht zijn het in te vullen.

 

Of wordt het uitgelegd als een keuze voor toepassing van een aftrekpost? Dan vul ik het liever niet in.

 

En hoe wordt dat dan toegepast?

Wordt er feitelijk gevraagd dan het bedrag in te vullen dat ik als aftrek toegepast wil zien?

Of is het de bedoeling dat ik het totaalbedrag invul?

 

Daar kan ik nergens iets over vinden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties op mijn vraag.

Ik heb besloten om de vraag of ik nog niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek uit voorgaande jaren heb, op te vatten als een simpele vraag naar gegevens die de belastingdienst zelf al heeft.

 

Als de belastingdienst zou besluiten om mijn antwoord op te vatten als een verzoek om de resterende niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek uit voorgaande jaren, dit jaar als aftrekpost toe te passen, die zie ik vanzelf in de beschikking wat daarvan het gevolg is. Als dat me niet bevalt kan ik bezwaar maken.

 

De afgelopen dagen kon ik geen verbinding krijgen met de belastingdienst.

Daardoor heb ik de aangifte nog een paar keer extra doorgenomen en ging ik misschien te veel betekenis zoeken in een simpele vraag.

 

Ook gisteren was er een storing en vandaag weer.

Maar vannacht had ik een paar seconden contact en is de aangifte doorgekomen.

Nog net vóór 1 april.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.