• 0

Vraag over eerste inkomstenbelasting

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum. Momenteel zit ik met een probleem met het invullen van mijn inkomstenbelasting. Hopelijk zit ik hier dan goed.

 

De situatie:

 

Nieuwe (kleine) webwinkel sinds midden 2013, er zijn wel investeringen gedaan, maar zo goed als geen winst.

Ik kom niet aan de minimale uren dus volgens mij moet het worden ingevuld onder het kopje overige inkomsten.

 

Omzet 2013: 200 euro.

Investering 2013: 400 euro.

(Deze bedragen kloppen niet helemaal)

 

Wanneer ik mijn bedragen invul kom ik op een - getal uit. Dit is vrij logisch, maar wat gebeurd daarmee als je op een - getal uitkomt. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

 

Ik had al meerdere berichten gevonden, alleen kwam ik niet helemaal uit.

 

Bij voorbaat dank.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer ik mijn bedragen invul kom ik op een - getal uit. Dit is vrij logisch, maar wat gebeurd daarmee als je op een - getal uitkomt. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

 

Even los van het feit of jouw methode juist is, je inderdaad dit onder ROW moet boeken en of je inderdaad op een negatief getal uitkomt (is op basis van deze gegevens echt geen zinnig woord over te zeggen), een negatieve fiscale winst (een "verlies" leidt tot een aftrekpost in box 1. Dit kan er toe leiden dat je geld terug krijgt, net als dat de aftrekpost voor de eigen woning er ook toe kan leiden dat je geld terug krijgt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor de snelle reactie.

 

De inkomstenbelasting uit de "onderneming" is het enige wat ik moet aangeven, dus het negatief bedrag kan niet als aftrekpost worden gebruikt.

De rest is allemaal niet voor toepassing voor mij zoals loon en woning.

Ik snap alleen niet waarom het negatieve bedrag niet duidelijk is op basis van deze gegevens.

 

Nogmaals bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

De inkomstenbelasting uit de "onderneming" is het enige wat ik moet aangeven, dus het negatief bedrag kan niet als aftrekpost worden gebruikt.

 

Dus je hebt geen overig inkomen?

 

Ik snap alleen niet waarom het negatieve bedrag niet duidelijk is op basis van deze gegevens.

 

Winst = omzet -/- kosten.

 

Investeringen zijn niet altijd kosten, dus weet ik niet of ze van de omzet afgetrokken kunnen worden. Bovendien mis ik de inkoopprijs van de verkopen (hoe duur was het product dat je verkocht hebt) - die kosten mag je in ieder geval van de omzet aftrekken.

 

Bovendien is het ook niet altijd zo dat je zulke inkomsten onder ROW moet scharen, wellicht is het dusdanig dat je al kwalificeert als ondernemer voor de inkomstenbelasitng.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik heb geen overige inkomsten.

 

Ik heb contact opgenomen met de belastingdienst en die vertelde dat ik het bij ROW moest invullen.

Inkoopprijs producten zit bij de investering in, maar ook dingen zoals hosting. De verdeling is ongeveer 300 aan producten en 100 aan overige investeringen.

 

Maar als ik dat dus invul kom ik op een min getal uit. Wat doet de belastingdienst daarmee en kan dat geen kwaad?

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik dat dus invul kom ik op een min getal uit. Wat doet de belastingdienst daarmee en kan dat geen kwaad?

 

Dat kan geen kwaad. En de belastingdienst gaat dit negatieve inkomen verrekenen met inkomen uit 2012 (achterwaartse verliesverrekening) of als dat er niet was met inkomen uit de komende negen jaren (voorwaartse verliesverrekening). Het blijft dus een aftrekpost, maar niet over 2013.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.